Hotărâre definitivă în ligitiul comercial de 16 ani între Boeing și Airbus

Aribitrii internaționali ai Organizației Mondiale a Comerțului (OMC) au emis ultima lor hotărâre săptămâna trecută în lunga dispută de 16 ani între Uniunea Europeană (UE) și Statele Unite cu privire la subvențiile ilegale acordate respectiv producătorilor de flote Airbus și Boeing. Hotărârea stabilește că blocul european poate impune tarife și alte sancțiuni asupra bunurilor și serviciilor USA în valoare de până la 4 miliarde de dolari pentru ultimul ajutor ilegal acordat constructorului de flote. Măsura a înrăutățit și mai mult relațiile comerciale transantlantice într-un moment în care coronavirusul a împiedicat comerțul și a devastat economiile

 

Decizia trebuie confirmată acum de către organul de soluționare a litigiilor la următoarea sa ședință din 26 octombrie, ceea ce înseamnă că tarifele europene pentru avioanele Boeing sau alte importuri din SUA ar fi posibile începând cu 27 octombrie, deși există indicații că UE va aștepta până după alegerile prezidențiale din SUA din 3 noiembrie. 

 

Noua hotărâre a OMC, care va reaprinde criticile administrației Trump față de organismul cu sediul la Geneva, este una dintre cele mai mari sancțiuni ale sale. Are loc la un an de la decizia sa anterioară, care, dimpotrivă, autoriza Statele Unite să aplice sancțiuni produselor UE în valoare de până la 7,5 miliarde de dolari, inclusiv diferite linii din sectorul alimentar și al băuturilor, pentru sprijinul considerat ilegal al UE pentru producătorul european Airbus. 

 

Această ultimă decizie este definitivă, nu poate fi atacată și spune ultimul cuvânt la o dispută comercială care datează din 2006 între cei doi giganți ai fabricării de flote de avioane, stabilind scena pentru ceea ce ar putea deveni o negociere intensă între UE și SUA pentru a evita alte procese și răzbunare

 

Arbitrii au fost obligați să stabilească o valoare în dolari a sancțiunilor, cum ar fi tarifele pe care UE le-ar putea impune, după ce organismul de apel al OMC a decoperit anul trecut că Boeing a primit cel puțin 5 miliarde de dolari în subvenții care erau interzise de regulile comerțului internațional. 

 

Statele Unite au susținut că sprijinul ilegal merită amenzi de cel mult 412 milioane de dolari, în timp ce UE le-a estimat la aproape 8,6 miliarde de dolari. În cele din urmă, cifra stabilită de arbitrii comerciali este de aproape 10 ori estimarea americană și mai puțin de jumătate din cererea europeană. 

 

UE a susținut că reducerile fiscale pentru Boeing ale statului Washington pentru înființarea unor operațiuni majore de fabricație pe teritoriul său – cu sediul anterior în Seattle – au afectat pe nedrept modelele Airbus pe marea piață a avioanelor comerciale cu un singur culoare, precum A320neo și A32ceo. Statele Unite, la rândul lor, au răspuns că aceste reduceri fiscale s-au încheiat anul acesta

 

Reprezentantul american pentru comerț, Robert Lighthizer, a declarat agenției americane de știri AP că decizia „nu autorizează cu adevărat nicio acțiune din partea lor”, deoarece Washington a abrogat deja scutiri de impozite pe care OMC le consideră ilegale. El a mai spus că au purtat deja negocieri cu UE pentru soluționarea litigiului

 

Arbitrii OMC au afirmat că ridicarea scutirilor fiscale nu au fost suficientă pentru a evita sentința în favoarea UE. Vicepreședintele executiv al Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis, a declarat că decizia va permite UE să impună tarife pentru produsele SUA care intră în Europa, deși „aș prefera să nu o facă: tarifele suplimentare nu sunt în interesul economic al niciunei părți, mai ales că ne străduim să ne recuperăm din recesiunea cauzată de COVID-19”. 

 

El a adăugat că speră că Statele Unite vor elimina acum tarifele impuse exporturile UE anul trecut, când hotărârea a fost în favoarea sa. „Acest lucru ar genera un impuls pozitiv atât din punct de vedere economic, cât și politic și ne va ajuta să găsim un punct comun în alte domenii cheie”. 

 

Brend Lange, președintele comisiei comerciale a Parlamentului European, a declarat că UE ar trebui să adopte tarifele acum, deși a îndemnat ambele părți la discuții. Cu toate acestea, el a avertizat că „UE nu ar trebui să fie naivă” în cazul lipsei „angajamentului constructiv din partea SUA, chiar și după alegerile prezidențiale”. 

 

La rândul său, Boeing a subliniat într-o declarație că „în loc să intensifice această problemă cu amenințări la adresa companiilor americane și a clienților lor europeni, Airbus și UE ar trebui să își concentreze energiile asupra eforturilor de bună credință pentru a rezolva această dispută de lungă durată”. 

 

Sursă: hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Exit mobile version