Patronatele de turism, fundațiile, agențiile și consorțiile de destinații turistice vor trebui să evolueze și să-și extindă gama de responsabilități în următorii ani. Creșterea turismului la nivel mondial -și o cetățenie mai critică- îi va obliga să facă acest lucru. Promovarea și marketingul va rămâne una dintre principalele sale funcții, dar cu siguranță nu singura. Acest lucru a fost declarat de European Cities Marketing (ECM), asociație care integrează principalele birouri de turism și convenții ale orașelor europene, care în 2017 a lansat „Manifestul despre viitorul DMO (Destination Marketing Organization)”.
Practic, acest manifest îndeamnă birourile de turism să nu se limiteze la promovare, ci să adopte chiar un rol de lider în managementul integral al destinației.
„Schimbările profunde care se produc atât în segmentul de leisure, cât și în turismul MICE necesită o coaliție mult mai completă și profundă de alianțe în destinație, pentru a menține vizibilitatea brandurilor sau a orașelor ca un loc excelent pentru a trăi, a munci, a studia și a vizita„, conform ECM.
Management integral al destinației
Dar această „abordare holistică” sau integrală va impune la rândul lor, ca DMO-urile să se concentreze nu numai pe vizitatori, așa cum s-a întâmplat până acum, ci și pe rezidenți.
Iar. potrivit ECM, vizitatorii vor fi seduși de acele destinații în care percep „experiențe locale accesibile”.
Sau cu alte cuvinte: „Când vine vorba de a comunica cine ești în lumea exterioară, ceea ce contează cel mai mult este modul în care trăiesc localnicii și ce gândesc despre ceea ce face orașul lor să fie unic”.
În acest nou mediu, asociația ECM recomandă că dezvoltarea și gestionarea destinațiilor să fie susținuta de „niveluri mai ridicate de aliniere și alianțe cu alți actori publici și privați de destinație, de exemplu, prin formarea de echipe cu o universitate locală pentru a analiza datele turistice, desfășurarea unei campanii cu o agenție de turism online sau lansarea unui grup politic pentru a aborda o anumită problemă. Aceste alianțe sunt esențiale pentru a ajuta destinațiile să ajungă acolo unde vor să fie”.
O tendință globală
Aceste noi roluri de management al destinației pe care agențiile de promovare a turismului încep să le adopte răspund la o tendință globală, afirmă Peter Jordan, consultant turistic care lucrează pentru Toposophy, o companie care oferă consultanță organizatiilor precum European Cities Marketing.
„El problemă este că acum, în mass-media, tertulii, etc, se discută despre turism în termeni de negru sau alb. Și asta nu ajută pe nimeni, pentru că știm că sectorul turismul este foarte complex, care aduce multe investiții și locuri de muncă în orașe, etc”, spune Peter Jordan.
În fața unei creșteri turistice care atrage vizitatori și transformă peisajul urban, „vecinii pot simți că viața lor este puțin scăpată sub control. Așadar, este firesc să ceară soluții din partea liderilor politici”, afirmă Peter Jordan.
Ce sectoare adaugă valoare?
„Când asiști la târguri precum World Travel Market sau Fitur, se observă cum totul este orientat spre stimularea creșterii și a cheltuielilor turistice. Dar acum începem să ne întrebăm dacă această creștere ne oferă valoare reală și care sunt sectoarele care adaugă cu adevărat valoare și cele care oferă mai multe probleme decât soluții.”
Prin urmare, concluzionează acest expert, „în trecut, responsabilii de destinații de marketing niciodată sau rar au fost nevoiți să discute cu vecinii. Acum este timpul să explicăm în mod public ideile pentru a ne asigura că avem localnicii de partea noastră sau astfel încât să existe cel puțin un nivel mai bun de înțelegere.”
Ar trebui implicați localnicii în managementul și promovarea destinațiilor? Mulți directori de birouri de turism și companii din sector pot fi reticenți la această abordare.
Deși, potrivit lui Peter Jordan: „Există aici o oportunitate foarte importantă pentru cei care gestionează turismul și este să învețe unde se află cu adevărat problemele„.
„Trebuie să identificăm care sunt activitățile turistice sau comportamentele călătorilor care provoacă cu adevărat probleme în destinații. Uneori, poate că nu sunt greu de remediat”, adaugă Peter Jordan.
În Amsterdam, de exemplu, explică Jordan, consiliul municipal a interzis circulația unui tip de vehicul similar cu o bicicletă circulară uriașă, cu o masă în centru și până la 15 persoane care pedalează deoarece făceau mult zgomot și blocau traficul. „Iar în Praga au terminat cu rutele turistice în Segway electric, în timp ce în Barcelona li se permite circulația doar pe anumite străzi”.
Pe scurt, „va fi din ce în ce mai necesar să incorporăm modele de participare pentru a integra vecinii în managementul destinației, deși nu există o rețetă perfectă pentru cum să o faci”, recunoaște Jordan.
„Acest lucru poate fi făcut prin intermediul forumurilor, grupurilor ad hoc, sondajelor pe rețelele sociale, etc. Dar am învățat ca un lucru este să se plângă sectorul turismului și alt lucru este să se plângă publicul, pentru ca atunci există o mare problemă”.
WTTC: „mai mult dialog”
Tocmai mai mult dialog între toate părțile este ceea ce solicită World Travel & Tourism Council, formată din cele mai importante companii turistice din lume.
Potrivit vicepreședintelui său, Jeff Rutledge, care este de asemenea CEO-ul companiei de asigurări AIG Travel, în viitor, pot fi prevăzute noi conflicte de interese „în multe economii care se bazează pe turism ca sursa de venit, unde există grupuri locale care nu doresc să limiteze veniturile respective, în timp ce alte grupuri sunt mai concentrate să protejeze ceea ce există. Aceste două opinii pot intra în conflict”.
Prin urmare, spune vicepreședintele WTTC, este esențial să „unim secotrul public și sectorul privat, astfel încât să poată avea un dialog permanent și să o facă astfel încât să poată avea un dialog și să o facă astfel încât să fie ascultate persoanele care se simt afectate negativ de un număr mare de turiști precum și cei care beneficiază cel mai direct de această injecție economică. Acum mai mult ca niciodată, trebuie să putem asculta toate părțile„.
UNWTO: „Creșterea nu este inamicul”
Organizația Mondială a Turismului (UNWTO) consideră, de asemenea, că sectorul turismului ar trebui să stabilească „relații fluide și de mai bună calitate cu comunitățile locale”.
„Creșterea nu este inamicul, cifrele nu sunt inamicul. Cheia este a gestiona creșterea într-un mod durabil, responsabil și inteligent, și de a folosi puterea creșterii în favoarea noastră”, a declarat secretarul general al OMT.
La World Travel Market, participanții au convenit că protestele sociale împortriva saturației turistice constituie un apel de alertă pentru sector.
Potrivit UNWTO: „trebuie să diversificăm activitățile vizitatorilor, să reducem sezonalitatea și să sensibilizăm cu privire la destinațiile mai puțin aglomerate.
Sursă: hosteltur.com