Turismul gastronomic: turiști și vizitatori care Își planifică excursiile și călătoriile pentru a gusta bucătăria locului sau pentru a desfășura activități legate de gastronomie. Acesta este definiția pe care o oferă experții consultați de Organizația Mondială a Turismului (UNWTO), care se arată a fi unul dintre cele mai creative și dinamice segmente.
Astfel, gastronomia se consolidează ca un element-cheie pentru diversificarea ofertei turistice și stimularea dezvoltării economice locale, regionale și naționale, cu valori de sustenabilitate bazate pe teritoriu, peisajul, marea, produse locale și autenticitate; toate acestea fiind în concordanță cu tendințele actuale ale consumului cultural.
Acest segment este deosebit de important pentru comunitățile rurale, potrivit Secretarului General al Organizației, Taleb Rifai, care prezintă astfel un mare avantaj competitiv atunci când servesc mâncăruri tradiționale datorită aproprierii sale de terenurile producătoare de alimente. În acest fel, acestea au oportunitatea de a genera venituri și locuri de muncă, pe lângă menținerea contribuția la menținerea altor sectoare ale economiei locale, cum ar fi agricultura.
Gastronomia câștigă poziții printre motivațiile de a alege destinația, ceea ce a dus la o dezvoltare în continuă creștere a ofertei bazate pe produsele locale și consolidarea unei piețe cu o tendință clară ascendentă, care au transformat-o într-una dintre cele mai dinamice la nivel internațional.
Chiar și așa, continuă să fie un fenomen emergent, care se dezvoltă ca un nou produs turistic datorită, printre altele, potrivit experților, faptului că mai mult de o treime din cheltuielile pe oferta turistică a destinației sunt dedicate alimentelor, ceea ce dezvăluie importanța gastronomiei în calitatea experienței de vacanță.
În plus, devine din ce în ce mai importantă ca o motivație secundară în alegerea destinației. Dovada este că, potrivit cercetărilor recente, a mânca la restaurant este a doua activitate preferată de turiștii internaționali care vizitează Statele Unite și numărul unu pentru călătorii americani în călătoriile lor în alte țări.
Experiența turistică
Turistul de astăzi, cu mai multă practică, venit disponibil și timp liber, călătorește în căutarea unor experiențe, domeniu în care gastronomia joacă un rol din ce în ce mai important, pe lângă un stil de viață sofisticat, asociat cu viața bună și bunăstare economică a unui consum exclusiv și de înaltă calitate a produselor locale.
Mai multe studii au coincis că turiștii călătoresc în destinații care și-au stabilit reputația ca un loc pentru a experimenta produse de calitate locale. De fapt, în lumea turismului există destinații influente a căror brand este legat de valori gastronomice la diferite niveluri de intensitate, cum ar fi Franța, Spania, Italia, Grecia, Belgia, Portugalia, Statele Unite (în special precum văile Napa și Sonoma din California), Brazilia, Peru, Mexic, Noua Zeelandă, Africa de Sud, Australia, Chile, Malaezia, Japonia, Indonezia, Bali, China sau Singapore.
Satisfacția consumatorului, satisfacerea așteptărilor sale, va permite destinației să își sporească loialitatea prin creșterea intenției de a-si repeta sederea. Nu în zadar „gastronomia calității este un factor decisiv în satisfacția, deoarece produce o amintire de neșters în experiența trăită de turist”, după cum se arată în raportul UNWTO.
Rute gastronomice
În acest domeniu, rutele gastronomice devin, fără îndoială, unul dintre produsele cu cea mai mare proiecție. Aceste itinerarii combină și locurile istorice și alte atracții turistice, într-un pachet corespunzător pentru a prelungi șederea în destinații și a promova astfel dezvoltarea economică a zonei lor de influență. De asemenea, ei ar trebui să se diferențieze de concurență, deoarece vizitatorii caută în experiența lor varietate, noutate și autenticitate.
Sursă: hosteltur.com