IATA dublează prognoza privind profiturile companiilor aeriene în 2023

Industria transportului aerian la nivel mondial, în ansamblul ei, va înregistra un profit net de 9,8 miliarde de dolari în 2023, mai mult decât dublu față de prognoza anterioară, de 4,7 miliarde de dolari din decembrie 2022, și reprezentând o marjă de profit net de 1,2%, potrivit celor mai recente previziuni ale Asociației Internaționale a Transportului Aerian (IATA). Industria aeronautică a anunțat o așteptată întărire a profitabilității companiilor aeriene, în cadrul unei perspective îmbunătățite pentru acest an, în cadrul Summitului transportului aerian de la Istanbul, Turcia. 

Cele mai remarcabile cifre ale noilor previziuni ale IATA:

  • Profitul operațional al industriei ar urma să ajungă la 22,4 miliarde de dolari în 2023, cu mult peste prognoza din decembrie, care prevedea un profit operațional de 3,2 miliarde. De asemenea, este mai mult decât dublu față de profitul operațional de 10,1 de miliarde de dolari estimat pentru 2022.
  • Se așteaptă că aproximativ 4,35 miliarde de persoane să călătorească în 2023, ceea ce este aproape de cele 4,54 miliarde care au zburat în 2019.
  • Venitul totale ar trebui să crească cu 9,7% de la an la an, până la 803 miliarde de dolari. Este pentru prima dată când veniturile din industrie depășesc pragul de 800 de miliarde de dolari din 2019 (838 de miliarde de dolari). Creșterea cheltuielilor este așteptată să fie limitată la o creștere anuală de 8,1%.

Revenirea la rentabilitatea netă, chiar și la o marjă de profit net de 1,2%, este o realizare semnificativă. În primul rând, pe fondul unor certitudini economice semnificative și, în al doilea rând, vine după cele mai mari pierderi nete până în 2020-2022 (inclusiv), pentru o marjă medie de profit net de -11,3% în această perioadă. Industria aeronautică a intrat în criza Covid-19 la sfârșitul unei serii istorice de câștiguri, care a înregistrat o marjă medie a profitului net de 4,2% pentru perioada 2015-2019.

„Incertitudinile economice nu au diminuat dorința de a călători, chiar și atunci când prețurile biletelor absorb costurile ridicate ale combustibilului. În conditiile în care companiile aeriene câștigă în medie doar 2,25 dolari pe pasager, curățarea bilanțurilor și oferirea de randament sustenabile investitorilor pentru capitalul lor va continua să fie o provocare pentru multe companii aeriene”, a declarat Walsh. 

Mai multe informații în:

Care sunt hub-urile cu cea mai rapidă creștere ale marilor companii aeriene europene?

Companiile aeriene își revin și își vor reduce pierderile în 2022 la -9,220 mil. €

Factori determinanți

Raportul IATA evidențiaza faptul că veniturile cresc (9,7%) mai rapid decât costurile (8,1%), consolidând profitabilitatea.

  • Venituri: se estimează că veniturile industriei vor ajunge anul acesta la 803 miliarde de dolari (+9,7%), încă -4,1% față de 2019, operând peste 34,4 milioane de zboruri în 2023 (+24,4%), cu -11,5% sub 2019.
  • Veniturile per pasager sunt prognozate să ajungă la 546 miliarde de dolari (+27%) și -10% față de 2019. Având în vedere că restricțiile COVID-19 au fost ridicate în prezent pe toate piețele importante, se preconizează că industria va atinge 87,8% din nivelurile din 2019 ale kilometrilor de pasageri cu venituri (RPK) pentru anul 2023, traficul de pasageri consolidându-se pe măsură ce anul avansează.
  • Nivelurile de eficiență sunt ridicate, cu o ocupare medie preconizată de 80,9% până în 2023, foarte aproape de performanța record din 2019, de 82,6%.
  • Datele din sondajul IATA din mai 2023 realizat în rândul pasagerilor susțin această perspectiva optimistă, 41% dintre călători indicând că se așteaptă să călătorească mai mult în următoarele 12 luni decât în anul precedentși 49% se așteaptă să facă același nivel de călătorii. În plus, 77% dintre respondenți au indicat că au călătorit deja la fel de mult sau mai mult decât înainte de pandemie.
  • Cheltuieli: se estimează că vor crește la 781 miliarde de dolari (+8,1%), -1,8% din 2019.
  • Costurile combustibilului pentru avioane sunt prognozate de la o medie de 98,5 dolari/baril în 2023, pentru o factură totală de 215 miliarde de dolari, în scădere de la 111,9 dolari/baril în prognoaza anterioară din decembrie anul trecut și de la costul mediu de 135,6 dolari/baril în 2022.

Prețurile ridicate ale țițeiului au fost exagerate pentru companiile aeriene, în condițiile în care crack spread-ul (prima plătită pentru a rafina țițeiul în combustibil pentru avioane) a fost în medie de peste 34% în 2022, cu mult peste media pe termen lung.

Prin urmare, combustibilul a fost responsabil pentru aproape 30% din cheltuielile totale ale companiilor aeriene în 2022. În ultimele luni, marja de crack s-a redus, iar media pentru întregul an este prognozată să scadă cu aproximativ 23%, mai mult în concordanță cu rata medie istorică.

Pentru acest an, costurile cu combustibilul vor reprezenta 28% din structura medie a costurilor, ceea ce reprezintă totuși o creștere față de 24% în 2019. 

 

Sursă: hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Exit mobile version