Zborurile anulate ar putea deveni noua normalitate în Europa, deoarece companiile aeriene aplică criterii de preț și operaționale pentru a-și proteja marjele pe fondul creșterii prețurilor la combustibil (+89% YTD). Întrucât salariile reprezintă 25% din veniturile lor (19%, media mondială), ei preferă să nu abordeze lipsa de personal pe termen scurt, amânând-o cât mai mult posibil. Chiar și așa, 2022 va fi al treilea cu pierderi. Majoritatea nu vor reveni la beneficii până în 2023.
Acum, lipsa de personal, combinată cu greve ale angajaților operaționali care cer salarii mai mari și condții de muncă mai bune, au determinat mai multe companii aeriene să anuleze zborurile. Aceasta la rândul său, a dus la creșterea prețurilor: tarifele medii pentru pasagerii de transport aerian pentru Europa au crescut de la 193 de dolari în februarie 2022 la 215 dolari în mai.
Pe termen scurt, lipsa de zboruri poate beneficia companiile aeriene, deoarece acestea pot crește veniturile prin creșterea tarifelor, mai degrabă decât volumul de pasageri. Procedând astfel, companiile pot absorbi impactul negativ al creșterii prețurilor la combustibil și pot întârzia cheltuielile suplimentare legate de angajarea mai multor lucrători.
Acest lucru este relevat de un studiu realizat de Allianz Trade, o firmă globală de asigurări de credit comercial. Analiștii săi subliniază că, în acest context, tarifele aeriene cresc puternic în Europa. „După ani de scăderi, ne așteptăm ca prețurile să crească cu +21% in 2022. Deși acest lucru va crește veniturile cu +102% în acest an comparativ cu anul trecut, nu va fi suficient pentru a evita un al treilea an consecutiv de pierdere netă de -9,7 miliarde de dolari (9,5 miliarde de euro) anul acesta”.
Totul indică faptul că, companiile aeriene europene nu vor atinge pragul de rentabilitate până în 2023, așa că preferă să amâne cât mai mult posibil noile angajări, având în vedere ponderea salariilor în structura lor de costuri, mai mare decât în alte regiuni.
În timp ce combustibilul pentru avioane a fost întotdeauna cel mai mare cost pentru companiile aeriene la nivel global (aproximativ 25% din veniturile totale), natura sa variabilă a permis consumului să scadă proporțional cu vânzările reduse. În schimb, salariile personalului, al doilea cel mai important cost pentru companiile aeriene, sunt fixe, egale cu 19% din veniturile de dinainte de pandemie.
Mai multe despre greve și zboruri anulate în știrile:
– Grevă și zboruri anulate: 15.000 de operațiuni din august anulate în Europa.
– Greve și zboruri anulate: cele 10 țări europene mai afectate
– Cele 10 companii aeriene cu cel mai mare număr de anulări din Europa
Costurile salariale sunt mai mari pentru companiile aeriene europene (25% din venituri în anul fiscal 2019 față de 19% pentru combustibilul pentru avioane), nu numai din cauza dimensiunii forței de muncă mai mari decât media, ci și din cauză că salariile minime în Europa sunt relativ mai mari decât în alte regiuni.
„Aceasta explică de ce companiile aeriene europene au avut cea mai mică marjă EBITDA în 2020 (-44% în medie, comparativ cu -20% pentru Americi și -10% pentru Asia și Orientul Mijlociu) și de ce și-au redus și mai mult personalul cu -8% de la an la an în 2021, chiar dacă companiile din America de Nord si de Sud și-au crescut numărul de angajați cu +14%.
Mai multe costuri în sustenabilitate
Pe tarmen lung, tranziția ecologică reprezintă o perturbare și mai mare pentru companiile aeriene din Europa, având în vedere concurența crescândă din partea operatorilor feroviari, care produc cu 85% mai puțin CO2 decât avioanele și sunt deținute de stat; adică sunt susținuți financiar în investițiile lor.
Renovarea unei flote de generație veche într-un context de creștere a ratelor și ratingurilor retrogradate va fi costisitoare pentru un sector a cărui datorie a crescut de 1,4 ori în 2020.
Noul regulament al Comisiei Europene privind utilizarea combustibilului durabil pentru aviație, care este de 2,5 ori mai scump, va afecta și mai mult marjele operaționale. Guvernele europene au stabilit un mix obligatoriu de 38%/62% de combustibil pentru aviație durabil (SAF) și kerosen până în 2045, ceea ce va crește factura de combustibil a sectorului de transport aerian cu +57%.
Sursă: hosteltur.com