Evoluția industriei de transport aerian în timpul pandemiei de Covid-19 și a fluxului pieței după criza a dus la modificări în harta industriei de transport aerian și în clasamentul hub-urilor principalelor companii aeriene europene, cu apariția unor noi lideri. Astfel, Turcia a luat locul marilor piețe tradiționale ale continentului, iar cel mai mare hub din Europa în 2023 este acum hub-ul de pe aeroportul Arnavutköy din Istanbul al Turkish Airlines, potrivit unui raport al companiei de consultanță în domeniul informațiilor aviatice Cirium.
Pentru a avea o imagine mai clară a cât de mare este acum hub-ul Turkish Airlines din Istanbul, analiștii de la Cirium au comparat capacitatea acestuia cu cea a aeroportului de top din Europa în ceea ce privește traficul de pasageri, Londra, Heathrow. Datele de programare ale Cirium arată că, în cele 12 luni până în luna mai a acestui an, compania aeriană turcă a oferit peste 35 de milioane de locuri spre și dinspre Istanbul în perioada de 12 luni până în luna mai a acestui an, compania aeriană turcă a oferit peste 35 de milioane de locuri spre și dinspre Istanbul. La Londra Heathrow, în prezent, al doilea cel mai aglomerat aeroport din Europa, numărul este de mai puțin de 21 de milioane. Aceste cifre reprezintă un mare decalaj pentru analiști.
Hub-ul Turkish Airlines din Istanbul este, de asemenea, mai mare astăzi decât era înainte de pandemia de Covid: nu numai că și-a recăpătat dimensiunea de dinaintea crizei sanitare, dar a și depășit-o. Acest lucru este complet neobișnuit, deoarece majoritatea hub-urilor companiilor aeriene majore nu și-au recăpătat încă dimensiunea anterioară din 2019.
Pegasus Airlines, primul rival turc al Turkish Airlines, și-a extins, de asemenea, hub-ul din Istanbal, dar pe aeroportul secundar al orașului. Alte hub-uri ale marilor transportatori europeni, care au crescut de la criza Covid, sunt cele ale EasyJet la Londra Gatwick, Ryanair la Dublin și Milano Bergamo și Air Europa la Madrid Barajas.
În mod surprinzător, prima companie aeriană grecească, Aegean Airlines, și Transavia, transportatorul low cost al Air France/KLM, aproape că și-a dublat criza de la Atena și, respectiv, Paris Orly.
Asta în comparație cu acum patru ani. Cum a evoluat capacitatea principalelor hub-uri europene în ultimele douăsprezece luni? Comparativ cu anul trecut, aproape toate hub-urile au crescut. Două excepții sunt Aeroflot la Sheremetyevo din Moscova, din cauza conflictului din Ucraina, și Turkish Airlines la aeroportul secundar din Istanbul.
În cele din urmă, cele două hub-uri ale Lufthansa din Frankfurt (-27%) și München (-24%) au rămas în urma anului 2019. Filiala elvețiană Swiss este, de asemenea, mult mai mică pe aeroportul din Zurich (-24%).
Sursă: hosteltur.com