Consiliul Internațional de Aeroporturi European (ACI-Europe) a publicat raportul său pentru luna iulie 2019, lună în care traficul de pasageri în Europa a crescut cu 2,2% în comparație cu aceeași lună a anului 2018. Cu mai puțin de jumătate din creșterea din luna precedentă (iunie +4,7%), aceasta este cea mai slabă performanță lunară până acum în acest an. Organismul a subliniat că această decelerație este atribuită scăderii fluxurilor interne, poate reflecta un impact incipient al schimbării atitudinilor față de transportul aerian, ca urmare a crizei climatice.
Olivier Jankovec, CEO al ACI Europe, a sublinicat că „iulie a marcat o încetinire semnificativă pentru aeroporturile din Europa. Traficul de pasageri nu mai sfidează gravitatea economică. Dincolo de factorii economici și geopolitici, acest lucru reflectă faptul că companiile aeriene sunt mult mai prudente în ceea ce privește creșterea capacității și deschiderea de noi rute”.
Jankovec a adăugat că la ineficiențele în gestionarea traficului aerian, costurile de carburant și forța de muncă, oprirea lui Boeing 737 MAX și întârzierile în livrarea aeronavelor, s-a adăugat presiunea cererii. „În timp ce aceste presiuni ale cererii se datorează în principal factorilor economici, faptul că încetinirea se datorează în principal scăderii traficului intern de pasageri (-1,5%) poate indica un impact incipient al schimbării atitudinilor spre transportul aerian, ca urmare a situației de urgență climatică„.
Aeroporturi comunitare
Aeroporturile de pe piața Uniunii Europene (UE) au înregistrat o creștere medie de 2,2% în iulie în traficul de pasageri, cea mai slabă performanță lunară în mai mult de 5 ani.
Pietele austriace și letone au fost singurele care au obținut o creștere de două cifre (+14,1% și, respectiv, +13%), în timp ce aeroporturile din Portugalia (+7%), Finlanda (+6,5%), Ungaria (6,1%), Malta (+5,3%), Croația (+5,1%), România și Slovenia (+4,4%) au depășit în mod semnificativ media UE.
Cele mai bune rezultate au fost obținute de cele mai mari aeroporturi sau capitale ale UE, cum ar fi Viena (+15,8%), Riga (+13%), Milano Malpensa (+12%), Lisabona (+7,8%), Madrid-Barajas (+7.5%), Londra-Luton (+6,7%), Budapesta (+6,1%) și Helsinki (+5,7%).
În ceea ce privește aeroporturile Majors (cele cinci aeroporturi europene principale), traficul a rămas stabil în iulie (+0,2%). Doar Paris-CDG (+3,9%) și Frankfurt (+0,9%) au obținut rezultatele pozitive, în timp ce Amsterdam-Schiphol (-0,7%), Londra Heathrow (-0,8%) și Istanbul-IST (-2,1%) au înregistrat o scădere a volumului de pasageri.
Aeroporturi din afara UE
Traficul de pasageri s-a extins cu 2% în aeroporturile din afara UE în iulie, odată cu creșterea companiei Islandi, diminuată de falimentul companiei WOW și ajustărilor severe de capacitate ale companiilor aeriene (-29%), Georgia (-7,4%), Turcia (-0,2%) și Norvegia (0%). Cu toate acestea, aeroporturile din Ucraina, Bosnia-Herzegovina, Albania și Bielorussia au obținut câștiguri importante, toate cu o creștere de două cifre.
În consecință, printre aeroporturile capitalelor și printre cele mai mari aeroporturi din afara UE, cele mai bune performanțe s-au înregistrat în cele din Kiev (+25,6%), Kharkhiv (+25,1%), Sarajevo (+13,5%), Tirana (+11,4%), Antalya (+11,3%), Minsk (+10,8%) și Moscova-Sheremetyevo (+10,2%).
Sursă: hosteltur.com