RateGain Travel Technologies, fondată în 2004, s-a listat recent la Bursă din țara sa de origine, India. Printre clienții săi se numără 23 dintre cele mai mari lanțuri hoteliere din lume, 25 dintre marile OTA, companii de croazieră, rent a car, etc. Compania operează în o sută de țări, inclusiv România. Inima acestei companii este tehnologia sa de distribuție și inteligență artificială, care permite prognoza cererii de călătorii cu trei luni înainte. ¿Cum se pot face astfel de prognoze într-un mediu atât de volatil marcat de pandemie? HOSTELTUR a luat un interviu cu managerii companiei pentru piața europeană, Mark Haywood și Christiane Sieveking.
Pe scurt, cum este definit RateGain?
HAYWOOD: Suntem un furnizor de software care lucrează cu piața hotelieră și turistică, folosim soluții cu inteligența artificială integrată pentru a ajuta acele companii să-și crească veniturile. Firmelor din industria turismului le oferim distribuție, adică conectivitate; informații de afaceri sau business intelligence, unde comparăm prețurile, ocupația, etc.; și marketing digital sau comerț electronic, inclusiv campanii de social media, design web, etc.
Să ne concentrăm pe zona de business intelligence, deoarece RateGain face previziuni despre ceea ce se poate întâmpla peste trei luni. În mod tradițional, aceste tipuri de prognoze se bazau pe date istorice, dar pandemia a rupt toate schemele. Cum poți prezice ce se va întâmpla într-un mediu atât de volatil?
HAYWOOD: Inteligența artificială este cheia. Pentru a face acest lucru, avem propriile noastre date, de exemplu, prețurile la care hotelurile se vând pentru viitor și date din alte surse, de exemplu, gradul de ocupare al companiei aeriene, incidența COVID, etc. Adică nu ne uităm la date istorice, ci ne bazăm pe date actuale.
Cum obțineți aceste date proprii?
SIEVEKING: RateGain conectează 175.000 de hoteluri din întreaga lume cu canale online. Și prin aceste sisteme obținem date despre rezervări și căutări, după destinații date, număr de nopți, călători, etc. Acolo vedeți o tendință a ceea ce este căutat și ce este rezervat. Avem și date despre tendințele preturilor pentru hoteluri, OTA, companii aeriene etc.
Cu toate acestea, aceste tendințe istorice – care se repetau mai mult sau mai puțin în fiecare an – s-au schimbat profund la sosirea pandemiei, a închiderii frontierelor, a pașapoartelor COVID, a obligației restului PCR, a schimbărilor constante în deciziile guvernamentale…
SIEVEKING: Da, ceea ce a fost cândva o tendință se poate schimba acum zilnic. De aceea am dezvoltat un nou instrument de business intelligence, care îți spune care va fi cererea zilnică în următoarele trei luni într-o anumită destinație, și chiar în anumite cartiere ale unui oraș sau diferite zone turistice ale unei insule.
Și cum faceți acest lucru?
SIEVEKING: Combinăm propriile noastre date din căutările și rezervările care trec prin sistemul nostru de distribuție și adăugăm date viitoare de zboruri (capacitate, pasageri, piețe de orgine, destinații…), pe lângă alte tipuri de date (cazuri COVID, restricții, evenimente și sărbători, vreme, căutari pe Google…). Avem un algoritm de inteligență artificială care calculează cererea de călătorie pentru o destinație pe o scară de la 0 la 100. Acest indice de cerere este calculat pentru fiecare dată la care s-a făcut check-in-ul. Sunt prognoze pentru următoarele trei luni și în curând vor acoperi șase luni.
Și conform acestui sistem de prognoză, ce impact a avut omicron asupra cererii viitoare de călătorii?
SIEVEKING: A avut un impact, desigur. Ianuarie a fost lent. Însă februarie și martie au fost foarte solicitate. Cererea se poate modifica în funcție de măsurile adoptate de guverne și de incidența COVID, dar în orice caz vorbim de un business intelligence al viitorului, pentru că datele din anii anteriori la acest moment nu ajută cu nimic.
Este inteligența artificială cea care se ocupă de toate aceste date și trage concluziile?
SIEVEKING: Exact. Avem un volum mare de date, din care se construiesc algoritmi, unde se iau în considerare mulți factori, iar inteligența artificială învață singură. În orice caz, ori de câte ori activăm o nouă destinație, avem nevoie de două-trei luni pentru ca prognoza pe care o facem să fie corectă, întrucât fiecare destinație are propriul comportament în funcție de zboruri, vreme etc.
Sunt acele trei luni o perioadă de probă pentru a se asigura că inteligența artificială face previziuni bune?
SIEVEKING: Ceea ce facem este să creăm o bază și o punem la încercare, printr-un control de calitate în care comparăm rezultatele prognozei cu date oficiale pe care le oferă guvernele, aeroporturile o lună-două mai târziu, etc. Acest lucru ne permite să verificăm dacă prognoza noastră a fost corectă. Acest control al calității este întotdeauna executat, astfel încât inteligența artificială să se adapteze, să înțeleagă și o echipă de ingineri să facă ajustările corespunzătoare.
Pe lângă ingineri, ce alte profiluri profesionale lucrează la RateGain?
HAYWOOD: Pe de o parte, avem cei mai buni ingineri în programare, dar și mulți profesioniști care provin din sectorul hotelier și din industria turismului în general. Sunt oameni care înțeleg ce conectează pentru că aparțin pieței turistice. De exemplu, eu însumi sunt în tehnologie de zece ani, dar înainte de asta am lucrat ca hotelier.
Vă pun o întrebare capccană. Cine a câștigat din pandemie: vânzarea directă sau vânzarea prin intermediere?
HAYWOOD: Ufff… Asta depinde. Privind datele, este dificil să dai un raspuns clar. De exemplu, ca și călător fac mai multe rezervări directe decât înainte pentru că vreau să mă asigur că voi fi în siguranță, într-un mediu controlat etc. Dar sunt mulți consumatori în Europa și în lume care au suferit reduceri ale veniturilor economice ca urmare a pandemiei și acum apelează mai mult la motoarele de căutare meta pentru a găsi cel mai bun preț și nu le pasă dacă este direct sau de la o agenție a cărui nume nu l-au auzit niciodată…
SIEVEKING: Și sunt și consumatori care preferă să călătorească cu un touroperator pentru că le oferă toate garanțiile dacă se întâmplă ceva. Este adevărat că rezervările directe online au crescut pentru că multe persoane au călătorit mai aproape și cu propriul vehicul, dar asta nu înseamnă că acest comportament va fi așa pentru totdeauna. Operațiunile de turism se reinventează și ele au atras din nou grupuri. Pe scurt, vedem tendințe care merg în sus și în jos odată cu pandemia, dar pot fi temporare.
Sursă: hosteltur.com