Comisia Europeană (CE) a fost de acord să extindă până la sfârșitul sezonului de iarnă 2020/2021, până în 27 martie, scutirea de la regulă „utilizare sau pierdere” a sloturilor aprobate pentru vară care tocmai s-a încheiat și ulterior s-a extins până la 31 octombrie, într-o măsură luată pentru a ajuta sectorul aviației să se recupereze după devastarea cauzată de pandemia COVID-19.
Executivul comunitar a fost de acord inițial în martie, la începutul pandemiei, când au fost stabilite restricții operaționale și de călătorie, ceea ce a condus la suspendări masive de zboruri, să nu aplice regula, care obligă companiile să opereze 80% din sloturile alocate pe aeroporturile Uniunii Europene cu penalizarea de a le pierde în următorul sezon echivalent. (a se citi: Bruxelles intenționează să ofere o scutire excepțională a normei de sloturi și UE prelungește suspendarea normelor de sloturi pentru companiile aeriene cu șapte luni)
Această normă, la începutul pandemiei, a determinat mai multe companii aeriene să continue să opereze zboruri chiar dacă erau goale, pentru a nu-și pierde sloturile, cu risipă de resurse, presuniea asupra costurilor și emisia nejustificată de CO2 (a se citi: UE va relaxa regula de utilizare sau pierdere de sloturi pentru a evita zboruile fantomă).
Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, și-a anunțat luni intenția de a prelungi regulă până la 27 martie 2021. Se așteaptă ca industria să respecte condițiile convenite voluntar în acest sezon de iarnă, în așteptarea adoptării condițiilor care sunt aplicabile.
La începutul lunii septembrie, organizațiile care reprezentau companiile aeriene și aeroporturile au stabilit un set de condiții convenite în comun, care au spus că vor permite că scutirea să rămână în vigoare în timpul sezonului de iarnă. (a se citi: Companiile aeriene cer să se renunțe la regulile de sloturi în cea mai gravă iarnă).
Companiile aeriene și aeroporturile și-au exprimat anterior puncte de vedere diferite cu privire la strategia sloturilor. Aeroporturile au susținut că flexibilitatea acordată de scutirea de la normă de sloturi companiilor aeriene ar putea duce la pierderea de oportunități de venit pentru aeroporturi.
Condițiile pe care le-au stabilit împreună au inclus: aplicarea scutirii numai spațiilor care au fost alocate la 31 august și nu noilor benzi; excluderea operatorilor care și-au încetat definitiv operațiunile la un aeroport; și se solicită operatorilor să returneze rapid sloturile pe care nu intenționează să le folosească pentru a permite realocarea.
Vălean a lăudat acordul, dar a menționat că CE ar dori să analizeze mai atent regulile sloturilor după ce criza va trece.
„Scutirea inițială de sloturi, adoptată în primele zile ale crizei, a permis companiilor aeriene să ia decizii temeinice din punct de vedere financiar cu privire la dacă să zboare sau să evite zborurile fantomă„, a spus Vălean. „Cu toate acestea, raportul nostru subliniază, de asemenea, anumite probleme cu scutirea actuală, care impiedică companiile aeriene să utilizeze eficient capacitatea aeroportului„. Vălean a menționat că sloturile nu sunt întotdeauna date la timp pentru ca alți utilizatori sau aeroporturi să planifice operațiunile așa cum și-ar dori.
Vălean a adăugat că concurența poate fi distorsionată și în cazul în care companiile aeriene încearcă să profite prin creșterea prezenței lor pe piața fără a utiliza în mod corespunzător sloturile și capacitatea aeroporturilor. Comisarul speră să prezinte o propunere înainte de sfârșitul anului 2020.
Sursă: hosteltur.com