Spațiile de date sunt o sursă încă puțin cunoscută, dar care prezintă un interes sincer pentru sectorul turismului datorită beneficiilor pe cre le pot aduce, atât direct la nivel B2B, cât și indirect la nivel B2C. Acestea se bazează pe stocarea și schimbul informații despre un anumit domeniu. Amadeus promovează unui direct legat de mobilitate, transport și turism: EONA-X, după cum a explicat pentru HOSTELTUR președintele său, Jean-François Cases.
Jean-François Cases
Președintele EONA-X și vicepreședinte al diviziei Intangibles, Data Value și R&D la Amadeus, această organizație non-profit care se prezintă ca un „ecosistem” implică companii spaniole și franceze precum Amadeus, Air France/KLM, Aeroportul de Marseille-Provence, Grupul Aeroportul din Paris (Groupe ADP), Grupul Renault, Groupe SNCF (transport feroviar) și, de asemenea, o platformă turistică, Apidae, care reunește principalele birouri de informare turistică din Spania.
Compoziția acestei entități s-a completat recent cu incorporarea companiei spaniole AnySolution, un IMM dinamic și inovator care, printre altele, dezvoltă metodologii și proiecte strategice în domeniile cercetării, dezvoltării și inovării, turismului, orașelor inteligente și situațiilor de urgență; și a Eccocar, o companie specializată în gestionarea flotelor și în tehnologii pentru operatorii și companiile de rent-a-car și de micromobilitate.
Ecosistemul de mobilitate turistică s-a născut din impulsul unei companii spaniole și „crește și se diversifică odată cu prioritatea acordată Europei de Sud”, a declarat Cases.
EONA-X urmează spiritul Gaia-X, o inițiativa legată de valorile europene, care urmărește să creeze o guvernanță pentru structura de date care urmează să fie partajate conform unei standard de suveranitate, transparență, controlabilitate, portabilitate și interoperabilitate la nivel european. Este important faptul că fiecare partener EONA-X își păstreaza suveranitatea asupra datelor sale, pe care le împărtășește doar cum, când și cu cine dorește.
Conceptul de spațiu de date
Dar ce este un spațiu de date în sine? Pentru Comisia Europeană, acesta este un grup de parteneri care au încredere unii în alții și care aplică aceleași standarde și reguli înalte pentru stocare și schimbul de date. Și, beneînteles, le schimbă atunci când esre necesar. Cu toate acestea, fiecare companie își păstrează în permanență proprietatea asupra datelor sale.
Pentru institul Insight Centre, „spațiul de date” este un termen general sub care se poate regăsi orice ecosistem de modele de date, seturi de date, ontologii, contracte inteligente de schimb de date și servicii de gestionare specializate, împreună cu competențele software și hardware din jurul acestora. După ce am clarificat toate cele de mai sus, se pune imediat întrebarea: care este rostul creării unui spațiu de date în turism?
„Consumatorii de date sunt alte companii. În acest fel, se pot crea noi orizonturi pentru dezvoltarea de noi produse sau pentru îmbunătățirea eficienței și a proceselor”.
Potrivit lui Cases, obiectivul unui spațiu de date precum EONA-X este dublu. Pe de o parte, „să îmbunătățească experiența utilizatorului în mobilitate”; și, în același timp, „să creeze noi oportunități de afaceri și îmbunătățiri ale productivității pentru membrii acestui ecosistem”, cu referire la companiile care participă la el. Prin urmare, este o inițiativă în mod clar profitabilă.
Călătorii intermodale
„Spații de date funcționează prin dezvoltarea de cazuri de utilizare”, a precizat directorul Amadeus care conduce EONA-X. Și a detaliat că „a fost deja prezentat un demonstrator pentru implementarea călătoriei intermodale, care urmărește procesul de plecare până la sosirea la destinație cu același bilet„, care poate include, de asemenea, vizite la muzee și alte resurse culturale sau turistice, datorită platformei de destinație APIDAE.
Spațiul de date EONA-X, primul care acoperă mobilitatea, transportul și turismul, va putea facilita călătoriile accesibile, destinațiile de tranzit din Europa, și va fi implementat pentru Jocurile Olimpice de la Paris din 2024.
Având în vedere acest din urmă aspect, este clar că „este util și pentru dezvoltarea orașelor inteligente”. Cu care, beneficiile și aplicațiile unei inițiative care este departe de a fi doar teorică devin din ce în ce mai clare. În plus, „întregul proces este perfect auditabil”, a remarcat Jen-François Cases, ceea ce întărește ideea că aceasta este o propunere tangibilă și sigură.
Mai multe informații despre smart destinations: Destinații turistice inteligente: experiențe internaționale.
Sursă: hosteltur.com