După aproape 20 de luni, ieri s-a redeschis cea mai profitabilă piață internațională din lume, cu acces deplin pentru călătorii care zboară între Statele Unite și principalii săi parteneri comerciali din Europa. Este, fără îndoială, de când a început pandemia care a lăsat la sol aproape toată industria de transport aerian, cel mai mare pas către redresarea sa datorită dimensiunii și productivității acestui coridor aerian, cel mai aglomerat din lume. Principalele companii aeriene de pe ambele maluri ale Atlanticului de Nord se așteaptă și își doresc ca cererea acumulată să genereze imediat, în ultimele două luni ale anului, volumul extraordinar de afaceri atins în noiembrie și decembrie 2019, când au încasat venituri de circa 2,8 miliarde de dolari (2.417 M€), conform numerelor OAG. Totuși, va fi posibil acest lucru? Capacitatea de transport aerian programată este o informație cheie de analizat, potrivit experților de la firma internațională de informații în domeniul aviației.
O altă întrebare cheie este cât de mult din aceste venituri vor fi de fapt bani noi, sau pur și simplu încasarea rapidă a voucherelor de călătorie care au fost stocate electronic în așteptarea redeschiderii pieței. Doar companiile aeriene vor avea o idee cu privire la suma acestor venituri, dar din moment ce multe companii aeriene au oferit doar numerar ca ultima soluție, va fi interesant de văzut cât de mult „numerar real” se plătește pentru zboruri în decembrie.
Capacitatea de transport aerian, în scădere
Capacitatea globală continuă să scadă săptămână după săptămână, în ciuda optimismului în întreaga lume, cu redeschiderea piețelor și a companiilor aeriene care aduc înapoi rute sau lansează noi servicii. Săptămâna aceasta, cu 75,4 milioane de locuri, se înregistrează o scădere de circa 2,5 milioane față de săptămâna precedentă și, de fapt, conform datelor OAG, companiile aeriene au eliminat circa 6 milioane de locuri până la sfârșitul lunii noiembrie. Este posibil ca unele companii să-și fi ajustat pur și simplu producția planificată, dar adevărul este că acele cifre reprezintă, cu 30% mai puțin locuri decât acum doi ani, așa că mai este drum de parcurs până la recuperare.
Atât America de Nord, cât și Europa de Vest raportează scăderi ale capacității oferite care pot părea puțin ciudate în contextul redeschiderii pieței transantlantice. Cu toate acestea, multe companii aeriene tradiționale sau din rețea și-au extins deja capacitatea înainte de deschidere și doar piața din Regatul Unit în această săptămână prezintă o creștere semnificativă a capacității cu America de Nord, determinată de zborurile comerciale de la British Airways și Virgin Atlantic de pe pistele Heathrow, simbolizând deschiderea pieței.
Europa rămâne pe locul patru în clasamentul de recuperare a capacității pe regiuni. Asia Pacific, unde capacitatea de locuri a fost redusă cu 39,2% față de 2019, a căzut jos. În Orientul Mijlociu, aceasta a scăzut cu 38,1%; în Africa cu 31,2%, în America Latină 24,9% și America de Nord 20,4%, în această săptămână.
În septembrie, anul trecut, coridorul nord-atlantic a depășit capacitatea totală a Europei ca procentaj față de nivelul din 2019. Încă cu 52,5% sub capacitatea din 2019 în săptămână din 27 septembrie 2021, numărul de locuri din Atlanticul de Nord este, totuși, mai mare decât era planificat în urmă cu o săptămână. În prezent, este de așteptat să atingă 85% în ianuarie 2022, în conformitate cu previziunile pentru întreaga piață europeană.
Toate piețele principale din Europa de Vest raportează scăderi ale capacității săptămânale, pe măsură ce cei mai în urmă cu vacanțele de la jumătatea trimestrului s-au întors. În această perioadă a anului, mulți transportatori europeni respiră adânc, supraviețuind operațional sezonului aglomerat de vară. Acum, singurul lucru care lipsește este sezonul de iarnă.
Săptămâna aceasta, megapiețele precum SUA, China, India, Japonia și Rusia se plasează pe primele cinci locuri în clasamentul celor 20 de țări principale din lume după capacitatea oferită. India, Japonia, Rusia și Brazilia, fiecare cu peste 2 milioane de locuri oferite, reprezintă -3,8% față de programarea din săptămâna precedentă și o scădere de -18,7% față de săptămâna care coincide din 2019, deși reprezintă o ofertă mai mare în comparație cu cea a țărilor europene care apar în clasament (vezi tabelul).
În ceea ce privește transportatorii europeni, deși nu atât de confortabil, Ryanair rămâne în frunte cu cele 2,7 milioane de locuri oferite în această săptămână, dublu față de cel mai apropiat concurent al său Turkish Airlines și aproape triplu față de EasyJet, care a redus capacitatea cu 15% în această săptămână. Low cost-ul irlandez este optimist pentru sezonul de iarnă și au anunțat că este pregătit să stimuleze cererea cu aproape orice preț în următoarele luni în care va oferi locuri practic gratuite, excluzând impozitele și tarifelor de aeroport (vezi tabel).
Săptămâna aceasta va avea loc o mare mișcare în aviația în Atlanticul de Nord, iar analiștii vor urmări îndeaproape nivelurile de ocupare pe acele zboruri, care ar putea fi ridicate având în vedere, pe de o parte, cererea în creștere și reducerile de capacitate, pe de altă parte, cu factori de încărcare peste medie pentru această perioadă a anului și chiar cabinele Premium aglomerate, deși o evaluare mai realistă a redresării și forței sale, în special în sectorul de business, o plasează pentru după luna martie de anul viitor.
Se estimează că traficul global de pasageri în 2021 va atinge doar jumătate din ceea ce era în 2019, iar traficul total până în 2021 se va ridica la aproximativ 4,6 miliarde din cei 9,2 miliarde de pasageri deserviți în urmă cu doi ani. Volumul traficului internațional de pasageri este de așteptat să rămână semnificativ în urma redresării traficului intern în 2021 și se estimează că va totaliza doar 1,47 miliarde de pasageri de-a lungul anului, sau 38,7% din nivelul din 2019.
Indiferent de rezultatele pe termen scurt ale redeschiderii pieței transatlantice, vestea foarte bună este că în sfârșit este din nou deschisă. Pentru companiile aeriene, asta înseamnă că pot începe să se gândească la o operațiune puternică în vara lui 2022, să adauge o oarecare capacitate pieței, să avanseze cu rute noi, planificate anterior și, în cele din urmă, să înceapă să-și recupereze rezervele în numerar.
Sursă: hosteltur.com