„În următorii doi ani este corect să afirmăm că se va intensifica concurența cu incorporarea a 115.542 de paturi, în 341 de noi hoteluri, care vor fi puse în funcțiune, și avem nevoie de acces la noi piețe”, spune Federatia de Hoteluri din Turcia, Turofed, în raportul său din 2015.
Evoluția Turciei din ultimul deceniu a fost spectaculoasă: din cele 17 milioane de turiști străini care a primit în anul 2004 a facut un salt uriaș la 36,8 milioane înregistrate în 2014.
O mare parte a creșterii din Turcia se bazează tocmai pe același segment, unde se concentrează mare parte din turismul din Marea Mediterană: soare și plajă.
Destinația să stea este regiunea Antalya, o stațiune gigant de pe costa mediteraneană care a primit anul trecut aproape 12 milioane de turiști străini.
Târgul ITB de la Berlin, care a avut loc în luna martie, Turcia ocupă cel mai mare pavilion al târgului, cu un total de 120 de expozanți, în principal companiile hoteliere.
Nu este surprinzător că Germania este principala piață emitentă de turiști, cu 5,2 milioane de turiști primiți anul trecut, cu 4% mai mult.
Și încă un an, la târgul de la Berlin au fost prezentate zeci de noi proiecte hoteliere deschise recent sau în faza de construcție de pe coasta Turciei.
O bună parte din turiștii din nordul și centrul Europei care optează pentru vacanțe la plajă în Riviera turcă sunt cazați în hoteluri din ce în ce mai mari și mai spectaculoase, de multe ori pe malul mării, cu instalații sportive, etc. , care în plus vor fi comercializate în regim all inclusive sau „ultra all inclusive”.
Oferta continuă să crească datorită Legii de Stimulare a Turismului, de care au beneficiat în 2014 sute de noi proiecte.
Potrivit Turofed, lista oficială de cereri de la Ministerul Culturii și Turismului include 208 proiecte în Antalia; 33 în Mugla, 17 în Aydin și încă 16 în orașul Izmir. „Investițiile care au fost făcute în Antalya se referă, în general, la hotelurile de 5 stele”, spune acest patronat de afaceri.
Cu această avalanșă de proiecte în curs, Turofed estimează că în următorii doi ani oferta de cazare din Turcia va crește cu 341 de hoteluri, care vor adăuga 58.321 de camere.
De la a fi spioni la a fi spionați
Potrivit lui Antonio Garzón Beckmann, care a lucrat ca director de hoteluri în Insulele Canare și, în prezent este consultant de turism, „la începutul deceniului 2000 mai mulți hotelieri turci au vizitat Spania pentru a vedea modelul nostru și a trage concluzii. Acum, după 15 ani, este invers”.
El a efectuat un studiu privind hotelurile de pe coasta turcă, după ce a călătorit în această destinație în 2012 la comanda CATPE (Centrul Atlantic de Gândire Strategică) în cadrul raportului privind competitivitatea turismului din Insulele Canare.
„Am fost impresionat de creșterea și calitatea ofertei de cazare turcă, care a stabilit noi standarde și, în unele segmente, cum ar fi cel familiar, au devenit lideri la nivel mondial„, explică acest expert.
Acesta adaugă că succesul turistic al Turciei se bazează pe mai multe elemente. „Pe primul loc iasă în evidență hotelurile prin modernitatea lor – în mare parte sunt clădiri construite în anii 2000 -; locația – majoritatea în prima linie a plajei; dimensiuni – sunt obișnuite suprafețele mai mari de 60.000m2, echipamente hoteliere ca parcuri acvatice și servicii ca ultra all inclusive”.
„Un alt punct forte este faptul că includ o mulțime de opțiuni culinare în număr de baruri și restaurante și cu un raport ridicat de personal. În hotelurile de 5 stele „normale” oscilă între 0,9 și 1,1 de angajați pe cameră.
În plus, remarcă Garzon, „personalul are un grad ridicat de formare profesională și pregătire pentru serviciu sau ospitalitate”.
Puncte slabe
Cu toate acestea, Turcia este un gigant turistic cu propiile slăbiciuni. De exemplu, și așa cum subliniaza Turofed, „80% din turiștii care ajung în țara noastră sunt aduși de cinci turoperatori„.
Asta înseamnă o dependență ridicată a sectorului față de modelul de comercializare a pachetului turistic.
Pe de altă parte, și așa cum indică Antonio Garzon, un alt aspect în care Turcia are un punct slab este cel derivat din starea neterminată a multor infrastructuri. „Acest lucru transformă de multe ori hotelul-resort în hotel-destinație, unde clientul găsește tot, ceea ce ar putea fi pe termen lung fragil din punct de vedere comercial, arătând o dependență scăzută de factori externi ai destinației și, prin urmare, să fie reproductibilă”.
De asemenea, caracterul sezonier a ofertei sale turistice este destul de pronunțat, pentru că sezonul este foarte concentrat pe timpul verii și pe segmentul de soare și plajă, deși a crescut oferta și promovarea produselor în afara sezonului, astfel încât o mare parte din hotelurile noi sunt deschise tot anul.
„Un alt punct slab este cea mai mare creștere anuală a costurilor de producție ca urmare a inflației„, avertizează Antonio Garzón.
Spre supraofertă?
Cu toate acestea, creșterea mare a ofertei de cazare în Turcia poate duce acum la supracapacitate.
Și, datorită problemelor cu care se confruntă Rusia, federația de hoteluri Turofed estimează ca sosirile de turiști ruși vor scădea cu 30% anul acesta, ceea ce ar duce la cu 1,5 milioane de turiști mai puțini.
Pentru a contracara această scădere, guvernul turc a stabilit un program de stimulente și de sprijin pentru ca operatorii de turism din Rusia să mențină zborurile către Turcia în 2015, stabilind o subvenție de 5.300 de euro pe avion charter.
În plus, în primele luni ale anului 2015 au scăzut și rezervările din principala sa piață sursă, Germania.
Această „încetinire” în rezervări pe care o suferă sectorul turc în Germania pentru vară poate fi legată de situația geopolitică delicată din Orientul Mijlociu, având în vedere granițele extinse pe care le împărtășește Turcia cu Siria și Irak.
Concurent de neoprit
Pe termen mediu și lung, odată depășite problemele conjuncturale din 2015 și 2016, Turcia va rămâne un adversar de temut pentru destinațiile din Marea Mediterană.
„Turcia nu este doar extrem de competitivă la factorul preț ci și inovare, modernitate și calitate a serviciilor sale turistice”, spune Anton Garzon.
INDICATORI TURISTICI DIN TURCIA
– Veniturile din turism străine din Turcia au crescut cu 6,2% anul trecut, la 32.000 mil. €.
– Sloganul turistic a Turciei, „Home” (acasă), permite să pună în valoare ospitalitatea turcă și oferă joc pentru mai multe produse: „Home of golf” și „Home of shopping”.
– Principalele piețe emitente din Turcia sunt Germania (5,2 milioane de turiști anul trecut), Rusia (4,4 mil.), Marea Britanie (2,6 mil.), Iran (1,6 mil.) și Olanda (1 mil.).
– În clasamentul celor mai vizitate din lume, Turcia și-a menținut a șasea poziție în ultimii trei ani, deși a continuat să crească în număr de sosiri.
Sursă: hosteltur.com