Destinațiile la nivel mondial au primit 671 milioane de sosiri de turiști internaționale (+4%) între ianuarie și iunie 2019, cu aproape 30 de milioane mai mult decât în aceeași perioadă a anului 2018, menținând tendința de creștere de anul trecut; conform celui mai recent Barometrul Turismului Mondial al Organizației Mondiale a Turismului (UNWTO), publicat înainte de a 23-a Adunare Generală a UNWTO. Astfel, creșterea sosirilor revine la tendința sa istorică și este în conformitate cu prognoza de 3% până la 4% a organizației pentru întregul an 2019, așa cum se arată în analiza din ianuarie.
Pe regiuni, creșterea a fost condusă de Orientul Mijlociu (+8%) și Asia-Pacific (+6%). Sosirile în Europa erau la jumătate (+4%), în timp ce Africa (+3%) și America (+2%) au un nivel mai moderat.
Până în prezent, factorii care au determinat aceste rezultate au fost o economie puternică, călătorii aeriene accesibile, conectivitate aeriană mai mare și facilitarea mai mare a vizelor. Cu toate acestea, indicatorii economici mai slabi, incertitudinea prelungită cu privire la Brexit, tensiunile comerciale și tehnologice și provocările geopolitice tot mai mari au început să afecteze încrederea companiilor și a consumatorilor, așa cum se reflectă într-un Indice de Încredere al UNWTO mai prudentă.
Performanța regională
Europa a crescut cu 4% în primele șase luni ale anului 2019, cu un prim trimestru pozitiv urmat de un al doilea timestru peste medie (aprilie: +8% și iunie: +6%), reflectând un sezon activ de Paște și începutul sezonului de vară în cea mai vizitată regiune din lume. Cererea inter-regională a alimentat o mare parte a acestei creșteri, deși performanța dintre principalele piețe europene emitente a fost inegală, pe fondul economiilor slăbite. La aceste rezultate pozitive a contribuit și cererea de la piețele externe precum Statele Unite, China și Japonia și țările Consiliului de Cooperare din Golf (CCG).
Asia și Pacific (+6%) a înregistrat o creștere mai mare decât media mondială în perioada ianuarie-iunie 2019, în mare parte determinată de călătoriile de ieșire din China. Creșterea a fost condusă de Asia de Sud și Asia de Nord-Est (ambele +7%), urmate de Asia de Sud-Est (+5%) și sosirile din Oceania au crescut cu +1%.
În America (+2%), rezultatele s-au obținut în al doilea trimestru după un început slab de an. Caraibe (+11%) a beneficiat de cererea puternică din SUA și a continuat să se recupereze puternic de impactul uraganelor Irma și Maria la sfârșitul anului 2017, provocare cu care regiunea se confruntă din păcate din nou. America de Nord a înregistrat o creștere de 2%, in timp ce America Centrală (+1%) a prezentat rezultate mixte. În America de Sud, sosirile au căzut cu 5%, în parte din cauza scăderilor călătoriilor de ieșire din Argentina, care a afectat destinațiile vecine.
În Africa, datele disponibile indică o creștere de 3% a sosirilor internaționale. Africa de Nord (+9%) continuă să prezinte rezultate solide, după doi ani de numere de două cifre, în timp ce creșterea în Africa Subsahariană a fost plană (+0%).
Orientul Mijlociu (+8%) a cunoscut două trimestre puternice, reflectând un sezon de iarnă pozitiv, precum și o creștere a cererii în perioada Ramadanului în mai și Eid Al-Fitr în iunie.
Piețele emitente: rezultate mixte pe fondul tensiunilor comerciale și incertitudinii.
Performanța inegală pe piețele emitente
Turismul de ieșire din China (+14%, în călătoriile în străinătate) a continuat să stimuleze sosirile în multe destinații din regiune în prima jumătate a anului, deși în primul trimestru cheltuielile au fost cu 4% mai mici în termeni reali. Tensiunile comerciale cu SUA, precum și o ușoară depreciere a yuanului pot influența alegerea destinației în rîndul călătorilor chinezi pe termen scurt.
Călătoriile din SUA, al doilea cel mai mare emitent din punct de vedere al cheltuielilor, au rămas puternice (+7%), susținute de un dolar puternic. În Europa, cheltuielile pe turismul internațional din Franța (+8%) și Italia (+7%) au fost solide, deși Regatul Unit (+3%) și Germania (+2%) reportează numere mai moderate.
Printre piețele asiatice, cheltuielile Japoniei (+11%) au fost puternice, în timp ce Republica Coreea a cheltuit cu 8% mai puțin în prima jumătate a anului 2019, în parte din cauza deprecierii won-ului coreean. Australia a cheltuit cu +6% mai mult pe turismul internațional.
Federația Rusă a înregistrat o scădere de 4% a cheltuielilor în primul trimestru, după doi ani de recul puternic. Cheltuielile din Brazilia și Mexic au scăzut cu 5%, respectiv cu 13%, ceea ce reflectă parțial situația mai largă a celor două economii mai mari din America Latină.
Sursă: hosteltur.com