Tendințele distribuției hoteliere în Europa și Asia-Pacific au fost inversate odată cu pandemia. Dovada este faptul că veniturile din rezervările directe au crescut constant în ambele regiuni începând cu 2017, dar în 2020 au crescut cel mai mult, în mod specific, 10 puncte procentuale; același procent cu care a căzut cota de piață a OTA, cu Expedia cea mai afectată. Acest lucru se reflectă în studiu D-Edge privind tendințele distribuției hoteliere în EMEA (Europa, Orientul Mijlociu și Africa) și Asia-Pacific în ultimii patru ani, pentru care au fost colectate informații de la aproape 4.000 de unități.
Această scădere de 10% procentuale a OTA-urilor din EMEA și Asia-Pacific se datorează potrivit raportului, „pierderii cotei de piață suferite de Booking.com între 2017 și 2019 și prăbușirii Expedia din 2020, care a pierdut o taxă de 60%”. Aceste mișcări „au favorizat Booking, care a ajuns să reprezinte peste 53% din piața din Europa, și vânzările directe, care în această vară au canalizat deja 45% din rezervările din Asia-Pacific, cu excepția Chinei”.
Asemănările dintre Europa și Asia-Pacific arată că „nu ne confruntăm cu un eveniment izolat care afectează un segment mic, ci mai degrabă o tendință globală în distribuția hotelieră”, potrivit raportului D-Edge.
D-Edge consideră că ascensiunea Booking.com „se datorează politicilor lor flexibile de anulare și deciziei de a oferi anulări gratuite, lucru care le-a permis să se stabilească în condițiile actuale ale pieței. În ceea ce privește Expedia, dominația sa în Europa a venit în principal din pachete și oferte de zbor + hotel. Evident, cu restricțiile actuale de mobilitate, acestea sunt produse care costă foarte mult să fie vândute.
Chiar și așa, OTA-urile rămân în fruntea comercializării hoteliere în cele două regiuni, cu o cotă de piață de 63% în Europa și 61% în Asia-Pacific, deoarece unitățile din acestea au o distribuție mai echilibrată decât europenii. În ambele cazuri, comercializarea online a câștigat teren în ultimii trei ani, cu o creștere de 35% pe piețele asiatice și de 17% pe piețele europene din 2017 până în 2019.
Adevărul este că pandemia a accelerat doar tendința ascedentă a vânzărilor directe în detrimentul OTA-urilor care se desfășura din 2017. Cei de la D-Edge atribuie reducerilor din bugetul publicitar al OTA-urilor în motoarele de căutare, ceea ce a provocat o pierdere de teren în comparație cu paginile web ale hotelului, care continuă să facă publicitate la fel, ocupând astfel pozițiile de top în rezultatele organice”. Acesta este cel puțin cazul clienților săi.
La acestea se adaugă faptul că, „având în vederea incertitudinea generată de restricții și modificările constante ale reglementărilor, clienții preferă să intre în contact direct cu hotelurile„. De fapt, vânzările directe au crescut într-un ritm bun de câțiva ani și reprezintă în prezent a doua sursă de venit online pentru hoteluri.
Tendințe și recomandări viitoare
D-Edge confirmă faptul că OTA-urile au pierdut cota de piață în regiunile care au crescut constant până în 2020 arată că strategiile pe care hotelurile le-au implementat pentru a echilibra canalele de distribuție funcționează„. Din acest motiv și, deși recunosc că „intrăm într-o perioadă în care volumul va fi mai important decât rentabilitatea, distribuitorii trebuie să aibă în vedere timpul necesar pentru a se asigura că canalele nu sunt dominate de OTA-uri”.
În plus, adaugă ei, „deși există multe asemănări între ambele regiuni, distribuția online evoluează diferit în fața pandemiei: în Europa predomină politicile de anulare flexibile, în timp ce în Asia-Pacific relațiile mai directe câștigă direct. Privind perspectiva, nu trebuie subestimată importanța unui canal direct consolidat, întrucât călătorii caută liniștea sufletească și o comunicare clară la rezervare”.
În acest an, ratele de anulare au crescut cu zece puncte comparativ cu 2019, deși site-ul hotelului este în continuare cu cel mai mic indice.
Pentru a putea fi bine poziționați în industrie, D-Edge recomandă că „hotelurile să găsească echilibrul între canalele directe, în care clienții stiu că pot comunica și gestiona rezervările fără surprize, precum și politicile de anulare și posibilitatea de a reprograma rezervările”.
Acum mai mult ca oricând, concluzionează aceleasi surse „datorită curentului de incertitudine care înconjoară călătorii care rezervă zboruri și hoteluri, este esențial să comunici cu clienții înainte de a rezerva pentru a transmite liniște sufletească și a înțelege preferințele și obiceiurile lor. Din acest motiv, recomandăm hotelurilor să investească în programe CRM și să aibă soluții conectate care să le permita să gestioneze rezervările, e-mailurile etc. în mod consecvent”.
Sursă: hosteltur.com