Paraliziei industriei de transport aerian și scăderea fără precedent a cererii din cauza pandemiei de COVID-19 au provocat dispariții a peste 6.000 de rute de transport aerian de pe aeroporturile din Europa care erau operate înainte de criza sănătății și care nu au fost încă restaurate 9 luni mai târziu, provocând daune totale conectivității transportului aerian pe continent. ACI Europe și-a publicat raportul de conectivitate a transportului aerian pentru industria aeroporturilor 2020, ale cărui concluzii expun prăbușirea sistemică a rețelei de aviație și a interconectării a transportului aerian din cauza crizei globale de sănătate. Aeroporturile din Uniunea Europeană și Regatul Unit au fost cele mai afectate, concectivitatea lor directă aproape disparând în aprilie, cunoscând apoi o redresare slabă în luna de vară, august de -55% înainte de a cădea din nou în septembrie la -62%.
Publicate anual din 2014, aceste rapoarte nu măsoară volumul pasagerilor, ci mai degrabă gradul în care aeroporturile europene și comunitățile lor sunt conectate și accesibile din restul continentului și din lume, utilizând un set de indici de conectivitate directă, indirectă si de hub.
Conectivitatea transportului aerian este cel mai strategic avantaj al unui aeroport și al rețelei aeroportuare a unei țări în ansamblu, fundamental pentru dezvoltarea și internaționalizarea economiei și turismului său.
Folosind modelul de conectivitate SEO NetScan, aeroporturile au fost clasificate în funcție de indicii de conectivitate directe, indirecte și hub-uri. Indicele de conectivitate a transportului aerian este alcătuit din frecvențe săptămânale directe și indirecte, ponderate de calitatea acestora: numărul de destinații, frecvența serviciilor și calitatea conexiunilor (în cazul serviciilor de hubbing sau a serviciilor indirecte), în ceea ce privește viteza (timpul) și confort.
În rândul celor mai mari aeroporturi din UE/Regatul Unit, cele mai mari scăderi ale conectivității directe s-au înregistrat în Madrid-Barajas (-71%), Roma-Fiumicino (-70%), Barcelona-El Prat (-70%), München (-69%), Londra-Heathrow (-68%) și Frankfurt (-67%) ținând cont de datele din septembrie 2020. Între timp, aeroporturile regionale mai mici și-au văzut adesea conectivitatea directă și decimată și mai mult, după cum demonstrează Linz (-96%), Treviso (-95%), Vaasa (-91%), Quimper (-87%), Newquay (-86%), Shannon (-83%) și Burgas (-82%).
În schimb, conectivitatea directă în aeroporturile din Rusia și Turcia a fost mai rezistentă, datorită atât dimensiunii, cât și dinamicii relative a pieței lor interne. Acest lucru a dus la pierderi de conectivitate mai mici pentru Moscova-Domodedovo (-12%), Saint Petesburg (-26%), Moscova -Vnukovo (-28%) și Istanbul-Sabiha Gökçen (-33%).
Conectivitatea de hub a fost chiar mai afectată decât conectivitatea directă, deoarece principalele, primele șase aeroporturi europene în conectivitate hub, au recuperat doar 16% din conectivitatea punctelor de distribuție a traficului în septembrie. În acest grup, München (-93%) și Londra-Heathrow (-92%) au înregistrat cele mai mari pierderi de conectivitate hub, urmate de Frankfurt (-89%), Istanbul (-85%), Paris Charles de Gaulle (-81%) și Amsterdam-Schiphol (-70%).
ACI Europe afirmă că, într-o plângere severă adresată guvernelor naționale din regiune, „este amploarea daunelor legate direct de măsurile puse în aplicare pentru a opri virusul, cum ar fi abordarea ‘carantinei generale’ care este încă adoptată de multe țări”.
Olivier Jankovec, CEO-ul ACI Europe a declarat că „daunele sunt atât de sistemice încât depinde exclusiv pe forțele pieței pentru a restabili conectivitatea transportului aerian. UE și guvernele din întreaga Europa trebuie să intervină urgent pentru a ajuta la repunerea ei pe cale. Avem nevoie de un cadru de redresare pentru aviație care include „scheme de repornire a conectivității transportului aerian” similar cu cel observat în Cipru, cu contribuții financiare temporare menite să susțină repornirea rutelor de transport aerian într-un mod nediscriminatoriu”.
El a adăugat că, conectivitatea transportului aerian este o parte esențială a capacității productive a societăților noastre: fiecare cu creștere de 10% a conectvității directe a transportului aerian generează o creștere de 0,5% a PIB-ului pe cap de locuitor. „Este ceea ce ține Europa unită, permițând dezvoltarea economică locală, investițiile interne și turismul. Nu vom reconstrui sau recupera aceste sectoare fără a restabili conectivitatea transportului aerian”, a spus el.
Raportul poate fi descărcat la următorul link.
Sursă: hosteltur.com