Aeroporturile europene au deservit aproape 2 miliarde de pasageri în 2022

Aproape 2 miliarde de pasageri au zburat sau de pe un aeroport european în 2022, an în care traficul s-a dublat (+98%) față de 2021, deși rămâne la -21% din nivelurile de dinainte de Covid-19. Doar 27% dintre aeroporturile europene și-au recuperat volumul de pasageri din 2019, iar majoritatea (90%) sunt aeroporturi mici și regionale. Dintre piețele mai mari, aeroporturile din Spania (-11,4%) au înregistrat cea mai bună performanță, urmate de cele din Italia (-17,9%) și Franța (-18,8%). 

Topul 5 al aeroporturilor europene, cunoscute sub numele de majors, în 2022, a fost format din: 1) Istanbul (64,3 M); 2) Londra Heathrow (61,6 M); 3) Paris Charles de Gaulle (57,5 M); 4) Amsterdam Schiphol (52,5 M); 5) Madrid Barajas (50,6 M), depășind Frankfurt (48,9 M).

În timp ce în 2021 aeroporturile turcești și rusești dominau clasamentul primelor cinci aeroporturi de pe continent, anul trecut hub-urile UE+ (aeroporturi situate în cele 27 de state membre ale UE plus Islanda, Norvegia, Elveția și Regatul Unit) și-au restabilit în mare măsură poziția predominantă.

A se citi, de asemenea, Raportul ACI Europe 2022:

Un nou lider al aeroporturilor europene

Traficul de pasageri al marilor companii aeriene a crescut cu +114% în 2022 față de anul precedent, dar a rămas cu -22,6% sub nivelurile de dinaintea pandemiei, în mare parte din cauza restricțiilor de călătorie impuse în continuare de unele țări asiatice și a companiilor aeriene din rețea care încă limitează desfășurarea capacității.

Recuperare pe piață UE+

Aeroporturile de pe piață UE+ au înregistrat o creștere a traficului de pasageri cu +122% în 2022, comparativ cu anul precedent.

„Această creștere anuală record arată valoarea extraordinară a faptului că oamenii au posibilitatea de a se reconecta și a călători prin Europa și în afara ei. Creșterea a fost deosebit de impresionantă pentru aeroporturile din țările în care restricțiile de călătorie au fost înăsprite pe parcursul anului 2021, cum ar fi Regatul Unit (+249%), Irlanda (+235%) și Finlanda (+187%)”, subliniază raportul ACI Europe.

Între timp, creșterea traficului de pasageri pe aeroporturile din restul Europei (țări din afara UE+: Albania, Armenia, Belarus, Bosnia și Herțegovina, Georgia, Israel, Kazahstan, Kosovo, Macedonia de Nord, Moldova, Muntenegru, Rusia, Serbia, Turcia, Ucraina și Uzbekistan) a fost relativ moderată (+26%).

„Acest lucru s-a datorat impactului mai redus al pandemiei asupra traficului aerian în 2021, deoarece guvernele acestor țări s-au obținut, în general, să impună tipul de restricții de călătorie în vigoare pe piețele din UE+. De asemenea, impactul războiului din Ucraina, aeroporturile ucrainene (-88,3%) pierzând tot traficul aerian comercial începând cu februarie 2022, iar aeroporturile rusești (-10,4%) pierzând în special traficul aerian catre/dinspre piața UE+”, explică raportul.

Viteze multiple pe piețe interne

Comparativ cu volumele de dinaintea pandemiei, diferența dintre traficul de pasageri în UE+ și restul Europei s-a închis în 2022, ambele piețe situându-se la -21%.

Chiar și asa, au existat variații mari în ceea ce privește performanța piețelor interne din Europa în ceea ce privește revenirea acestora la nivelul de dinaintea pandemiei (2019). Aceste variații reflectă o combinație de factori, inclusiv dominația continuă a aeroporturilor de agrement/VFR care stimulează cererea în țările orientate spre turism, expansiunea transportatorilor low-cost, concurența sporită în aeroporturi, precum și impactul restricțiilor de călătorie care persistă în trecut și al războiului din Ucraina.

