Care ar fi impactul în Europa al înlocuirii zborurilor interne de mai puțin de 2,5 ore cu trenuri de mare viteză mai eficiente? Pentru a afla răspunsul, Mabrian a analizat programul aerian total din 2023 pe rutele interne cu distanțe scurte mai mici de 500 km, iar rezultatul este că s-ar putea economisi 1 milion de tone de CO2.
În luna mai a acestui an, Franța a interzis zborurile pe distanțe scurte, în cazul în care există alternative cu trenul, punând din nou în discuție ce s-ar putea întâmpla dacă și alte țări ar replica măsura.
În Europa, există 554 de rute de transport aerian interne cu distanțe mai mici de 500 km, care vor transporta aproximativ 44 de milioane de călători și vor produce aproximativ 2,3 milioane de tone de CO2 pe an, potrivit analizei efectuate de Mabrian.
Un milion de tone de CO2 pe an este echivalentul a peste 200.000 de mașini care circulă continuu timp de 12 luni.
Compania de tehnologie explică faptul că, datorită eficienței lor mai mari în ceea ce privește emisiile, utilizarea trenurilor de mare viteză ar putea reduce impactul asupra mediului cu 48%. Acest lucru înseamnă mai mult de 1 milion de tone de CO2 într-un singur an. Economiile ar fi mai mari dar ar fi analizat și rutele de transport aerian de 500 km sau mai puțin care leagă diferite țări din Europa.
Cât de mult CO2 ar economisi fiecare țară din Europa dacă ar fi interzise zborurile scurte?
Spania, Germania, Franța, Italia și Suedia sunt cele cinci țări care ar înregistra cele mai mari economii de CO2 dacă ar avea loc tranziția către mobilitatea durabilă, care presupune adoptarea de tehnologii ecologice și nepoluante.
- Spania: 360.481 de tone de CO2 pe an
- Germania: 238.270 tone de CO2
- Franța: 196.000 tone de CO2
- Italia: 189.268 tone de CO2
- Suedia: 159.744 tone de CO2
- Portugalia: 50.070 tone de CO2
- Croația: 24.504 tone de CO2
- Austria: 22.046 tone de CO2
- Finlanda: 14837 tone de CO2
- România: 14.187 tone de CO2
- Polonia: 11.823 tone de CO2
- Irlanda: 5.841 tone de CO2
- Slovacia: 58 tone de CO2
- Bulgaria: -1.938 tone de CO2
Pentru a face calculul comparativ, Mabrian a luat în considerare tipul de energie electrică și sursele acesteia, care alimentează sistemul din fiecare dintre țările europene, urmând metodologia publicată în raportul EcoPassenger.
În termeni relativi, cele trei țări cu cel mai mare potențial de reducere a emisiilor de CO2 în urma trecerii la transportul feroviar sunt Suedia, cu 97,13%, din totalul de CO2 produs de aeronave pe an, Austria, cu 92,79% și Franța, cu 89,73%.
„Deși această analiză poate părea nerealistă, la Mabrian credem în demonstrarea eficienței deciziilor prin intermediul datelor. Prin această analiză, am cuantificat potențialele economii pe care le putem realiza dacă luăm măsuri în această direcție. Cu toate acestea, contextul și dificultățile pentru această schimbare sugerează o situație intermediară în care trenul crește în importanță, dar avionul continuă să acopere o parte din cerere”, a declarat Carlos Cendra, director de marketing la Mabrian, recunoscând că analiza „poate parea nerealistă sau irealizabilă”.
Costul implementării infrastructurii feroviare pentru a acoperi toate aceste rute ar fi una dintre aceste dificultăți, deoarece ar necesita o investiție semnificativă, astfel încât este posibil ca nu toate țările să aibă resursele necesare pentru a o finanța. Rentabilitatea pe termen lung și capacitatea acestor noii infrastructuri de a absorbi o cerere foarte importantă ar trebui, de asemenea, să fie luate în considerare.
Mai multe informatii despre dezbaterea dintre tren și avion în articolul Trecerea de la tren la avion aduce beneficii limitate de mediu.
Sursă: hosteltur.com