Aproximativ 827 de milioane de persoane au călătorit pe calea aerului în Uniunea Europeană (UE) în 2012, reprezentând o recuperare de 10% față de 2009, când a atins punctul cel mai scăzut al crizei economice.
Eurostat, oficiul statistică european, a prezentat raportul său anual 2012 cu privire la transportul aerian de pasagerii în UE-27, potrivit căruia 826.728.000 de pasageri au călătorit din sau spre vre-un aeroport european în cursul anului, cifra care reprezintă o ușoară creștere de 0,7% față de 2011. Cu toate acestea, comparativ cu 2009, când a fost atins punctul cel mai scăzut al crizei financiare, reprezentând o creștere a traficului aerian de 10%.
Cele mai mari creșteri luând în considerare toată Comunitatea Europeană au fost înregistrate de Lituania, cu 17,6%; și Estonia, cu 15,5%; în timp ce cele mai mari scăderi le-a înregistrat Slovenia, cu -14,1%, și Slovacia, -13,5%.
Purtătorii de cuvânt ai Eurostat au clarificat că numărul de pasageri ai transportului aerian a fost calculat excluzând duplicarea datelor în transportul aerian național și intracomunitar care reiese din metoda pe care aeroporturile o utilizează pentru a contabiliza traficul lor: înregistrează plecările și sosirile pasagerilor, astfel că adună același pasager atât în aeroportul de plecare cât și de sosire. De asemenea, iasă în evidență faptul că datele se referă la UE-27, pentru că Croația a aderat la Comunitatea Europeană, la 1iulie 2013, cu toate că țara a fost inclusă în clasamente.
Piețele principale
Cinci țări iasă în evidență cu diferența pentru traficul lor aerian în 2012 și, împreună concentrează 95,86% din totalul pasagerilor cu destinația sau originea în Uniunea Europeană.
Cel mai mare index de trafic corespunde Marii Britanii cu 203 milioane de pasageri, cu 0,8% mai mulți decât în 2011; concentrându-se pe rutele cu originea sau destinația în aeroporturile sale aproape a patra parte din traficul aerian din Europa cu 24,56% din totalul pasagerilor.
Pe locul al doilea, Germania cu 179 de milioane, care reprezintă cu 1,9% mai decât anul trecut și 21,6% din totalul european. Spania este a treia țară în trafic aerian cu 160 de milioane de pasageri, cu 3,3% mai puțin decât în 2011 și concentrează 19,33% din total. Aceasta este urmată de Franța cu 135 de milioane de pasageri, cu 2,7% mai mult decât anul trecut și 16,33% din totalul comunitar; și a cincea poziție corespunde Italiei, cu 116 milioane, cu -0,1% și 14% din traficul total din UE27.
Topul 30
De fapt, mai mult de două treimi din topul celor 30 de aeroporturi europene cu cel mai mare trafic aparțin acestor cinci țări (Tabel 2). Deși Marea Britanie este prima țară în funcție de numărul de pasageri, doar patru aeroporturi britanice au intrat în clasament, ceea ce indică o concentrație mai mare și aglomerație în infrastructurile sale cele mai tranzitate: Londra-Heathrow, pe primul loc din clasament; Londra-Gatwick (9º), Manchester (16º) și Londra-Stansted (21º).
Germania, a doua țară cu cel mai mare trafic aerian din UE, are șase aeroporturi în topul 30: Frankfurt-Main (3º), München (6º), Düsseldorf (14%), Berlin-Tegel (20º), Hamburg (24º) și Stuttgart (29º).
În ceea ce privește Spania, a treia țară din UE pentru trafic aerian, cele cinci aeroporturi spaniole care apar în clasament sunt: Madrid-Barajas, pe locul al 5-lea în clasament; Barcelona-El Prat, pe al 8-lea; Palma de Mallorca pe 12; Malaga-Costa del Sol, pe 26; și Gran Canaria pe 30; încheiând clasamentul.
Trei aeroporturi din Franța, a patra țară ca trafic, intră în Topul 30 din Europa: Paris-Charles de Gaulle, al 2-lea cu cel mai mare trafic; Paris-Orly pe locul al 10-lea: și Nice-Côte d’Azur, pe 27.
În timp ce în ceea ce privește Italia, a cincea în trafic aerian din UE, doar două din infrastructurile sale apar în clasament: Roma-Fiumicino, pe locul 7; ți Milano-Malpensa, pe locul al 19-lea.
Zece țări –Austria, Belgia, Danemerca, Irlanda, Finlanda, Grecia, Olanda, Portugalia, Suedia și Republica Cehă– au reușit ca cel puțin principalul său aeroport să intre în clasament.
Pe de altă parte, există 13 țări ale căror aerodromuri nu au intrat în primele 30 de locuri, printre care și România, aeroportul Bucuresti-Henri Coandă situându-se pe locul 46 în clasament cu 7,089 milioane de pasageri.
Londra, primul din Europa
Londra-Heathrow rămâne aeroportul cel mai tranzitat din Uniunea Europeană, cu 70 de milioane de pasageri serviți, cu 0.9% mai multi față de 2011. Paris-Charles de Gaulle cu 61 de milioane de pasageri, cu 1% mai mult decât in 2011; și Frankfurt-Main cu 57 de milioane, cu 1,8% față de anul precedent, au fost al doilea și al treilea aeroport cu cel mai mult trafic.
Primele cinci poziții sunt completate de aeroporturile Amsterdam-Schiphol, cu 51 de milioane de pasageri, cu 2,6% mai mulți decât în 2011; și Madrid-Barajas care, în ciuda scăderilor consecutive de trafic pe care le înregistra anul trecut și care au acumulat o scădere de 8,9% a traficului său, cu 45 de milioane de pasageri rămâne al cincilea aeroport cel mai mare din Europa.
Creșteri și scăderi
Douăzeci din cele 30 aeroporturi principale au înregistrat creșteri ale numărului de pasageri gestionați în anul 2012, ieșind în evidență cu cele mai mari creșteri aerodromurile Berlin-Tegel și Nice-Côte d’Azur ambele cu o creștere de 7,4%; Viena-Schwechat, cu 5,2% și Manchester, cu 4,5%.
Cele mai mari scăderi de trafic au fost înregistrate de aeroporturile din Atena, cu -10,2%; urmat de Madrid-Barajas, cu -8,9%; Praga-Ruzyne, cu -8,1%; și Gran Canaria, cu -6,6%.
Sursă: hosteltur.com