Spațiul, serviciile, confidențialitatea, locația, reputația online și o politică riguroasă de anulare (care este percepută ca un semn de încredere și o implicare a gazdei) sunt factorii care afectează cel mai mult prețurile pe Airbnb, potrivit unui studiu elaborat de trei profesori de Studii de Economie și Business de la Universitat Oberta de Catalunya UOC. Raportul se concentrează pe cazarea gestionată de gazde private și nu pe apartamentele operate de marii proprietari.
Trebuie remarcat faptul că raportul a fost finalizat în luna mai, astfel că analiza datelor și concluziile se bazează pe situația anterioară pandemiei de coronavirus.
„Modelul de afaceri al acestei platforme de cazare se bazează pe crearea, încurajarea și menținerea, prin aplicarea sa, a interacțiunii constante între două grupuri de utilizatori: proprietarii și chiriașii”, explică autorii raportului, profesorii Josep Lladós, Antoni Meseguer și Inma Rodríguez.
„Și, în cadrul acestei ecuații, în care Airbnb câștigă bani din comisioanele pe care le obține pentru a conecta aceste două profiluri, prețul este una dintre variabilele cheie”.
De fapt, deși „una dintre cheile succesului Airbnb este ca prețurile sunt mai accesibile decât cele ale hotelurilor tradiționale”, autorii susțin că „la fel este percepția că utilizatorul se va simți mai confortabil și că va face o inmursiune mai autentică în locul pe care îl vizitează”.
Metri pătrați, intimitate, locație, reputație …
Pentru a analiza prețurile, cercetătorii UOC au lucrat cu o baza de date de 20.423 proprietăți pe rețeaua Airbnb din Barcelona, concentrându-se în special „pe comportamentul proprietarilor mai amatori și nu atât pe cei profesioniști cu multiple proprietăți, care funcționează cu o altă logică în cadrul platformei”.
„Când o persoană fizică decide să stabilească un preț sau altul, pot interveni mulți factori: cantitatea de metri pătrați, dacă este o camera comună sau pentru uz privat, dacă este întregul apartament și ce facilități are domiciliul care este închiriat. De asemenea, are o influență pozitivă sau negativă dacă locuința este departe de centrul orașului sau de principalele atracții turistice ale locului”.
„Reputația în rețele este un alt factor decisiv la Airbnb, iar una dintre temele centrale ale studiului echipei UOC este relația dintre evaluarea calitativă a apartamentului și popularitatea acestuia”.
În acest sens, „rezultatele arată că evaluările ridicate pot juca un rol cheie în atragerea potențialilor clienți, care vor decide ulterior dacă vor rămâne sau nu în acea casă”.
În orice caz, și potrivit lui Josep Lladós, „nu este suficient să ai un scor mare. Este decisiv doar dacă este însoțit de un număr mare de recenzii pozitive, deoarece un volum ridicat este perceput ca un semn de încredere”.
Studiul a constatat, de asemenea, că prețurile mai mici concentrează mai multe recenzii, „deoarece acestea reflectă cererea mare pe care o atrag”.
Cu toate acestea, în spații de cazare similare, „prețurile sunt mai mari atunci când au multe recenzii cu un rating ridicat”.
Concentrarea unei oferte într-o zonă, puțin decisivă
Pe de altă parte, o concentrație ridicată de oferte în aceeași zonă ar avea puțină influență la stabilirea prețurilor.
„În districtele cu mai multe opțiuni, proximitatea cazarilor Airbnb nu scade prețurile”, concluzionează cercetătorii.
Cu alte cuvinte, „la fel de mult ca într-un oraș precum Barcelona, o cantitate mare de apartamente Airbnb este concentrată în cartiere precum Gótico, Born sau Eixample, proprietarii lor nu vor intra într-un război al prețurilor, având în vedere cererea mare existentă. Oferta abundantă de cazare nu compensează cererea mare din aceste cartiere.
Pe de altă parte, trebuie amintit că guvernul municipal al Barcelonei a fost de acord să suspende preventiv acordarea licențelor pentru închirierea de camere turistice în apartamente pentru a evita să fie nevoie să le acorde din cauza intrării în vigoare a decretului dat de Generalitat, care legalizează această activitate.
Politica de anulare
Un alt factor important implicat în stabilirea prețurilor locuințelor este politica de anulare, explică autorii raportului.
Această politică de anulare „poate deveni în multe cazuri, mai restrictivă decât cea din sectorul hotelier tradițional”.
Dar, curios, cercetătorii concluzionează că „o politică mai puțin flexibilă sau mai riguroasă este percepută ca un semn de încredere și o implicare mai mare din partea gazdelor, cu scopul ca șederea oaspeților să fie plăcută și să le satisfacă așteptările”.
„Gazda își protejează valoarea patrimoniului”, afirmă Lladós, ceea ce îi permite să urce prețurile și să facă din acest punct un avantaj și nu un dezavantaj.
Consecințe după coronavirus
Deoarece această activitate academică a fost finalizată în luna mai, documentul nu analizează impactul pe care coronavirusul l-a avut asupra Airbnb.
În orice caz, potrivit profesorului Josep Llados, „COVID-19 produce un efect triplu: scăderea prețurilor, absența unor proprietăți pe platformă și unii proprietari caută utilizări alternative pentru unitățile lor de cazare„.
A se citi, de asemenea, Favorizează COVID-19 Airbnb în fața hotelurilor?
Sursă: hosteltur.com