Agenția de turism online Booking.com a reușit, cel puțin pentru moment, să nu fie inclusă în noua lege europeană privind piețele digitale, o nouă reglementare antitrust care a început să afecteze mari companii precum Google, Amazon, Apple, Meta (compania mamă a Facebook) și Microsoft.
Noua lege a piețelor digitale: ce sunt gatekeepers?
Concret, Alphabet (compania-mamă a Google), Amazon, Apple, ByteDance, Meta și Microsoft vor trebui să respecte legea piețelor digitale, noul regulament antitrust prin care Uniunea Europeană vrea să controleze puterea de piață a marilor companii tehnologice, potrivit agenției de presă Efe.
Toate îndeplinesc cerințele de a avea o cifră de afaceri în Europa de cel puțin 7,5 miliarde de euro în ultimii trei ani sau o valoare de piață de 75 de miliarde de euro în ultimul exercițiu fiscal, sau cel puțin 45 de milioane de utilizatori activi și mai mult de 10.000 de companii ca și utilizatori pe an și a funcționat în trei țări din UE.
Bruxelles consideră că aceste companii, pe care le califică drept „gatekeepers” (ceva de genul „portari ai internetului” care controlează milioane de consumatori care accesează lumea online), au suficientă putere de distorsionare a pieței.
Din acest motiv, în următoarele șase luni, acești „gatekeepers” desemnați vor trebui să respecte criteriile pe care UE le-a stabilit pentru a încerca să asigure libera concurență în economia digitală.
Booking evită deocamdată Legea piețelor digitale…
Noua lege antitrust promovează de Uniunea Europeană pentru promovarea unei concurențe mai loiale a intrat și în vizorul agenției de turism online Booking.com, după cum am informat în alte articole:
- Încearcă Booking să evite controlul Legii UE privind piețele digitale?
- Legea UE privind piețele digitale, cu accent pe gatekeepers
Cu toate acestea, OTA a fost în cele din urmă exclusă din această lege, cel puțin pentru moment.
După cum a explicat o purtătoarea de cuvânt a Booking.com, „nu am fost desemnați ca gatekeepers sub umbrela Legii privind piețele digitale (DMA) deoarece, din cauza impactului COVID-19 asupra activității noastre, nu îndeplinim pragurile cantitate ale legii. Suntem aliniați cu Comisia Europeană în această privință”.
Ce praguri cantitative mai exact? „Din cauza Covid, nu am atins pragul de 45 de milioane de utilizatori finali activi lunar în 2020, parte din perioada de timp stabilită de DMA pentru a fi desemnat gatekeeper în această primă listă de companii”, spun același surse.
„Cu toate acestea, ne așteptăm ca aceste praguri să fie atinse până la sfârșitul anului 2023, caz în care vom notifica Comisia Europeană ân termenele prevazute”, a adăugat Booking.com.
…Dar OTA intră sub incidența Legii serviciilor digitale
În orice caz, în afară de DMA (Digital Markets Act), Bruxelles a adoptat și o DSA (Digital Services Act) care afectează Booking.com.
Conform DSA, o serie de platforme trebuie să își modereze conținutul și să mențină „transparența în ceea ce privește procesele algoritmice, roboții și anunțuri personalizate”.
DSA afectează; X, TikTok, Instagram, Wikipedia, Zalando, AliExpress, Amazon, Apple AppStore, Bing, Booking, Facebook, Google Search, Google Play, Google Maps, Google Shopping, LinkedIn, Pinteres, Snapchat și YouTube.
Ce prevede noua Lege a piețelor digitale?
În cazul celor șase companii care au fost deja desemnate de către Comisia Europeană ca „gatekeepers”, acestea vor trebui să îndeplinească o serie de criterii pe care UE le-a stabilit pentru a încerca să garanteze libera concurență în economia digitală.
Concret, aceste criterii vor trebui să fie îndeplinite de 22 dintre serviciile oferite de aceste companii: de rețelele de socializare Facebook, Instagram, TikTok și LinkedIn, la sistemele de mesagerie WhatsApp și Messenger și platforma YouTube, trecand prin motorul de căutare Google Search și browserele Chrome și Safari.
De asemenea, sistemele de operare iOS, Android și Windows, serviciile, Google Play și Google Shopping, Amazon Marketplace, Meta Marketplace și magazinele de aplicații mobile ale Apple (App Store) și Google (Google Play), precum și instrumentele de publicitate online ale Google, Amazon și Meta.
Noile obligații, potrivit agenției de presă Efe, sunt următoarele:
- De acum înainte, cele șase companii vor trebui să notifice în prealabil Comisia Europeană atunci când doresc să achiziționeze o altă companie și vor trebui să desemneze un interlocutor cu executivul UE pentru a se ocupa de eventualele neconformități sau de investigațiile ulterioare.
- Legea privind piețele digitale schimbă logica care a prevalat până acum în Uniunea Europeană în ceea ce privește normele antitrust, deoarece companiile vor trebui să respecte cerințele în avans, fără a mai fi nevoite să aștepte Bruxelles-ul să lanseze o investigație care durează adesea ani de zile pentru a stabili dacă respectă libera concurență, pe o piață digitală care evoluează rapid.
- Norma le interzice acestora să combine datele personale pe care companiile le dobândesc în cadrul multiplelor servicii (de exemplu, Meta nu va putea să încrucișeze informații între Facebook și WhatsApp).
- Nici nu vor putea obliga utilizatorii să pastreze propriile aplicații mobile ale companiei instalate pe dispozitivele lor, iar clienții vor putea achiziționa aplicații prin intermediul magazinelor concurente.
- De asemenea, giganții internetului nu-și vor mai putea promova propriile produse în motoarele de căutare.
- În plus, serviciile de mesagerie ale marilor platforme vor trebui să fie compatibile cu cele ale companiilor mici.
- Totodată, le va fi interzis să folosească datele pe care le colectează de la clienții lor comerciali pentru a le face concurența, o măsură care afectează, de exemplu, Amazon și Meta Marketplace.
- Instituțiile financiare vor putea oferi servicii de plată alternative la cele oferite în prezent în regim de monopol de către unele dintre aceste companii.
În cazul în care nu îndeplinesc aceste criterii, Bruxelles-ul poate impune amenzi de până la 20% din cifra de afaceri la nivel mondial și, in cele din urmă, poate obliga să se restructureze.
Ce servicii sunt excluse?
Comisia Europeană a acceptat argumentele Microsoft și Apple de a nu include motorul de căutare Bing, browserul Edge și instrumentul de publicitate online Microsoft Advertising, precum și sistemul de mesagerie Apple iMessage și sistemul de operare pentru tablete Apple (iPadOS), dar a lansat o investigație pentru a decide dacă acestea vor trebui să se conformeze cerințelor.
De asemenea, a exclus serviciile de e-mail Gmail si Outlook.com, precum și browserul Samsung.
Reacțiile din partea companiilor tehnologie
Directorul pentru concurență al Google în Europa, Oliver Bethell, a declarat că firma va analiza „cu atenție” decizia Comisiei Europene, cu care a spus că va continua să colaboreze „îndeaproape”.
Un purtător de cuvânt al Microsoft a declarat că societatea acceptă decizia Bruxelles-ului de a le obliga să respecte regulile și a salutat faptul că a exclus pentru moment motorul său de căutare, browserul și programul de publicitate pe internet.
În timp ce directorul adjunct al Asociatiei Europene a Consumatorilor (BEUC), Ursula Pachl, a declarat că „ziua de astăzi marchează un pas important pentru a face ca piețele digitale să funcționeze mai bine pentru consumatori.
Sursă: hosteltur.com