Uniunea Europeană (UE) a convenit acum două săptămâni să stabilească o serie de criterii comune în restricțiile pe care statele le impun călătorilor din cauza pandemiei de COVID-19. Acordul, care a fost formalizat la data de 13 octombrie la Luxemburg, în cadrul Consiliului de Afaceri Generale (CAG), reprezintă o recomandare, iar statele își rezervă libertatea de a aplica orice restricții de călătorie pe care le doresc. O decizie pe care industria aeriană o consideră a fi un „eșec” pentru că nu a stabilit un cod comun pentru limitările de călătorie și avertizează asupra unor posibile cerințe negative.
„Recomandarea Consiliului privind o abordarea coordonată a restricționării liberei circulații ca răspuns la pandemia de COVID-19 (…) stabilește unele orientări pentru statele membre”, dar nu evită „mozaicul dezastruos al răspunsurilor individuale în rândul Statelor membre”, a indicat platforma Airlines for Europe (AFE), care reprezintă majoritatea companiilor aeriene europene.
Într-o notă semnată de Airports Council International (ACI Europe) și Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA), acesta subliniază că recomandarea adoptată marțea trecută nu atinge obiectivul „încurajării reluării călătoriilor printr-o coordonare eficientă și măsuri proporționale previzibile și nediscriminatorii”.
Consiliul de Afaceri Generale (CAG) al Uniunii Europene, format din ministrii afacerii europene ale diferitelor state a stabilit că statele membre vor furniza o serie de date a Centrului European pentru Controlul și Prevenirea Bolilor (ECDC), care va actualiza săptămânal o hartă europeană a coronavirusului în funcție de incidența pe regiuni.
Această entitate va primi informații cu privire la incidența cumulată la 100.000 de locuitori, numărul testelor de diagnostic la 100.000 de locuitori și procentul de cazuri pozitive de Sars-CoV-2 în funcție de testele efectuate săptămâna precedentă.
Cu aceste date va crea o hartă care va împărți regiunile europene în patru culori:
- Verde, pentru țările care au o incidență cumulativă mai mică de 25 și o rată de pozitivitate care nu atinge 4%.
- Portocaliu, va reprezenta incidențe medii de mai puțin de 50 de cazuri la 100.000 de locuitori în 14 zile și rate de pozitivitate de peste 4% sau cele în care incidența cumulativă este între 25 și 150 de cazuri, dar rata de pozitivitate nu ajunge la 4%.
- Roșu, va fi pentru zonele în care incidența depășește 50 de cazuri și pozitivatea crește peste 4% sau în care media de incidență cumulativă este mai mare de 150 de cazuri la 100.000 de locuitori în 14 zile.
- Gri, pentru regiunile pentru care ECDC nu are suficiente informații sau dacă rata de testare este mai mică de 300 de teste la 100.000 de persoane.
„Statele membre nu ar trebui să restricționeze libera circulație a persoanelor care călătoresc către sau dinspre zonele verzi”, spune Consiliul.
O coordonare superficială
Cu toate acestea, secorul aviației, care este împotriva carantinelor și extrem de critic față de lipsa de coordonare la nivel european din ultimele luni, consideră că acordul țărilor europene „înseamnă că frontierele rămân închise”.
Printre alte puncte, grupurile menționate anterior, A4E, ACI EUROPE și IATA, subliniază, de asemenea, că acordul ignoră opinia ECDC conform căreia restricțiile de călătorie și, în special, carantinele, au o eficacitate discutabilă „atunci când transmiterea în comunitate este în curs de desfășurare, ceea ce se întâmplă în prezent în majoritatea Europei”.
Companiile aeriene subliniază că, în pofida recomandării, statele vor avea posibilitatea să solicite carantine de la călători, pe lângă testele de diagnostic.
Cerința de a avertiza cetățenii cu privire la restricții cu cel puțin 24 de ore înainte de a le aplica este departe de cele cinci zile dorite de Comisie, adaugă ei.
„Aceste deficiențe sunt un eșec politic. Incapacitatea Consiliului de a trece dincolo de coordonarea superficială și de a stabili un cadru cu adevărat armonizat și funcțional este acum fără îndoială”, adaugă cele trei organizații.
Sectorul aviației salută protocolul de testare a călătoriilor în UE, care la cererea Comisiei Europene, îl elaborează Agenția Uniunii Europene pentru Siguranța Aviației (EASA) și ECDC, întrucât „reprezintă o oportunitate pentru a aborda riscul de a importa cazuri din zone cu risc ridicat în zone cu risc mai scăzut mult mai eficient decât carantina”.
Companiile aeriene au încredere că acest sistem va servi la „inversarea loviturilor economice continue suferite de Europa ca urmare a lipsei continue a unui răspuns coordonat și de conducere din partea Consiliului”, o instituție care reprezintă țările UE.
Sursă: hosteltur.com