Sub presiunea Uniunii Europene și a Statelor Unite, guvernul Țărilor de Jos a anunțat suspendarea planului său de limitare a numărului maxim de zboruri pe aeroportul Schiphol din Amsterdam în vara anului 2024, calificând decizia drept „o pastilă amară de înghițit”. Decizia reprezintă o victorie pentru industria aviației, inclusiv pentru filiala olandeză a Air France-KLM și pentru companiile aeriene americane, în special Delta Airlines și JetBlue, în timp ce operatorul aeroportului, locuitorii din împrejurimi și grupurile de mediu și-au exprimat dezamăgirea. Cu toate acestea, Țările de Jos așteaptă în continuare decizia Curții Supreme.
„Subliniez faptul că restabilirea echilibrului între Schiphol și mediul său rămâne angajamentul cabinetului”, a declarat ministrul infrastructurii, Mark Harbers, într-o scrisoare adresată parlamentului, relatată de agenția britanică de presă Reuters. Harbers a declarat că acest plan va fi continuat de cabinet. Cu toate acestea, acesta este un guvern demisionat și nu este sigur că un nou cabinet va avea aceleași priorități după alegerile naționale din 22 noiembrie.
Planul de a limita numărul de zboruri la Amsterdam Schiphol, unul dintre cele mai aglomerate hub-uri din Europa, cu aproximativ 450.000 de zboruri, sau cu 10% sub nivelul din 2019 până în vara anului 2024, a fost determinat în principal de dorința de a reduce poluarea fonică. a susținut guvernul la momentul respectiv. De asemenea, ecologiștii au aplaudat-o ca fiind necesară pentru a reduce emisiile de CO2 și de azot.
Companiile aeriene afectate și reacția SUA
Opoziția s-a intensificat luna aceasta după ce coordonatorul olandez al sloturilor a anunțat reduceri drastice pentru companii aeriene precum KLM și excluderea de la alocarea sloturilor a companiei americane JetBlue, care a început să zboare anul acesta între Amsterdam și New York și Boston, și a cerut guvernului american să pună veto operatorilor europeni pe aeroporturile sale.
Acest lucru a determinat guvernul american să amenințe, la începutul acestui luni, cu represalii în cazul în care Țările de Jos vor continua cu acest plan, iar Departamentul de Transport al SUA (DOT) l-a calificat drept „nerezonabil”, considerându-l-o încălcare a Acordului privind transportul aerian dintre SUA și UE.
Subsecretarul american pentru transporturi, Polly Trottenberg, a declarat că a fost „decizia corectă” să renunțe la acest plan și că departamentul nu va continua cu nicio contramăsură solicitată de JetBlue.
Intervenție europeană
Într-o comunicare, ministrul Țărilor de Jos a declarat în parlament că, după o întâlnire între SUA și UE la 13 noiembrie, comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, a trimis guvernului olandez o scrisoare în care și-a exprimat „îngrijorarea serioasă” cu privire la faptul că limită a fost examinată în mod corespunzător.
„Țările de Jos au fost lăsate singure” în ceea ce privește politica de plafonare, a declarat Harbers, adăugând că acum vor aștepta o decizie a Curții Supreme și alte comentarii din partea Comisiei Europene anul viitor.
„Acesta este un regres major, dar o reducere a numărului de zboruri este necesară pentru a face față crizei climatice”, a reacționat Greenpeace. „Alegătorii își vor putea spune părerea în această privință săptămâna viitoare.
Aeroportul Schiphol din Amsterdam este al treilea cel mai aglomerat aeroport internațional din lume, cu aproape internațional din lume, cu aproape 52,5 milioane de pasageri anul trecut.
Satisfacție cu măsură
Mai multe companii aeriene au salutat decizia, iar partenerii Sky Team, KLM și Delta, au declarat că își mențin angajamentul de a zbura mai discret și mai durabil „fără a reduce capacitatea”. JetBlue a declarat că intrarea sa la Schiphol a redus tarifele și a îndemnat guvernele să continue să îi asigure accesul.
Grupul industrial Airlines for America a mulțumit guvernului american și a declarat că discuțiile sale cu UE au fost „esențiale pentru a convinge guvernul olandez să ajungă la acest rezultat de succes”. O reacție similară a venit din partea Asociației Internaționale a Transportului Aerian (IATA), care a aplaudat această decizie.
Mai multe despre subiect
– O companie aeriană dă în judecată Țările de Jos și UE din cauza reducerilor din Amsterdam
– Restricțiile de zbor în Amsterdam sunt legale. KLM pierde
– Un tribunal anulează ordinul Țărilor de Jos de reducere a zborurilor în Amsterdam
– Cinci companii aeriene se revoltă împotriva reducerii zborurilor în Amsterdam
Sursă: hosteltur.com