Agenția de turism online Booking.com a notificat Comisia Europeană cu privire la potențialul sau statut de gatekeeper după ce a depășit pragurile cantitative stabilite de recenta lege privind piețele digitale (DMA). Bruxelles-ul are acum 45 de zile la dispoziție pentru a decide dacă va desemna sau nu OTA drept gatekeeper, caz în care platforma online de rezervări de călătorii ar face obiectul noilor norme menite să prevină monopolurile digitale în UE.
Într-un comunicat de presă, Comisia Europeană a confirmat că, pe lângă Booking, companiile ByteDance (proprietarul TikTok) și rețeaua de socializare X (fostul Twitter) au notificat, de asemenea, posibilul statut de gatekeeper în conformitate cu noua lege privind piețele digitale.
Ce sunt gatekeepers?
Companiile mari de tehnologie care își desfășoară activitatea în UE pot face obiectivul DMA și pot fi desemnate de Bruxelles drept „gatekeepers” dacă serviciile lor (care pot fi motoare de căutare, magazine de aplicații, servicii de mesagerie etc.) au 45 de milioane de utilizatori activi lunar, 100.000 de utilizatori comerciali anual și, în cele din urmă, dacă au un impact semnificativ pe piață”.
Această lege afectează deja 22 de servicii oferite de campanii precum Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger), Alphabet (Google, Youtube, Chrome), Apple, Microsoft, etc. Regulile DMA se vor aplica acestora începând cu 7 martie 2024.
Cu alte cuvinte, Comisia Europeană consideră că aceste companii, pe care le descrie drept „gatekeepers” (ceva de genul „paznicii internetului” sau „paznicii de acces” care controlează milioane de consumatori care accesează lumea online) au suficientă putere pentru a denatura piața.
Cazul Booking.com
În octombrie anul trecut, agenția de turism online Booking.com a scăpat la limita de includere în noua lege a UE privind piețele digitale, pe motiv ca impactul pandemiei de călătorii i-a afectat cifrele.
Cu toate acestea, la 1 martie, Booking.com a notificat Comisia Europeană că îndeplinește în prezent așa-numitele „criterii cantitative de notificare” din DCA.
La rândul său, Comisia Europeană a informat că are acum la dispoziție 45 de zile lucrătoare pentru a decide dacă va desemna Booking.com drept „Gatekeeper”.
„Comisia va evalua, de asemenea, orice argumente prezentate de societățile de notificare pentru a respinge prezumția conform căreia ar trebui să fie desemnate ca gatekeepers. În cazul În care sunt desemnate, acestea vor avea la dispoziție șase luni pentru a se confirma cerințelor DCA”, precizează Comisia Europeană.
Bruxelles-ul reamintește „DMA urmărește să prevină impunerea de către „gatekeepers” a unor condiții inechitabile asupra întreprinderilor și utilizatorilor finali și să asigure completivitatea serviciilor digitale esențiale”.
La rândul său, Booking.com a explicat că „menținem în continuare o abordare constructivă față de DCA deoarece considerăm că este important că aceste discuții să aibă la nivelul UE pentru a asigura coerența în vederea garantării faptului că ecosistemul de turism din Europa rămâne echitabil și competitiv la nivel mondial”.
Ce înseamnă pentru o companie sa fie desemnată drept gatekeeper?
Legea privind piețele digitale (Digital Markets Act – DMA) va obliga companiile desemnate ca gatekeepers să facă următoarele:
- Aceste companii vor trebuie să notifice în prealabil Comisia Europeană atunci când doresc sa achiziționeze o altă companie și vor trebui să desemneze un interlocutor cu executivul UE pentru a se ocupa de eventualele neconformității sau de investigații suplimentare.
- Legea privind piețele digitale schimbă logica care a prevalat până acum in Uniunea Europeană în ceea ce privește normele antitrust, deoarece companiile vor trebui să respecte cerințele în avans, fără a mai fi nevoit să aștepte ca Bruxelles-ul să lanseze o investigație care durează adesea ani de zile pentru a stabili dacă respectă libera concurența, pe o piață digitală care evoluează rapid.
- Regula le interzice acestora să combine datele cu caracter personal pe care companiile le dobândesc prin multiplele lor servicii (de exemplu, Meta nu va putea încrucișa informații intre Facebook și WhatsApp).
- De asemenea, nu vor putea obliga utilizatorii să păstreze propriile aplicații mobile prin intermediul magazinelor concurențe.
- În plus, giganții internetului nu-și vor mai putea promova propriile produse în motoarele de căutare.
- Serviciile de mesagerie ale marilor platforme vor trebui să fie compatibile cu cele ale companiilor mai mici.
- De asemenea, le va fi interzis să folosească datele pe care le colectează de la clienții lor comerciali pentru a le face concurența, o măsură care afectează, de exemplu, Amazon și Meta Marketplace.
- Instituțiile financiare vor putea oferi servicii de plată alternative la cele oferite în prezent în regim de monopol de către unele dintre aceste companii.
- În cazul în care nu îndeplinesc aceste criterii, Bruxelles-ul poate impune amenzi de până la 20% din cifra de afaceri la nivel mondial și, în cele din urmă, poate obliga compania să se restructureze.
Sursă: hosteltur.com