Shadow

Metasearch-ruile de pe piața din România: un interviu cu unul dintre creatorii zazat

Odată cu creșterea ofertei de turism pe Internet, utilizatorul a început să fie nevoit să viziteze din ce în ce mai multe site-uri pentru a găsi oferta ideală. Astfel că rezervarea online începuse să piardă avantajul pe care il avea în comparatie cu agențiile tradiționale, acela de a economisi timp în rezervarea de călătorii. Așa că au apărut  metasearch-urile specializate în turism, care încearcă să faciliteze căutarea pe Internet de oferte de călătorie. Metasearch-urile sunt instrumente de căutare care utilizează informația de pe alte motoare de căutare pentru a produce propriile rezultate.

Așa cum evisionturism informa în articolul Metasearch-urile, adversari puternici ai agențiilor de turism, metasearch-urile au început să elimine marja pe care o aveau agențiile online de a atrage utilizatori pe propiul site. Metasearch-urile au devenit astfel noi intermediari în turism și o necesitate pentru agențiile online de a fi prezente în aceste motoare de căutare, la fel și pentru alți furnizori, cum ar fi hotelurilecompaniile aeriene și companiile de închirieri de mașini. Există mai multe metasearch-uri poziționate puternic la nivel mondial aparținând unor grupuri mari de turism, cum ar fi Instant Booking al TripAdvisorKayak deținut de PricelineTrivago deținut de Expedia și Google Hotel Finder și Google Flights Search, aparținând desigur de Google.

Există câteva metasearch-uri care au intrat și pe piața din România cum ar fi Trivago și hotelscan, pentru hoteluri;  momondo și liligo pentru zboruri, hoteluri și mașini.

De câteva luni a fost lansat pe piață zazat.net, un metasearch dezvoltat de niște români. Acesta este un metasearch care faciliteză căutarea de zboruri și hoteluri. Am probat site-ul și cum aveam mai multe întrebări i-am contactat și am discutat cu unul dintre dezvoltatori, Gabriel Dobrescu. Una dintre îndoielile mele era de ce metasearch-ul este doar in engleza. Dar iată care au fost toate întrebările și răspunsurile primite:

  1. Cum a luat naștere ideea de a crea zazat.net?

Totul a pornit de la o pasiune comună a mea și a soției mele (ea chiar lucrează în turism ca și agent de ticketing la o agenție foarte mare din România). Ne-am interesat chiar de pașii care ar fi necesari deschiderii unei agenții de turism online, dar ne-am lovit de partea materială. Eu eram la curent cu toate modelele de business legate de turism și online. Studiind această temă timp de aproape 1 an, am ajuns la concluzia că singura soluție de a fi deschide ceva în domeniul turismului și online cu investiție minimă ar fi acest gen de website prin afiliere la una dintre cele mai mari companii care oferă această posibilitate. Astfel cu ajutorul și implicare mea și a celui mai bun prieten al meu am ajuns la dezvoltarea website-ului www.zazat.net. Bineînțeles că am avut planuri mărețe când am pornit la drum dar pe parcurs am întâmpinat și unele probleme. Deci am făcut unele compromisuri și a ieșit ceea ce este astăzi Zazat. Bineînteles că și denumirea are o altă poveste, poate vă întrebați de ce Zazat sau ce înseamnă Zazat? Ei bine nici noi nu știm exact, cert este că atunci când am căutat să cumpărăm domeniul, majoritatea denumirilor uzuale legate de acest domeniu erau cumpărate. Nouă ne place cum sună și credem că este și destul de ușor de reținut.

  1. Cărui public îi se adresează acest metasearch? De ce în engleză?

Publicul nostru țintă este format din cei care caută și se informează pe internet înaintea unei vacanțe sau călătorii. Noi nu vindem bilete de avion sau cazări, noi doar informăm publicul asupra prețurilor de la peste 1000 de alte website-uri și agenții online. În ziua de azi orice vrea să plece în vacanță, intră mai întâi pe internet să își facă o idee asupra prețurilor practicate în destinația dorită. Astfel noi ajutăm doar la formarea unei opinii asupra prețurilor în functie de niște filtre foarte bine structurate. Bineînțeles persoana respectivă  are două variante: ori cumpără de la partenerul nostru căruia i-am afișat prețul, fie vede prețul și merge într-o agenție fizică și cere varianta văzută la noi pe site.  Deci publicul nostru țintă este format din procentul covârșitor (circa 80 % conform anumitor studii) al celor care se informează pe internet asupra prețurilor practicate de cei care vând direct aceste servicii.

Am ales limba engleză deoarece în ziua de astăzi această limbă este cea mai des folosită oriunde ne-am afla. În plus limba se poate schimba după ce treceți de pagina de start, acolo având disponibile cele mai des folosite limbi de pe Tera.  Oricum pentru publicul nostru țintă limba engleză nu cred că mai este demult o limbă străină.

3. Ce oferă zazat.netîn plus față de concurenții săi?
Zazat oferă în plus față de concurenți un site mult mai „curat” din punct de vedere al reclamelor. Acesta a fost unul dintre obiectivele noastre principale, acela de a avea un site foarte simplu și fără să stresăm prea mult publicul cu reclame. Concurenții noștri au investit milioane de euro pentru a ajunge unde sunt ei acum. Noi am pornit cu investiții minime și vrem să ajutăm publicul nostru țintă strict cu ceea ce este interesat adică prețurile biletelor de avion și al cazarilor. În general în acest domeniu al metasearch-urilor cam toți concurenții fac același lucru, afișând niște rezultate în ordinea dorită de vizitatorul site-ului. Bineînteles că sunt unii care au investit într-un design mai profesionist sau în filtre mult mai personalizate dar de obicei rezultatele sunt cam aceleași.  Un alt punct forte ar fi acela că suntem singurul Travel Metasearch 100 % românesc din ce știm noi.

  1. Care sunt planurile voastre de viitor?

Planurile noastre de viitor ar fi acelea de a implementa și câte un motor de căutare pentru rent a car, pentru asigurări, pentru hosteluri, pentru case de vacanță, binețnteles tot în regim de afiliere, înafara celor existente acum. Suntem în discuții avansate cu potențiali parteneri pentru aceste planuri. Vrem să oferim toate variantele necesare unei călătorii, să fim cât mai compleți. Vizitatorul să nu plece de la noi de pe site până nu s-a informat foarte bine în privința viitoarei lui călătorii, și chiar să cumpere de la partenerii noștri. Pentru că online-ul este viitorul cred că acest gen de site ajută foarte mult atât publicul „însetat” de călătorii cât și pe partenerii noștri. La planuri de viitor putem trece și o viitoare colaborare cu un prieten din Coreea de Sud – Seul, care ne va ajuta să ne facem cunoscuți și acolo. Bineînteles că luăm în calcul și angajarea unui coleg care să se ocupe de marketingul online, care conteazp enorm în zilele noastre, ținând cont că noi avem și niste job-uri full time, pe lângă Zazat.

 

Nu putem decât sa le urăm succes celor de la zazat.net, deși nu le va fi ușor să concureze cu concurenții menționați mai sus.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.