Deputații europenii urmează să investigheze o posibilă implicare a companiilor aeriene într-o politică abuzivă de alocare aleatorie a locurilor, o practică care s-a răspândit la aproape toate companiile aeriene. În 2018, Autoritatea Aviației Civile din Marea Britanie a efectuat deja o investigație în acest sens, în fața unui val de plângeri pe această temă. Selecția locurilor face parte din ceea ce se numește „servicii auxiliare la bord”, care anul trecut au reprezentat 108,5 miliarde de euro în profituri pentru companiile aeriene.
Cine nu a fost acolo? Un singur număr pentru două rezervări de zbor. Sau cinci. Când vine timpul ca linia aeriană să repartizeze locurile și premiul de a sta împreună înseamnă să treci pe la casierie. Uneori, făcând că prețul „de la” sa fie considerabil mai scump.
Ceea ce început ca o practică low-cost s-a extins acum la aproape toate companiile aeriene Un spaniol a înaintat plângerea către Comisia pentru petiții a Parlamentului European, care examinează plângerile depuse de persoanele fizice. Deputații europene au fost de acord să analizeze plângerea privind politica de alocare aleatorie a locurilor și costul suplimentar pentru familiile și prietenii care călătoresc împreună.
Legislația europeană prevede doar obligația pentru copiii cu vârstă sub 12 ani de a călători împreună cu adulții care îi însoțesc sau, dacă acest lucru nu este posibil, cel puțin în același rând, în timp ce bebelușii sub 24 de luni pot călători în poala părinților.
Reclamantul, Alfonso Rodríguez Sanchez, legat de Facua Baleares (Organizație neguvernamentală pentru protecția drepturilor consumatorilor), a subliniat că alocarea aleatorie a locurilor a devenit o practică abuzivă, deoarece crește semnificativ prețul biletului și este deliberată, deoarece potrivit acestuia, „companiile folosesc un algoritm atunci când detectează rezervări de persoane cu nume de familie similare și le separă automat”.
Există vreun precedent?
Adevărul este că această practică a companiilor aeriene nu este prima dată când a fost semnalată instituțiilor. În 2018, un studiu al Autorității Aviației Civile din Marea Britanie (CAA), realizat ca urmare a mai multor plângeri din partea pasagerilor, a constat că britanicii au plătit până la 430 de milioane de euro pentru a-și alege locurile. Ancheta CAA a constatat, după cum a relatat The Independent, că liniile aeriene investigate au folosit un algoritm în rezervarea și cumpărarea biletelor pentru a separa persoanele care călătoresc împreună pentru a plăti suma corespunzătoare.
Servicii auxiliare, un flux de venituri în creștere
Alocarea aleatorie a zborurilor de către companiile aeriene reprezintă o parte importantă a veniturilor generate de așa-numitele servicii auxiliare. Cu alte cuvinte, tot ceea ce trebuie să treceți pe card și care nu este inclus în prețul de baza al biletului de avion: bagajele de mână, flexibilitatea în ceea ce privește schimbarea sau anularea zborului, vânzările la bord, selecția locurilor și multe alte opțiuni.
În 2023, veniturile companiilor aeriene din servicii auxiliare au urcat vertiginos, la 108,5 miliarde de euro.
Serviciile auxiliare (sau suplimentare) devin din ce în ce mai mult o sursă atractivă de venituri, reprezentând în unele cazuri până la 50% din cifra de afaceri. Așa cum am informat în alt articol, în 2023 veniturile companiilor aeriene din serviciile auxiliare vor crește vertiginos. Potrivit unui raport realizat de CarTrawler și IdeaWorksCompany, cifra pentru 2019 a fost depășită anul trecut, ajungând la 108,5 miliarde de euro.
Cauze
Companiile spun că există mai multe motive pentru creșterea mare a veniturilor auxiliare: companiile aeriene low cost controlează în prezent o cotă de piață de 25% la nivel global și majoritatea au o politică de prețuri neagregate, cu taxe suplimentare pentru majoritatea serviciilor auxiliare în afara zborului. Astfel, în ceea ce privește veniturile auxiliare, companiile aeriene low cost dețin 31% din cota de piață în acest domeniu.
Bagajul de mână este gratuit
La instigarea unui alt spaniol, în acest caz eurodeputatul Jordi Cañas (partidul Ciudadanos), Parlamentul European a decis în octombrie anul trecut că liniile aeriene trebuie să garanteze pasagerilor dreptul de a transporta gratuit bagajul de mână. eurodeputații au argumentat că sunt necesare norme europene coerente privind dimensiunea și prețul. „Legislația UE privind drepturile pasagerilor aerieni ar trebui revizuită pentru a oferi o soluție”, se arată în rezoluție deși deputații europeni înșiși recunosc că aceasta nu este obligatorie.
A se citi și Noutatea în serviciile de transport aerian: rezervarea compartimentelor superioare.
Sursă: hosteltur.com