Aceasta este întrebarea la care caută răspuns un proiect de cercetare al Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor de la Universitatea Babeș Bolyai din Cluj-Napoca. Directorul acestui proiect, conf. Ovidiu I. Moisescu a acceptat să ne ofere mai multe detalii despre obiectivele acestei cercetări.
Ce a motivat acest proiect?
Situația cu care se confruntă angajatorii la nivel global a fost în ultimii ani caracterizată printr-un nivel redus (și în scădere) al ratei de retenție a angajaților, în foarte multe sectoare economice importante. Chiar și în perspectiva unei încetiniri a activității economice globale, nu ar fi realist să ne așteptăm la o ameliorare a acestei rate de retenție, atâta timp cât nu se implementează strategii și politici inteligente în acest sens.
Diverse studii realizate în ultima decadă au sugerat că loialitatea angajaților ar putea fi stimulată printr-un comportament responsabil al organizaților în raport cu stakeholderii lor. Acest comportament responsabil, încadrat de specialiști sub tutela conceptului de Responsabilitate Socială Corporativă (Corporate Social Responsibility – CSR), se referă la responsabilitatea față de toți stakeholderii relevanți ai unei organizații: angajați, clienți, investitori, societate, mediu. Din păcate, niciunul dintre studiile publicate până în prezent nu a reușit să clarifice mecanismul prin care loialitatea angajaților este ameliorată prin CSR și nici să puncteze în mod explicit, în manieră comparativă, care este impactul fiecărei dimensiuni a CSR asupra gradului de loialitate. Firește, este de așteptat ca responsabilitatea unei organizații față de proprii angajați să influențeze rata de retenție. Pe de altă parte, cum și în ce măsură percepția angajaților cu privire la responsabilitatea angajatorilor lor față de clienți, investitori, societate sau mediu poate avea un impact la fel de relevant? Este o întrebare la care studiile publicate până acum nu au reușit să ofere un răspuns științific, explicit și comparativ.
Pe cale de consecință, în 2021 am propus Unității Executive pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI) din România un proiect de cercetare menit să investigheze impactul responsabilității sociale corporative asupra loialității angajaților. În urma unei competiții derulate la nivel național, propunerea s-a numărat printre proiectele finanțate, iar din a doua parte a anului 2022 a început implementarea. Până în prezent, am reușit să colectăm datele necesare de la eșantioane reprezentative de angajați din România și UK, pentru a putea face o analiză pertinentă nu doar la nivel național, ci și internațional, prin compararea rezultatelor obținute pentru o țară în curs de dezvoltare, respectiv pentru o țară dezvoltată.
Totuși, datele colectate până în prezent nu au vizat un sector economic specific, fiind vorba de angajați din toate domeniile. Pe de altă parte, industria ospitalității este una dintre cele mai afectate de rata redusă a retenției angajaților. Acest lucru ne-a motivat să extindem studiul privind impactul responsabilității sociale corporative asupra loialității angajaților, prin focalizare pe sectorul hotelier. O astfel de cercetare ar fi cu atât mai necesară, cu cât industria hotelieră are o serie de particularități care o diferențiază puternic de alte sectoare, inclusiv în ceea ce privește relațiile cu angajații. În plus, șocul produs industriei de către pandemia de COVID-19 a creat și mai multe probleme în ceea ce privește retenția angajaților, cu repercusiuni pe termen lung.
Care este situația actuală a fluctuației personalului în industria ospitalității din România?
Un raport recent al Bureau of Labor Statistics din SUA a evidențiat faptul că pe parcursul anului 2022, o companie obișnuită din industria ospitalității din SUA a fost părăsită de circa 6% dintre angajații săi în fiecare lună, fiind sectorul economic american cu cea mai slabă performanță din acest punct de vedere. Un procent similar a fost estimat și în UK pentru industria ospitalității, conform unui studiu recent realizat de Fourth, o companie specializată în deservirea industriei cu software de specialitate pentru gestiunea activităților și resurselor umane. Situația nu este foarte diferită la nivelul României, unde sectorul ospitalității se ”bucură” de asemenea de o rată de fluctuație a personalului superioară mediei.
