Angajații gigantului aeronautic Boeing cunoșteau deficiențele de navigație a modelului său 737, implicat în două accidente care au avut ca rezultat 346 de decese în Indonezia și Etiopia și chiar le batjocoreau, potrivit extinsei documentații interne pe care Boeing a furnizat-o anchetei.
Acest lucru poate fi observat în mesajele interne ale companiei aeronautice publicate în cadrul anchetei efectuate de Congresul și Senatul Statelor Unite și care relevă neîncrederea tehnicienilor și angajaților față de siguranța celui mai recent model al lui Boeing.
„Modelul 737 MAX este proiectat de clovni care, la rândul lor, sunt supravegheați de maimuțe”, poate fi citit într-unul din e-mailurile la care a avut acces Efe și care au fost divulgate dupa ce producătorul a trimis în decembrie documentația internă voluminoasă către Parlamentarii americani care investighează procedura care a dus la punerea în funcțiune a modelului 737 MAX.
„Pretexte false” și „nu cu familia mea”
Cele trei volume făcute publice cu mesaje și e-mailuri de la muncitori și tehnicieni înainte de accidente și aprobarea lui Max ar putea sugera că această punere în funcțiune a fost aprobată în condiții de pretexte false de către Administrația Federală de Aviație (FAA).
„Dumnezeu nu m-a iertat încă pentru ce am acoperit anul trecut”, spunea unul dintre mesaje, referindu-se se pare la interacțiunile dintre Boeing și FAA cu privire la problemele găsite la simulatoare.
„Ți-ai pune famlia într-un avion antrenat într-un simulator a lui MAX?”, întreabă un angajat pe altul, care răspunde cu un „nu”.
Într-un comunicat, Boeing a declarat joi că conținutul unor mesaje este „complet inacceptabil” și nu reprezintă „valorile companiei”.
În acest fel, producătorul și-a cerut scuze față de FAA, Congres și clienții săi, subliniind că de atunci a abordat schimbări „semnificative” pentru a-și asigura procesele de securitate și organizare.
Încredere în simulatoare
În ceea ce privește problemele de securitate pe care le reflectă unele dintre e-mailuri, Boeing a indicat că au încredere deplină ca simulatoarele lui MAX funcționează corect după ce au trecut peste 20 de calificări reglementare din partea FAA și a altor autorități de reglementare internaționale.
În plus, Boeing a anunțat, de asemenea, că în urma acestor mesaje, va lua măsuri disciplinare adecvate.
Gratificație milionară
Acest lucru s-a aflat în aceeași zi în care s-a făcut public că șeful responsabil pentru fabricarea lui 737 MAX, Dennis A. Muilenburg, care a fost demis recent din funcția de președinte și CEO al Boeing, va părăsi definitiv compania cu gratificații în valoare de 62,2 milioane de dolari.
Potrivit informațiilor publicate de The New York Times, care citează surse din compania aeronautică, Muilenburg nu va primi nicio plată suplimentară sau compensație. Dar valoarea acțiunilor și a contribuției la pensie la care Muilenburg are dreptul să le primească prin contract au o valoare totală de 62,2 milioane de dolari.
„Îi mulțumim lui Dennis pentru cei aproape 35 de ani de serviciu în compania Boeing”, a spus compania într-un comunicat.
Alte consecințe ale crizei
Criza companiei Boeing are și alte costuri. Compania Spirit AeroSystems, cel mai mare furnizor de piese pentru aeronava 737 MAX, un model care rămâne la sol fără să poată zbura în toată lumea în urma a două accidente în 2018 și 2019, a anunțat vineri că va concedia 2.800 de angajați în instalațiile din Wichita (Kansas) la sfârșitul acestei luni.
„Într-un comunicat Spirit a explicat că a decis acest lucru din cauza suspendării fabricării modelului 737 MAX, a incertitudinii cu privire la data la care se va relua și la nivelul la care se va face, având în vedere că acest model reprezintă jumătate din facturarea sa anuală.
Compania produce fuselajul și piesele motorului ale MAX 737, 70% din structura sa și produsese suficiente materiale pentru 52 de aeronave cu o lună înainte ca Boeing să anunțe înghețarea producției de avioane, după cum a indicat Efe-DowJones.
Sursă: hosteltur.com