Implementarea facturării electronice continuă să avanseze în întreaga Europa. Ceea ce poate părea o bătaie de cap pentru unele companii de turism, reprezintă o oportunitate pentru altele, potrivit experților. Trebuie amintit faptul că utilizarea facturii electronice a crescut cu 23% în UE în 2017.
Începând cu data de 18 aprilie 2019, toate administrațiile publice centrale ale statelor membre ale Uniunii Europene trebuie să fie pregătite să primească și să proceseze facturi electronice în conformitate cu o directiva europeană.
„Pentru sectorul privat, această directivă nu implică nicio obligativitate, dar introduce posibilitatea de a începe sa utilizarea facturii electronice cu toate administrațiile publice din Europa”, explică Voxel Group, o companie care dezvoltă tehnologii de tranzacționare electronică pentru companii.
Impactul asupra sectorului turismului
Industria turismului generează milioane de facturi și tranzacții pe an. Cu toate acestea, „gestionarea și prelucrarea manuală a tuturor acestor facturi reprezintă o sursă de ineficiențe mari și vechi pentru companiile de turism”, spune Voxel.
De exemplu, un lanț hotelier internațional poate ajunge să proceseze între 3 și 6 milioane de facturi pe an; o agenție de turism mare sau un operator de turism ar depăși un milion de facturi pe an; în timp ce o bancă de paturi prezentă la nivel mundial poate procesa mai mult de 10 milioane de facturi pe an.
„Digitizarea procesului de facturare aduce multe beneficii companiilor: automatizarea proceselor manuale, reducerea erorilor, creșterea productivității, controlul documentar, reducerea consumului de hârtie, eficiența sporită a colectării plăților”, amintește Voxel.
Alte avantaje suplimentare pot fi trasabilitatea, reconcilierea automată, compatibilitatea cu sistemele de management universale sau capacitatea de a închide ciclul de facturare prin automatizarea plăților B2B.
IMM-urile turistice
În cazul companiile de turism mici și mijlocii, avansarea facturarii electronice și modificările legislative care o conduc trebuie considerate „o oportunitate de a digitiza procesele”, ceea ce le va îmbunătăți eficiența”, potrivit lui Voxel.
„În cazul hotelurilor mici, de exemplu, adoptarea facturii electronice are un impact asupra a două domenii principale: pe de o parte administrația, deoarece permite eliminarea hârtiei, și, prin urmare, reducerea procedurilor, oprirea depozitării hârtiei, și a înceta utilizarea acesteia la recepție”.
„Pe de altă parte, facturarea electronică deschide porțile pentru a accelera toate tranzacțiile cu instrumente derivate, cum ar fi plățile, astfel încât trezoreria să poată fi îmbunătățită„. În orice IMM, în plus, trebuie să ne gândim la eficiența personalului, factura electronică permite eliberarea personalului de a realiza o sarcină de rutină„.
În Italia, companiile de turism sunt deja obligate să emită facturi electronice.
Dar cum se pot pregăti IMM-urile pentru acest nou mediu de facturi electronice?
Experiența Italiei oferă multe indicii despre aceasta. Iar în țara respectivă este obligatorie utilizarea facturii B2B începând cu 1 ianuarie 2019.
„În Italia o mare majoritate a firmelor de turism sunt IMM-uri și am reușit să le experimentăm noi înșine, deoarece oferim servicii hotelurilor independente, lanțurilor mici, etc., și am văzut cum s-au adaptat rapid la noul context juridic. Cu o soluție tehnologică adaptată la nevoile lor, beneficiile devin repede evidente și orice reticență la schimbare este depășită”.
În plus, „nu putem uita că marile grupuri de distribuție (Thomas Cook, Hotelbeds, Expedia…) solicită deja utilizarea facturii electronice tuturor furnizorilor lor, astfel încât adaptarea să le ajute să ajungă la noi potențiali clienți”.
Sursă: hosteltur.com