Guvernul Olandei a paralizat ajutorul pentru coronavirus de 3,4 miliarde de euro, aprobat pentru compania aeriană KLM în ajutor pentru pierderile înregistrate în timpul pandemiei, după respingerea exprimată de piloții companiei la reducerea costurilor și salariilor, potrivit declarațiilor Ministrului olandez al Finanțelor. Executivul olandez afirmă că compania trebuie să-și reducă costurile, cel puțin cu 15% și să îmbunătățească sustenabilitatea. Cu toate acestea, sindicatul piloților a dat o versiune foarte diferită.
Salvarea KLM a fost suspendată după eșecul negocierilor cu piloții. Ajutorul oferit de guvernul Țărilor de Jos este de 3,4 miliarde de euro, echivalentul a 22 de miliarde de reali (la prețul din 30 octombrie) și este necesar pentru a ajuta compania să depășească criza Coronavirusului fără concedieri.
„Fără acest credit, KLM nu va depăși acest moment dificil”, a declarat Pieter Elbers, director general al KLM, într-un comunicat. Compania a spus vineri că în al treilea trimestru a înregistrat o pierdere de 234 de milioane de euro.
Piloții ar fi refuzat reducerea salariului timp de cel puțin doi ani ca măsură de reducere a costurilor și adaptare la noua realitate a cererii de pasageri, una dintre cererile guvernului.
KLM trebuie să reducă mai multe costuri ca parte a planului său de restructurare prezentat guvernului la 1 octombrie, a declarat ministrul olandez de Finanțe.
Experții nu sunt de acord cu privire la ritmul în care se va recupera compania aeriană, care va fi mai lent decât se aștepta„, au declarat ministrul olandez de Finanțe, Wopke Hoekstra, și ministrul Infrastructurii, Cora van Nieuwenhuizen, într-o comunicare comună. Aceștia au menționat, de asemenea, că doresc angajamente de plată de la sindicate pe toată durata împrumutului, nu doar până în 2022.
„Acest refuz al piloților este dezamăgitor, este important ca toată lumea să-și cunoască responsabilitățile și să înțeleagă că KLM se află într-o criză existențiala”, a spus ministrul olandez de Finanțe.
Termenul limită pentru acordul cu sindicatele a fost duminica trecută și, întrucât nu a fost respectat, nu va fi acordat niciun ajutor companiei în acest moment. Wopke a declarat că nu dorește să intre din nou într-o discuție cu sindicatele și că acest rol aparține KLM.
Potrivit Business Insider, toate celelalte sindicate ale personalului de la sol și administratorii ar fi acceptat conditțile, dar piloții, care insistă să negocieze alte condiții pentru următorii doi ani, ar fi absenți.
Pentru Wopke, decizia revine KLM și sindicatelor sale, deoarece guvernul nu va mai ceda spațiu. Compania aeriană, care potrivit CEO-ului său Pieter Elbers, traversează „momente fără precedent care necesită procese fără precedent și măsuri fără precedent”, continuă să vorbească cu sindicatul care reprezintă piloții, FNV.
O altă versiune
FNV, prin reprezentantul său sindical Joost van Doesburg la Aeroportul Amsterdam Schiphol, oferă o altă versiune a negocierilor. „Am negociat deja și am ajuns la un acord cu KLM pentru a ne sacrifica salariul timp de aproape doi ani și jumătate. Vrem ca această regulă să se aplice tuturor: personal solo, administratori, piloți. Ceea ce s-a întâmplat este că după semnarea acordului, compania ne-a cerut să semnăm un angajament de reducere a salariului pentru minimul cinci ani„, spune Joost.
Sindicatul piloților a mai spus într-o declarație că membrii au fost deja de acord cu o reducere a salariilor de 20% și s-au angajat să „continue să-și asume responsabilitatea pentru scoaterea KLM din criză și transformarea acesteia într-o companie sănătoasa din nou”. Aceștia au explicat că KLM a căutat un angajament suplimentar în ultimul moment și care „nu a putut fi atins în această perioadă de timp”.
Cu câteva zile în urmă, Air France KLM a anunțat că, în al patrulea trimestru al anului, Air France se așteaptă să opereze în jur de 35% din capacitatea de locuri oferite în rețeau sa în 2019 și KLM aproximativ 45%, după ce a raportat o pierdere în al treilea trimestru al acestui an 2020 de -1.665 milioane de euro, inclusiv o taxă de restructurare de -565 de milioane de euro, supra-acoperirea pentru coronavirus de -39 de milioane de euro și o taxă pentru deprecierea flotei de 31 de milioane de euro. Grupul franco-olandez estimează că activitatea sa în transportul de pasageri va fi mai mică de jumătate din nivelurile din 2019, asigurând în același timp că aviația europeană se clatină din cauza impactului pandemiei de COVID-19.
Sursă: hosteltur.com