După pandemie, călătorii vor fi mai conștienți de necesitatea de a proteja planeta de progresul schimbărilor climatice și vor fi dispuși să plătească mai mult pentru o vacanță mai durabilă. Acesta este unul dintre tendințele puse pe masă de diferiți actori din sector la trasarea profilului noului turist care părăsește COVID-19. Totuși, de la intenții până la implementarea acesteia există o distanță: 95,5% dintre utilizatorii unei companii aeriene elvețiene au refuzat opțiunea de compensare a amprentei de carbon la rezervarea zborului, potrivit unui studiu cules de revista științifică Global Environmental Change.
Această teză conform căreia ar exista un procent considerabil de consumatori dispuși să plătească mai mult pentru produse durabile s-a repetat în diferite forumuri, sondaje, în ultimele luni. Publicația vine acum să o pună la îndoială.
Studiul „Voința de a plăti pentru compensarea dioxidului de carbon: dovezi de teren privind preferințele revelate în industria aviației”, în care au fost examinate aproape 64.000 de rezervări ale unei companii aeriene elvețiene care operează în întreaga lume, arată că dacă, deși mulți călători pretindeau că apară sustentabilitatea atunci când zboară, de fapt, doar 4,5% din toate rezervările au fost de acord să plătească compensări pentru amprenta de carbon.
Datele au fost colectate în perioada august 2019 – octombrie 2020 prin rezervări făcute direct pe site-ul companiei aeriene elvețiene, al cărei nume studiul nu îl dezvăluie.
„Principalul constatare este că pasagerii nu sunt în mare măsură dispuși să-și compenseze zborurile, spre deosebire de ceea ce evidențiază alte studii care se concentrează pe analizarea comportamentului ipotetic”, subliniază cercetării.
În acest fel, ei subliniază că rezultatele obținute evidențiază sceptismul generat de o compensare voluntară a consumatorului a amprentei sale de CO2. „Datele noastre ne permitem să concluzionăm ca o compensare adecvată a propriilor emisii nu pare să fie o prioritate comportamentală pentru majoritatea pasagerilor”, se arată în document.
Potrivit studiului, această opțiune este cu greu acceptată deoarece, deși costul ei este destul de mic, clienții o percep ca fiind prea scumpă. După cum subliniază ei, disponibilitatea de a plăti este în medie de doar un euro pe tonă de CO2, un preț „drastic sub costul real al carbonului„, având în vedere ca prețul acestuia în Schema de comercializare a certificatelor de emisii a Uniunii Europene a ajuns la peste 90 de euro pe tonă în decembrie 2021, iar costul real a carbonului poate chiar depăși această cifră.
„Această diferență extremă între părțile voluntare și prețurile reale ale carbonului arată că aceste compensații voluntare probabil nu sunt un element semnificativ în internalizarea costului rezultat al poluării”, susține cercetarea.
Pe de altă parte, lucrarea evidențiază necesitatea de a face diferența între intențiile și preferințele declarate de călător și disponibilitatea lor reală de a plăti mai mult. „Este important să nu ne bazăm doar pe variabile ipotetice atunci când analizăm comportamente de apărare a mediului”, subliniază ei.
„În rezumat, studiul nostru indică faptul că acțiunea voluntară împotriva schimbărilor climatice este cu mult sub ceea ce este necesar și le completează în mod crucial pe cele existente care folosesc abordări ipotetice de preferințe declarate pentru a măsura disponibilitatea de a plăti”, concluzionează autorii, menționând că cercetarea sa, axată pe clienții companiilor aeriene, poate fi transferată și în alte domenii pentru a măsura comportamentele în apărarea planetei.
„Sugerăm că științele socială își schimbă tot mai mult atenția de la simple măsuri ale intențiilor în favoarea măsurării comportamentului consecvent, în special în zonele cu impact ridicat asupra mediului”, concluzionează ei.
În acest fel, mulți experți consideră că este mai fiabil să avanseze cât mai repede posibil în producția de așa-numiți combustibili sintetici (SAF) decât plățile voluntare de CO2.
Sursă: hosteltur.com