Helsinki a lansat Think Sustainably, primul serviciu online din lume care permite luarea de decizii durabile cu simpla utilizarea a unei aplicații, care oferă rezidenților, turiștilor și proprietarilor de afaceri instrumente practice pentru a-și regândi comportamentul zilnic. Pentru aceasta ghidul inovator oferă informații despre restaurante, magazine, evenimente, experiențe și spații de cazare din capitala finlandeză în conformitate cu criterile de sustenabilitate. Nu este surprinzător, un sondaj realizat în 2018 a relevat faptul că două treimi din locuitorii săi consideră că schimbările climatice sunt principala lor preocupare atunci când se gândesc la viitorul orașului.
Fiecare dintre firmele incluse în ghid este comparată cu criteriile personalizate dezvoltate de oraș în colaborare cu grupul independent de experți Demos Helsinki, grupuri locale de interes și experți în sustenabilitate. Serviciul include, de asemenea, o funcție de planificare a rutelor prin capitala finlandeză prin alegerea opțiunilor de transport fără emisii. Acest planificator furnizează cifre de emisii de CO2 în grame de persoană și călătorie.
Think Sustainability este un proiect pilot din care fac parte, deocamdată, 81 de participanți. În prezent este disponibil public, cu planuri de îmbunătățire, extindere a programului la o gamă mai largă de opțiuni durabile și revizuirea impactului său în 2020, datorită feedback-ului utilizatorilor.
Tința carbon neutru în 2035
În prezent, orașele găzduiesc mai mult de jumătate din populația lumii și sunt responsabile pentru 70% din emisiile de carbon legate de energie din lume. Helsinki este conștient de necesitatea unei schimbări sistematice a obiceiurilor, iar programul este cea mai recentă inițiativa pentru a-și susține tința de carbon neutru în 2035.
În acest sens, Kaisa-Reeta Koskinen, directorul inițiativei Helsinki Carbon Neutral, spune că „trecerea la neutralitatea carbonului necesită schimbări structurale și acțiuni zilnice. Opțiunile individuale sunt importante: conform studiilor recente, pentru a evita încălzirea ulterioară a climei, fiecare finlandez ar trebui să-și reducă amprenta de carbon de la 10,3 tone la 2,5 tone până în 2030. Dacă în fiecare dintre cele 2,6 milioane din gospodăriile finalndeze o persoane și-ar reduce amprenta de carbon cu 20%, am atinge 38% din țintele stabilite pentru țara în Acordul de la Paris pentru reducerea emisiilor„.
Procesul de dezvoltare a Think Sustainably a inclus investigarea celor mai importanți factori de sustenabilitate. Aceasta s-a concentrat în principal pe emisiile de seră cauzate de producția de energie, impactul mobilității și al animalelor, gestionarea deșeurilor și protecția biodiversității, printre altele. Criteriile încurajează munca mai durabilă și au dus deja la, de exemplu, schimbări în contractele de energie și încălzire în opțiuni mai eco-friendly.
Reprezentanții orașului consideră că toată lumea ar trebui să aibă oportunitatea de a face parte dintr-un val mai mare de schimbări. Tia Hallonoro, directorul de Brand Communications și Dezvoltare Regională la Helsinki Marketing, a recunoscut că „locuitorii orașului Helsinki sunt foarte preocupați de criza climatică. Mulți se simt frustrați pentru că nu pot face nimic pentru a o opri. Există o cerere mare pentru că această frustrare să fie canalizată către ceva mai productiv care ne permite să ne regândim stilul de viață și modurile de consum. Ca serviciu Think Sustainably oferă instrumente concrete pentru realizarea acestuia”.
Lider în politici și inițiative durabile
În luna iunie, Helsinki a fost recunoscută de Comisia Europeană drept cea mai inovatoare regiune a Uniunii Europene, pe lângă faptul că este Capitala Europeană a Turismului Inteligent 2019. Orașul este pe primul loc în Europa și a doua în lume, după New York pentru informarea voluntară la ONU cu privire la punerea în aplicare a Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă (ODD) și conduce calea pentru a experimenta politicile și inițiativele durabile.
Pe lângă faptul că oferă opțiuni de transport public fără emisii, Helsinki este orașul Flow Festival, unul dintre cele mai importante evenimente din lume în carbon neutru, și Nolla, primul restaurante din regiunea nordică cu deșeuri zero. De asemenea, fundația non-profit Compensate, creată pentru a combate schimbările climatice prin utilizarea plăților de compensare pentru a dona proiectelor internaționale de scurgere de carbon.
Pentru Laura Aalto, CEO-ul Helsinki Marketing, capitala finlandeză „este locul de testare perfect pentru soluții care pot fi extinse apoi în marile orașe ale lumii. Funcționând ca un laborator la scară largă, Helsinki este dornică să experimenteze politici și inițiative care nu ar fi posibile în alt loc. Orașul poate realiza schimbări datorită dimensiunii sale compacte, a infrastructurii sale… Helsinki nu a terminat de dezvoltat politicile sale durabile, dar este gata să faca eforturi pentru a obține o lume mai durabilă. Sperăm ca și alții pot învăța din experimentele noastre”.
Sursă: hosteltur.com