Un tribunal olandez a anulat decizia guvernului de a reduce numărul maxim de zboruri permise anual pe Aeroportul din Schiphol din Amsterdam, într-o victorie în instanță pentru compania națională KLM și alte companii aeriene care operează acolo, precum și pentru Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA), a cărei reacție nu s-a lăsat așteptată: „Decizia instanței de a opri reducerea zborurilor pe aeroportul Schiphol este un ‘indult’ pentru pasageri, companii aeriene și economia olandeză”.
În februarie, guvernul a declarat că numărul de zboruri spre și dinspre Schiphol, unul dintre cele mai aglomerate hub-uri din Europa, va fi limitat la 460.000 în anul până în septembrie 2024, față de 500.000, pentru a reduce poluarea fonică și din motive de mediu.
Aeroportul din Amsterdam, al treilea cel mai aglomerat aeroport internațional din lume, s-a confruntat cu întreruperi frecvente ale zborurilor în luna aprilie a anului trecut, din cauza lipsei de personal de securitate și de manipulare a bagajelor.
În urma colapsului din aprilie și o parte a lunii mai din cauza lipsei de personal, Aeroportul Schiphol din Amsterdam a limitat numărul de pasageri care îi folosesc facilitățile, ceea ce a dus la reducerea numărului de zboruri pe care le putea gestiona în sezonul de vară 2022, deoarece nu a rezolvat încă problema de resurse umane cu care se confruntă, reducându-și capacitatea pentru o perioadă în care cererea va fi si mai mare decât în prezent, ceea ce a determinat companiile aeriene să anuleze sute de zboruri.
În septembrie anul trecut s-a anunțat că măsura va fi prelungită până în luna martie, iar ulterior guvernul olandez a anunțat că va fi prelungită din nou până în luna noiembrie a acestui an, ceea ce a provocat reacții de furie și anunțarea acțiunilor în justiție de către transportatorul național KLM, la care s-au alăturat mai multe companii aeriene: Air Canada, United Airlines, FedEx, JetBlue și British Airways, Vueling, Lufthansa și Airlines for America, plus IATA. Procesul a fost câștigat de industria aeronautică.
Victorie în instanță
IATA a reacționat pozitiv la decizia tribunalului olandez de a susține contestațiile depuse de IATA, KLM și alte companii aeriene împotriva „regulamentului experimental” al guvernului olandez de a reduce limita de zboruri de pe Aeroportul Schiphol la 460.000 până în noiembrie 2023.
Directorul general al IATA, Willie Walsh, a declarat că în acest caz a fost vorba despre respectarea legii și a obligațiilor internaționale, iar judecătorul a constatat că guvernul olandez și-a încălcat obligațiile prin limitarea procesul care ar fi adus în atenție dorința sa de a reduce numărul la zboruri la Schiphol.
Această decizie asigură o stabilitate vitală pentru companiile aeriene care utilizează Aeroportul Schiphol în acest an și menține valoarea alegerii și conectivității pentru pasageri.
El a adaugat că: „Obținerea acestei derogări vitale este o veste bună pentru pasagerii de la Schiphol, pentru intreprinderile olandeze, pentru economia olandeză și pentru companiile aeriene. Dar munca nu s-a încheiat. Amenințarea reducerii zborurilor la Schiphol este încă foarte reală și rămâne politica declarată a guvernului. Aeroportul Schiphol însuși a anunțat ieri seara reduceri de zboruri fără consultări. Companiile aeriene înțeleg importanța rezolvării unor probleme precum zgomotul, dar abordarea echilibrată este procesul corect, consacrat din punct de vedere juridic în UE și în întreaga lume”.
Despre ce a fost vorba în contestația juridică?
Guvernul olandez a decis recent să reducă numărul de mișcări de zboruri la Schiphol de la 500.000 și 440.000 pe an, dar nu există niciun temei juridic pentru această reducere: aceasta încalcă tratatele internaționale și reglementările europene.
„Guvernele pot reduce numărul de mișcări de zbor pentru a reduce zgomotul, dar numai după un proces atent, de exemplu, de evaluare nivelului actual de zgomot, de stabilire a unui obiectiv de zgomot și de luare în considerare a unei măsuri alternative. Acest lucru nu s-a întâmplat. Limita de 440.000 de zboruri nu este un mijloc pentru atingerea unui scop, ci un scop în sine. De asemenea, guvernul olandez a încercat să accelereze implementarea acestei reduceri prin introducerea unui regulament experimental cu o limită interimară de 460.000 de mișcări de zbor, care intră în vigoare la 1 noiembrie 2023”, a declarat IATA.
Mai multe despre temă în:
– KLM atacă măsura oficială de limitare a zborurilor în Amsterdam
– Cinci companii aeriene se revoltă împotriva reducerii zborurilor în Amsterdam
Sursă: hosteltur.com