Analiză/ CEO-ul Expedia, Mark Okerstrom, ar fi fost forțat să demisioneze din funcția sa din cauza lui… Google. Acest lucru este declarat de firma de cercetare de piață GlobalData. Lucrurile nu arată bine într-una dintre cele mai mari agenții online din lume, din cauza unei presupuse lipse de adaptare la schimbările impuse de gigantul tehnologic Google și algoritmii săi diabolici.
Lipsa de răspuns rapid față de Google ar fi redus vizibilitatea Expedia în căutările de călătorii. Și de aici rezultatele slabe din ultimul trimestru.
Lectura făcută de GlobalData este, așadar, un avertisment serios pentru alte OTA și furnizori ai industriei turismului.
Se știe puțin despre motivul demisiei CEO-ului Expedia și al directorului financiar al companiei, dar piețele au răspuns foarte pozitiv la această măsură, ceea ce sugerează că în afara companiei își pierduseră credința în planul de creștere al OTA„, spune Nick Wyatt, șeful de cercetare din zona turismului al GlobalData.
„Inițial, consensul general a fost că plecarea lui Mark Okerstrom și Alan Pickerill a venit după un dezacord în consiliu cu privire la managementul și perspectivele de creștere ale companiei. Acest lucru este plauzibil dacă ne gândim la rezultatele dezamăgitoare din al treilea semestru ale Expedia”, spune Wyatt.
Expedia, la fel ca și alte OTA, navighează cu un vant puternic împotrivă numit Google.
În orice caz, după cum adaugă acest analist, la identificarea rezultatelor slabe ale OTA din ultimul trimestru, a fost clar că Expedia navighează cu un vânt împotrivă: Google.
„Algoritmul de căutare a lui Google, care a redus vizibilitatea rezultatelor căutării, a fost blamat pentru aceste rezultate”, dezvăluie GlobalData.
Noua interfață de călătorie a lui Google
Trebuie amintit faptul că în luna mai Google și-a unit toate instrumentele de zbor, hotel și itinerarii într-o singură interfață.
Această interfață, datorită machine learning-ului, permite utilizatorului, de exemplu, să verifice dacă prețurile disponibile pentru a rezerva un zbor sau un hotel sunt sub medie, dacă acestea au un preț normal sau dacă prețul este ridicat (culoarea roșie).
În plus, utilizatorul poate activa un buton pentru a „Urmări prețurile” și a primi notificări pe e-mailul sau pentru datele și destinațiile alese.
Google, o amenințare pentru OTA?
Prezentarea acestei noi interfețe de călătorie a Google a avut loc la conferința PhoCusWright 2019, care a avut loc la Amsterdam în luna mai a anului trecut, motivând fețele serioase de îngrijorare în rândul managerilor Expedia și Booking.com prezenți acolo.
„Monitorizăm tot ceea ce fac concurenții noștri și suntem atenți la ceea ce fac„, a răspuns un purtător de cuvânt al Expedia ziarului HOSTELTUR, cand a fost întrebat despre noul Google.
Atenție la expresia folosită de sursele Expedia în luna mai pentru a face referire la Google: „Sunt concurenții noștri”.
În orice caz, există o diferență care oferă un avantaj competitiv față de OTA, cum ar fi Expedia sau Booking: utilizatorul se conectează la o agenție de turism online atunci când începe să se gândească și/sau planifice o călătorie. Dar la ecosistemul lui Google (motor de căutare, e-mail, hărți, calendar, Youtube…) același utilizator este conectat practic în fiecare zi a anului.
Această conexiune la contul lui Google înseamnă că căutările recente, site-urile salvate sau zborurile care au fost consultate vor fi adăugate automat de către Google la planificatorul personal de călătorie al fiecăruia. Iar Google poate adăuga alte elemente cum ar fi activitățile din acea destinație.
Google Hotel Ads
În plus, în iunie Google Hotel Ads a introdus noi îmbunătățiri în produsul Book on Google, atuul său pentru a îmbunătăți experiența utilizatorului.
De exemplu, sistemul arată potențialului client rezultatele camerelor și tarifelor și prețurilor diferite, unificându-le pentru a evita duplicarea informațiilor și simplifica vizibilitatea.
„Uneori chiar și modificări minore ale experienței utilizatorului aduc rezultate foarte bune conversie„, a spus un analist de la compania Mirai.
OTA se prăbușesc pe piața bursieră
Trebuie amintit că în a doua săptămână a lunii noiembrie au prezentat rezultate trimestriale Expedia, TripAdvisor și Booking.com.
După prezentările și concluziile corespunzătoare de către analiștii fondurilor de investiții, cele trei companii au avut una dintre cele mai proaste zile din istoria lor de pe piața de valori. Cel mai prost rezultat l-a înregistrat Expedia, cu o scădere de 28%, urmată de TripAdvisor cu 22% și Booking.com cu 8%”, explică Pablo Sánchez, specialist în marketing digital pentru hoteluri și a metasearch-uri.
„Costurile OTA-urilor cresc, iar factura în creștere este cea a lui Google”.
„Lucru remarcabil este că costurile OTA sunt drastice, ceea ce înseamnă că beneficiile acestora sunt mult reduse. O analiză mai profundă relevă că factura în creștere este cea a lui Google (sursa majorității traficului său) și căutând factorii care provoacă acest lucru apar mai mulți: traficul organic (SEO) a scăzut mult, iar traficul plătit (SEM) scade și devine mai scump”.
„In spatele acestor factori există o singură explicație: progresul soluției specifice a lui Google pentru hoteluri, Google Hotel Ads (GHA). În cazul hotelurilor care sunt deja conectate la GHA cu o integrare de calitate sau distribuție ordonată și un preț competitiv, utilizatorul și rezervarea ajung, de obicei, în vânzarea directă a hotelului”.
Influența lui Google va merge mai departe
Principalii acționari ai Expedia, știind că „influența lui Google în piața călătoriilor online va continua să crească” și temându-se de aparenta lipsă a unui plan efectiv din partea OTA pentru a-l contracara, ar fi forțat demisia CEO-ului companiei, conform analizei făcută de GlobalData.
„Google va avea în continuare un impact asupra pieței de călătorii online, iar OTA va trebui să se adapteze. Expedia va trebui să recruteze noi manageri capabili să facă față provocării„, conchide Nick Wyatt.
„Va fi fascinant de văzut ce cale va lua Expedia pe măsură ce agenția online încearcă să navigheze pe apele agitate ale Google și îmbunătățirile pe care le-a adus hotelurilor pentru a încuraja rezervarea directă”, încheie el.
Trivago a rămas, de asemenea, fără CEO…
Trebuie amintit că și CEO-ul Trivago și-a dat demisia recent din cauza rezultatelor proaste ale motorului metasearch.
Compania a trecut de la 10,1 milioane de euro în al treilea trimestru al anului trecut la 0,3 milioane în acest an. Expedia rămâne principalul acționar al Trivago.
Sursă: hosteltur.com