În 2022, au fost înregistrate 34 de accidente de avion, dintre care șapte au fost mortale, ceea ce a dus la 179 de decese. Numărul accidentelor a fost mai mic decât în 2021, cu 38 de accidente, deși doar patru au fost fatale cu mai puțin de jumătate dintre victime, cu 81 de decese. Rata accidentelor mortale ale aeronavelor comerciale de pasageri pentru anul respectiv a fost de 0,24 accidente fatale la un milion de zboruri comparativ cu 0,21 la un milion în 2020.
Acest lucru reiese din raportul anual privind siguranța aviației și investigațiilor accidentelor To70, cu sediul în Țările de Jos. Studiul subliniază că, cu excepția accidentului Boeing 737 din China din martie 2022, în care și-au pierdut viața 132 de persoane și ale cărei cauze nu au fost clarificate, atribuite neoficial unei acțiuni deliberate din cabina de pilotaj, majoritatea accidentelor din 2022, corespund unor cauza cunoscute sau comune, precum aterizări forțate, lovituri de coadă sau ieșiri de pe pistă.
Accidentul Tata Air din Nepal a fost legat de un accident de zbor controlat în teren (CFIT, siglele în engleză), numit și zbor controlat în obstacol, zbor controlat în coliziune cu terenul sau zbor controlat în teren fără pierdere de control. Acesta este tipul de coliziune în care o aeronavă, aflată sub controlul deplin al pilotului, intră din greșeală în teren sau într-un obstacol. În aceste situații, piloții nu sunt de obicei conștienți de pericol până când este prea târziu pentru a-l evita.
În trei dintre accidentele mortale, au fost implicate persoane care nu se aflau la bordul aeronavei respective. În cel de pe aeroportul Conakry din Guineea, două persoane aflate pe o motocicletă au intrat pe pistă în timp ce Airbus A320 ateriza și s-au ciocnit cu aeronava, ucigându-i. În cel de-al doilea accident, un vehicul de pompieri a intrat pe pistă aeroportului din Lima, Peru, intrând în coliziune cu un Airbus A320 care decola în acel moment. Doi membri ai echipei de salvare de pe aeroport au fost uciși, în timp ce aeronava fost grav avariată și mai mulți pasageri au fost răniți.
Cele mai frecvente cauze
Pe baza materialului produs de Airbus, raportul To70 indică faptul că majoritatea accidentelor se încadrează într-una dintre următoarele șapte categorii:
- Zbor controlat în teren (CFIT)
- Pierderea controlului în zbor (LOC-I)
- Ieșiri de pe pistă
- Incediu
- Contact anormal cu pistă
- Subdeclanșare/supradeclanșare
- Defecțiune sau proasta funcționare a sistemului/componentului
În 2022, patru din cele șapte accidente mortale s-au încadrat într-una din aceste categorii.
Expertul To70 și autorul raportului, Adrian Young, care are o experiență de peste 30 de ani în domeniul siguranței aviației și este un investigator calificat în domeniul accidentelor aviatice, a declarat: „O tendință din 2022, pe care subliniem că ar putea fi legată de o pierdere de competențe în urma accidentelor COVID, se referă la manevrare. Trei dintre accidentele care nu au fost fatale au implicat echipamente de manipulare la sol care au lovit aeronave cu o forță care le-a deteriorat grav”.
To70 utilizează cifrele oficiale raportate de state către agenția de aviație a Națiunilor Unite, OACI, pentru a determina numărul de zboruri ale aviației civile care au avut loc într-un anumit an. Cifrele reale, publicate de organizația de transport aerian IATA, sunt folosite pentru a estima cifrele anului în curs.
Sursă: hosteltur.com