În blocul UE+, aeroporturile din Grecia (-1,9%), Portugalia (-5,8%) și Luxemburg (-6,9%) au fost cele mai apropiate de o redresare completă a traficului de pasageri.

Dintre piețele mai mari din UE+, aeroporturile din Spania (-11,4%) au înregistrat cele mai bune rezultate, urmate din cele din Italia (-17,9%) și Franța (-18,8%); în timp ce, în cele din Regatul Unit (-24,8%) și în special in Germania (-34,9%), unde transportatorii low-cost și-au redus performanțele, recuperarea a fost sub media UE+.

Cu toate acestea, cele mai slabe rezultate au venit de la aeroporturile din Slovenia (-43,6%), Finlanda (-40,6%) și Slovacia (-38,6%).

În restul Europei, expansiunea transportatorilor low-cost a stimulat traficul de pasageri de pe aeroporturile din Albania (+55,7%), Kosovo (+26,1%) și Bosnia și Herțegovina (+20,4%), cu mult peste nivelurile generale de redresare.

Aeroporturile din Kazahstan (+15,6%) și Armenia (+13,2%) au beneficiat de un aflux de trafic dinspre Rusia (-24,9%). Aeroporturile din Serbia (-8,9%) au fost relativ aproape de o redresare completă, urmate de cele din Turcia (-12,9%).

Cererea de petrecere a timpului liber și de costuri reduse

Dintre alte aeroporturi majore și hub-uri secundare, cele mai bune rezultate în materie de trafic de pasageri în 2022, comparativ cu nivelurile din 2019, au fost înregistrate în aeroporturile care se bazează predominant pe cererea de agrement, cu o activitate semnificativă a companiilor aeriene low-cost și cu o expunere limitată sau inexistentă la Asia. Printre acestea, se numără: Palma de Mallorca (-3,9%), Paris-Orly (-8,4%), Lisabona (-9,3%), Atena (-11,2%), Antalya și Istanbul Sabiha Gokcen din Turcia (-13,2%) și Dublin (-14,7%).

În ceea ce privește mișcările de aeronave, în Europa, acestea au crescut cu +57% în 2022 față de anul precedent, dar sunt încă la -19% din nivelurile de dinaintea pandemiei.

Optimism prudent

Olivier Jankovec, directorul general al ACI Europe, a declarat; „Creșterea traficului de pasageri de anul trecut a fost fenomenală. A început la începutul primăverii, când majoritatea restricțiilor de călătorie au fost în sfârșit ridicate, a crescut în timpul verii și a rămas rezistentă după aceea. Toate acestea în ciuda șocurilor geopolitice, a deteriorării macroeconomiei, a creșterii rapide a tarifelor aeriene și a faptului că COVID este încă printre noi. În orice caz, 2022 a fost anul în care am învățat în sfârșit să trăim și să călătorim cu COVID-19”.

El a adăugat că „nu este vorba încă de o redresare completă”, întrucât aeroporturile au rămas cu 500 de milioane de pasageri sub nivelul de dinaintea pandemiei.

Privind în viitor, el a declarat: „Există încă multă incertitudine în legătură cu anul 2023, nu în ultimul rând din cauza tensiunilor geopolitice și a faptului că nu se întrevede sfârșitul războiului din Ucraina. Dar perspectivele de trafic se îmbunătățesc pe măsură ce vânturile din fața ale cererii se atenuează într-o oarecare măsură odată cu redeschiderea Chinei, temerile legate de recesiune în Europa se atenuează și inflația încetinește”.

El a adăugat că acest lucru ar trebui să contribuie la reducerea decalajelor actuale de trafic și să aducă mai multe aeroporturi aproape de volumele de dinainte de pandemie. Cu toate acestea, este probabil ca presiunile asupra ofertei să rămână semnificative, având în vedere reducerile estructurale de capacitate efectuate de majoritatea companiilor aeriene în timpul pandemiei, concentrarea puternică a acestora pe creșterea randamentelor prin tarife mai mari decât pe cota de piață, întârzierile în livrarea aeronavelor și deficitul persistent de forță de muncă pe unele piețe.

 

Sursă: hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Exit mobile version