În ciuda avertismentului de la Asociația Internațională de Transport Aerian (IATA) că cererea pasagerilor nu se va recupera complet până în 2024, OAG, firma de consultanță internațională în informații pentru piața aviației comerciale, raportează semne clare de recuperare, cu peste 60 de companii aeriene care au relansat serviciile pentru vara din luna iunie, deoarece restricțiile de călătorie sunt ridicate în multe țări și regiuni.
Pe măsură ce traficul aerian crește, aeroporturile se confruntă cu provocări enorme de planificare a capacității. Înainte de pandemia de Covid-19, operatorii ajustau capacitatea pe bază de tipare de cerere consecvente, susținute de luni și ani de date istorice. Au fost anticipate chiar fluctuații, cum ar fi vârfurile zilnice, perioadele sezoniere sau adăugarea de noi rute.
Însă acum, după trei luni de hibernare și o oprire în unele cazuri până la 100%, există o mare incertitudine în rândul operatorilor cu privire la cerere într-o anumită zi și ce capacitate să ofere.
Între timp, aeroporturile se ocupă de modul de menținere a operațiunilor fără probleme, în timp ce se confruntă cu trei probleme principale: programele de zbor volatile, nivelurile de ocupare a aerului și profilurile de prezentare a pasagerilor, într-un moment în care se confruntă cu restricții bugetare și personal semnificativ.
Program de zbor variabil
Pe măsură ce țările își redeschid frontierele, companiile aeriene își lansează capacitatea pentru următoarele luni, dar nu este clar exact când și cum vor fi programate rutele, deoarece operatorii de confruntă cu decizii dificile în operațiunile viitoare.
Este de așteptat ca deciziile de programare să fie ample. Unele companii aeriene pot programa zboruri, doar pentru a anula în ultimul moment sau pentru a face modificări bruște în tipul și dimensiunea aeronavei.
Grad de ocupare incert al zborurilor
În timp ce unele companii aeriene pot aplica distanțarea socială la bord, lansând locurile intermediare neocupate, altele pot să-și umple cabinele pe măsură ce restricțiile sunt ușurate, ceea ce face ca ocuparea să fie un factor de planificare incert, spun specialiștii OAG.
Această incertitudine în ceea ce privește factorul de încărcare, combinată cu programele deja volatile, face ca aeroporturile să se întrebe cum pot lua decizii precise cu privire la personal și resurse pentru a satisface în mod adecvat cererea. Pentru a agrava problema, procesele în ceea ce privește bagajul de cabină sunt schimbate, cu scopul de a evita contactul între pasageri, ceea ce afectează check-in-ul și manipularea bagajelor.
Teama de spații aglomerate va influența sosirea pasagerilor pe aeroport și curgerea ulterioară prin terminal. Călătorii pot ajunge mai devreme pentru a încerca să evite mulțimile sau să aștepte până în ultimul moment pentru a minimiza timpul petrecut la terminal. Aceste variabile fac dificilă prezicerea prezentării pasagerilor.
În acelasi timp, aeroporturile vor trebui să facă față creșterii posibile a timpului de procesare din cauza controalelor de sănătate sau a controlului de temperatură, ceea ce va avea un efect negativ asupra fluxului prin terminal.
Ce pot face aeroporturile?
Valorile tradiționale ale serviciilor și performanței, bazate pe date istorice, nu se vor aplica până când traficul nu se apropie de nivelurile anterioare de COVID19, ceea ce înseamnă că operatorii vor trebui să găsească noi modalități de adaptare rapidă.
Previziunile dinamice, autocorecționate permit operatorilor să revizuiască cu ușurință predicțiile, oferind o precizie mai mare de planificare în check-in, securitate, controlul frontierei, bagaje și alocarea locurilor și a ușilor.
Sursă: hosteltur.com