Cum poate responsabilitatea socială influența loialitatea angajaților?
Teoria pe care ne bazăm în emiterea ipotezelor studiului nostru sugerează faptul că atunci când angajații unei organizații își percep angajatorul ca având un comportament mai responsabil în raport cu angajații, clienții, investitorii, societatea și/sau mediul, se creează sau intensifică un sentiment de identificare organizațională în rândul personalului. Cu alte cuvinte, angajații ajung să țină la organizația pentru care muncesc, să se bucure de succesele acesteia, să gândească organizația ca pe o familie, să se refere la aceasta prin sintagma ”noi” etc. Totodată, responsabilitate socială corporativă induce și o ameliorare a sentimentului de satisfacție la locul de muncă. Mai departe, identificarea organizațională și sentimentul de satisfacție la job conduce inevitabil la creșterea loialității angajaților, chiar și până în punctul de a ignora oferte de muncă ceva mai bine plătite de la alți angajatori concurenți.
Bineînțeles, aceste ipoteze trebuie dovedite științific, cu date empirice. Chiar dacă ne așteptăm ca responsabilitatea corporativă față de angajați să aibă cea mai mare greutate în ecuația impactului CSR asupra loialității angajaților, estimăm că celelalte componente ale responsabilității (față de clienți, investitori, mediu și societate) au de asemenea un rol important în îmbunătățirea ratei de retenție a personalului.
De altfel, rezultatele preliminare obținute în urma studiului general derulat comparativ între angajații din România și UK par să susțină ipotezele noastre. Ne așteptăm însă la particularități și aspecte distinctive în cazul industriei ospitalității. Rămâne de văzut.
Ce beneficii pot obține hotelierii din România din participarea în acest proiect? Cum pot participa?
Rezultatele studiului ar trebui să conștientizeze echipele de management din industria ospitalității românească că pentru a-și păstra angajații, nu sunt suficiente acțiunile ce țin de nivelul salariilor și al condițiilor efective de muncă, fiind necesară o reală asumare a responsabilității față de stakeholderi.
Studiul va evidenția acele aspecte ale responsabilității corporative pe care hotelierii ar trebui să pună accentul pentru a stimula mai bine identificarea organizațională, satisfacția la locul de muncă și, în final, loialitatea angajaților. Deoarece responsabilitatea socială corporativă implică inerent și cheltuieli/eforturi, va fi benefic pentru hotelieri să cunoască cum să-și prioritizeze stakeholderii și, mai ales, cum să-și comunice acțiunile și politicile de CSR în rândul propriilor angajați.
Noi am pregătit chestionarul online aferent atât în limba română, cât și în limba engleză, pentru eventualii angajați din România proveniți din străinătate și care nu au ajuns încă să stăpânească limba română. Totodată, am contactat prin canale oficiale circa 300 de hoteluri din reședințele de județ din România, cărora le-am solicitat ajutorul în diseminarea chestionarului în rândul propriilor angajați. Să sperăm că va exista deschidere. Nu ne așteptăm la o rată mare de răspuns, însă dacă vom reuși să găsim un număr decent de manageri dispuși să ajute, s-ar putea să ajungem la un eșantion relevant. Iar dacă asta se va întâmpla, în mod cert un raport al cercetării va fi diseminat în mod public.
În plus, chestionarul este anonim, astfel că angajații hotelurilor pot răspunde din proprie inițiativă. Astfel, aceștia pot contribui la creșterea conștientizării în rândul managerilor hotelurilor din România cu privire la importanța responsabilității sociale, ceea ce poate duce la îmbunătățirea satisfacției față de locul de muncă.
Chestionarul în limba română poate fi accesat la următorul link.
Chestionarul în limba engleză poate fi accesat la următorul link.