„Comisia Europeană încearcă să stabilească beneficiile planului Cerului Unic European încă de la începutul anului 2000. Dar inacțiunea țărilor, intransigența și egoismul statelor nu au dus la îndeplinirea niciunului dintre obiectivele”. Acest lucru a fost avertizat de directorul general al Asociației Internaționale a Transportului Aerian (IATA), Willie Walsh, care a constatat că inițiativa este în pericol de a nu se realiza, de aceea a cerut statelor membre ale UE eforturi noi pentru a relua inițiativa.
Într-un comunicat, IATA a cerut guvernelor europene să sprijine propunerile de redresare ale planului prezentate în Comisia Europeană, după aproape două decenii de eforturi care nu au dat roade. De asemenea, organizația a cerut miniștrilor transporturilor să adopte o abordare generală „mai ambițioasă în conformitate cu propunerea Comisiei”.
„Noua legislație propusă de Comisie, este singura modalitate de a forța reformele și îmbunătățirile de care este nevoie cu disperare”, a spus Walsh, care a avertizat că „intrasigența și egoismul statelor cheie ale UE și al furnizorilor săi de servicii de navigație aeriană amenință să prăbușească ultimul efort al CE”.
Planul Cerului Unic European, cu care Bruxelles încearcă să reformeze sistemul de gestionare a traficului aerian pentru a-l face mai eficient și mai puțin poluant, ar face posibilă reducerea multor rute aeriene de pe continent. Potrivit experților, acest lucru ar economisi 245 de miliarde de euro și ar reduce emisiile de aviație cu 10% pe vechiul continent.
În acest sens, directorul general al IATA a subliniat că criza COVID-19 a evidențiat faptul că creșterea eficienței pe care ar aduce-o Cerul Unic European o face „mai necesară ca niciodată”, în timp ce criza climatică determină ca beneficiile unei durabilități sporite „să fie esențiale”.
„Europa vorbește întotdeauna despre importanța durabilității și a competitivității. Este timpul să punem acțiunea în spatele acestor cuvinte cu Cerul Unic European. Dacă combinația dintre criza climatică și coronavirus nu sunt motive suficient de convingătoare, este dificil să știm care ar putea fi”, a spus Walsh.
Blocaj
În acest sens, el a reamintit că multe state europene iau în considerare blocarea reformelor în favoarea unei viziuni alternative care să slăbească obiectivele și supravegherea reglementară în comparație cu ceea ce este în vigoare în prezent. „Acest lucru este complet inacceptabil și ar putea prăbuși întregul pachet de reforma”, a constat el.
Din acest motiv, el a insistat asupra faptului că, dacă propunerea CE eșuează, s-ar pierde „o oportunitate reală de schimbare. Iar mediul și economia europeană vor plăti un preț ridicat pentru asta, împreună cu călătorii și companiile aeriene.
„Este timpul că statele să pună capăt anilor de manevră politică miopă și paralizie administrativă și să susțină propunerea Comisiei de a realiza în cele din urmă un Cer Unic European”, a îndemnat el.
Sursă: hosteltur.com