Shadow

EASA avertizează asupra interferențelor în navigația din jurul Ucrainei

Agenția pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene (EASA) a publicat un Buletin de informații privind siguranța (SIB), care avertizează asupra problemelor cu sistemele de globale de navigație prin satelit (GNSS) în contextul actual al invaziei ruse a Ucrainei, în special, întreruperarea sistemului global de navigație prin satelit, care conduce la degradarea navigației/supravegherii prin interferență

SIB propune acțiuni de atenuare care urmează să fie intreprinse de către Autoritățile Naționale Aeronautice, Furnizorii de Servicii de Navigație Aeriană și operatorii de transport aerian pentru a aborda problemele care au crescut în zonele geografice din jurul zonei de conflict, spoofing (tehnica de interferență intenționată în care un dispozitiv transmite un semnal analog celui al satelitului) și/sau jamming (tehnica de interferență intenționată pentru a înlocui semnalul).

Informațiile sunt adresate Autorităților Naționale a Aviației (NAA), Furnizorilor de Servicii de Navigație Aeriană (ANSP) și operatorilor de transport aerian.

EASA raportează că, în contextul actual al invaziei ruse a Ucrainei, problema interferenței și/sau posibilei falsificări a sistemelor globale de navigație prin satelit (GNSS) s-a intensificat în zonele geografice din jurul zonei de conflict și în alte zone. 

Eurocontrol, Rețeaua de analiști și rapoarte de date open source analizate de EASA indică faptul că, începând cu 24 februarie 2022, există patru zone geografice cheie în care uzurparea și/sau interferența GNSS s-au intensificat, și anume:

  • Regiunea Kaliningrad, care înconjoară Marea Baltică și statele învecinate;
  • Estul Finlandei;
  • Marea Neagră; și
  • Zona Estului Mediteranei de lângă Cipru, Turcia, Liban, Siria, Israel, precum și nordul Irakului.

Efectul interferenței și/sau posibilele uzurpări al GNSS au fost observate de către aeronave în diferite faze ale zborurilor lor, ceea ce, în unele cazuri, a provocat modificări de rută sau chiar schimbarea destinației din cauza imposibilității efectuării unei proceduri de aterizare sigure. 

În condițiile actuale, nu este posibil să se prevadă întreruperile GNSS și efectele acestora. Amploarea problemelor generate de întreruperea menționată ar depinde de extinderea zonei efectate, de durată și de faza de zbor a aeronavei afectate.

EASA oferă o listă care include unele problemele potențiale care ar putea duce la degradarea semnalului GNSS.

Totuși, agenția subliniază că, în acest moment, problema de securitate descrisă în acest SIB nu este considerată o condiție nesigură care să justifice acțiunea Direcției de Securitate (SD), în temeiul Regulamentului (UE), 965/2012 al Comisiei Europene.

 

Sursă: hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.