Agenția pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene (AESA) și Centrul European pentru Prevenirea și Control al Bolilor (ECDC) au emis un Protocol de Siguranță Sanitară al Aviației în numele Comisiei Europene (CE), care definește măsuri pentru a asigura securitatea sanitară a pasagerilor de transport aerian și a personalului de zbor, odată ce companiile aeriene și a personalului de zbor, odată ce companiile aeriene își reiau orele obișnuite de funcționare după perturbarea fără precedent a industriei cauzată de pandemia COVID-19.
Liniile directoare acordă o importanță capitală siguranței sănătății în fiecare etapă a călătoriei pasagerilor. Recunoscând că aeroporturile, companiile și aeronavele sunt diferite, implementarea adoptare o abordare pragmatică: evidențiază și oferă îndrumări cu privire la modul în care locațiile și situațiile individuale pot fi mai bine reproiectate pentru a respecta noile standarde de securitate pentru sănătate.
Protocolul, deși specific aviației comerciale, include logic câteva principii generale în orice moment: respectarea distanței sociale ori de câte ori este posibil, utilizarea unei măști medicale pentru a proteja alți pacienți și igiena scupuloasă și frecventă a mâinilor. Pasagerii de transport aerian și populația generală trebuie să se asigure că aerul filtrat din avioane este mai sigur și mai curat decât cel care se respiră la sol.
Comisia Europeană a cerut organizațiilor AESA și ECDC să elaboreze liniile directoare, ca parte a unui pachet mai larg de măsuri care să conducă la restaurarea în condiții de siguranță a serviciilor de transport și a conectivității după focarul de COVID-19.
„Siguranța pasagerilor și a echipajului a fost întotdeauna primordială în aviatie”, a declarat Adina Vălean, comisarul european pentru transporturi. „Pasagerii trebuie să aibă încredere că zborul înapoi la cer într-un spațiu închis cu alți oameni reprezintă cel mai minim risc posibil pentru sănătatea lor. Ne bazăm pe specialiștii noștri de la AESA și ECDC pentru a defini un set de măsuri concrete pentru reluarea în siguranță a călătoriilor aeriene în UE”.
În rezumat, folosirea măștilor de către pasageri va fi necesară în toate etapele călătoriei, de la check-in până la sosire și numai cei care zboară vor putea intra în terminal (o practică care este deja destul de răspândită în multe zone din lume).
Temperatura sa va fi scanată, este de așteptat să se adopte bune practici de igienă, mâncarea va fi redusă la bord, nu vor exista cozi la toalete pe coridoare și o toaletă va fi rezervată doar personalului. Ei recomandă distanțarea socială pe aeroporturi, despre care unii manageri au spus că nu este practic.
Măsuri de la început până la sfârșit
Ghidul examinează fiecare fază a călătoriei pasagerului și specifică actiunile care trebuie luate sau măsurile puse în aplicare în șase segmente ale călătoriei: înainte de sosirea la aeroport, la terminalul de plecare, la îmbarcare, în zbor, în tranzit si la sosirea la destinația finală. O secțiune separată se concentrează pe siguranța membrilor echipajului de zbor.
„Asigurarea siguranței în sănătate este un factor esențial în reluarea călătoriilor de transport aerian comerciale”, a declarat Patrick Ky, directorul AESA, adăugând:
„Acest protocol este modelul pentru o călătorie de transport aerian sigură pentru pasager, din momentul sosirii pe aeroportul de plecare până la plecarea pe aeroportul de destinație”.
De asemenea, Ky a subliniat că acesta este începutul, mai degrabă decât sfârșitul, al unui proces pentru a face călătoriile de transport aerian cât mai sigure posibil din perspectiva sănătății, pe lângă siguranța tehnică, care până acum a fost principalul obiectiv AESA. „Următoarea sarcină este adaptarea companiilor aeriene și a operatorilor aeroporturilor la liniile directoare ale instalațiilor lor ți ale operațiunilor individuale„.
Directorul ECDC, Andrea Ammon, a declarat: „Această lucrare comună va oferi o sursă de bune practici privind modul în care operatorii aeroporturilor, companiile aeriene și autoritățile aviației naționale pot reduce riscul de transmitere a virusului pentru pasageri, precum și pentru personalul și echipajul care îi servește în timp ce asigură siguranța atât pentru ei cât și pentru operațiuni”.
Liniile directoare se bazează pe experiența științifică a ambelor agenții și reflectă cele mai bune cunoștințe științifice disponibile în prezent. ECDC monitorizează continuu starea de COVID-19 și va actualiza liniile directoare pe măsură ce noi modalități de raportoare, testare și tratament epidemiologic devin disponibile.
De asemenea, pasagerii înșiși trebuie să-și asume responsabilitatea personală: pasagerii care au simptome compatibile cu COVID-19 (febră, tuse, pierdere bruscă de miros, dificultăți de respirație) sau care știu ca au fost în contact cu un caz de COVID-19 nu trebuie să ajungă la aeroport sau trebuie să amâne călătoria lor pentru a proteja colegii de călătorie.
Pasagerilor li se recomandă să practice distanțarea, igiena mâinilor, eticheta respiratorie și să poarte măști medicale, și să declare statutul său de COVID-19 înainte de a primi permisul de îmbarcare. De asemenea, pasagerilor li se va cere să furnizeze informații de contact pentru a permite „monitorizarea” în cazul în care cineva dintr-un anumit zbor da pozitiv la testul de COVID-19.
Cei care nu călătoresc trebuie să-și ia rămas bun de la pasager înainte de a intra în clădirea terminalului, cu excepția cazurilor speciale definite.
Companii aeriene și aeroporturi
De la companii aeriene și aeroporturi, acestea vor necesita schimbări semnificative în procesele lor. Protocolul prevede: „Operatorii de aeronave și operatorii de aeroporturi trebuie să coopereze pentru a asigura respectarea distanței fizice ori de câte ori este posibil, în special în timpul check-in-ului, screeningului de securitate, preîmbarcare și îmbarcare. Atunci când distanța fizică recomandată de 1,5 metri nu este posibilă, din cauza infrastructurii sau limitărilor operaționale, operatorii de aeronave și operatorii aeroporturilor ar trebui să implementeze măsuri suplimentare de atenuare a riscurilor, precum igiena mâinilor, utilizarea măștilor, transportul suplimentar, etc”.
În interiorul aeronavelor, liniile directoare oferă o anumită flexibilitate datorită spațiului limitat. „Pe lângă celelalte măsuri de sănătate și igienă care trebuie respectate în orice moment, atunci când pasagerul permite acest lucru, precum și configurația cabinei și cerințele de masă și echilibru, operatorii de avioane trebuie să garanteze, în măsura posibilului, distanța fizică dintre pasageri„.
Aceste măsuri recomandate vor fi evaluate și actualizate periodic în funcție de schimbările în cunoașterea riscului de transmitere, precum și devoltarea altor măsuri de diagnostic sau prevenție (inclusiv cele tehnologice) și a evoluției pandemiei.
Textul complet al protocolului poate fi descărcat la următorul link: COVID-19 Aviation Health Safety Protocol.
Sursă: hosteltur.com