Războiul din Ucraina pare sa fi avut un impact limitat asupra încrederii majorității piețelor sursă pe distanțe lungi de a călători în Europa în această vară. Acest lucru este evidențiat de Barometrul de călătorie pe distanțe lungi (LHTB) al European Travel Commission, care relevă faptul că majoritatea respondenților (76%) spun că războiul nu le-a afectat intenția de a călători în regiune. „Europa continua să fie o destinație turistică sigură și atractivă”, explica Luis Araújo, președintele ETC, care subliniază că, totuși, consecințele economice ale conflictului, precum creșterea costului vieții și, prin urmare, a călătoriilor, sunt principalele obstacole pentru aceste piețe atunci când decizi să pleci în vacanță în Europa în această vară.
Deși conflictul ruso-ucrainean a creat noi provocări pentru industria europeană a călătoriilor, în cele din urmă pare să fi avut un impact limitat, cu excepția piețelor chineze și ruse, rezultatele barometrului arătând că preocupările legate de COVID 19, costurile legate de călătorii și lipsa conexiunilor sunt principalele „obstacole în calea redresării sectorului”, potrivit Aráujo.
Barometrul, care oferă informații despre sentimentul călătoriilor pentru vara anului 2022 (mai-august), subliniază totuși că apetitul pentru călătorii în Europa de pe mai multe piețe pe distanțe lungi rămâne sub nivelurile de dinaintea pandemiei, deși a existat o ușoară îmbunătățire față de acum un an.
„Călătoriile pe distanțe lungi se îmbunătățesc treptat pe măsuăa ce lumea continuă să-și revină după pandemie, deși într-un ritm lent. Este încurajator faptul că războiul în curs din Ucraina nu a devenit un alt impediment în calea călătoriilor internaționale în Europa”, a subliniat Luis Araújo.
Călătorii din China și Rusia, cei mai afectați
După cum detaliază ECT, valorile de peste 100 de puncte ale indicelui indică o evoluție pozitivă, în timp ce valorile sub 100 indică atitudini negative față de călătorie într-o anumită perioadă.
Din cauza conflictului din Ucraina și a consecințelor în consecință impuse Rusiei, dorința călătorilor ruși de a vizita Europa a atins cel mai scăzut nivel (78 de puncte), un registru mai mic decât sentimentul exprimat în timpul primului val de COVID-19 (87 de puncte în mai-august 2020), când majoritatea țărilor au intrat în blocări stricte.
Astfel, pe termen scurt, mai mult de jumătate dintre rușii chestionati (60%) nu plănuiesc să călătorească în afara Comunității Statelor Independente.
În același timp, conflictul în desfășurare a descurajat 19% dintre călătorii chinezi să viziteze Europa, deși războiul nu este principala preocupare a acestei piețe atât de reticentă la risc: focarele de omicron și încercarea Beijingului de a atinge zero COVID impiedică, în 30% din cazuri, călătoriile în afara țării.
În ciuda acestor obstacole, sentimentul de călătorie pentru a vizita Europa a crescut ușor (șase puncte) față de vara trecută, un indicator care se poate îmbunătăți și mai mult spre sfârșitul anului, când se așteaptă ca China să ridice în sfârșit restricțiile privind călătoriile internaționale.
Americanii și canadienii
În ceea ce privește călătorul american, sentimentul lor pentru a călători în Europa s-a deteriorat ușor (scăzând la 93 de puncte), deși sondajul indică faptul că această tendință este legată în principal de preocupările legate de impactul inflației asupra finanțelor personale și de creșterea prețurilor călătoriilor.
Iunie și august sunt lunile preferate pentru turiștii americani care plănuiesc o vacanță europeană, deși mai mult de jumătate dintre cei care au spus că vor călători pe continent în vară nu și-au rezervat încă biletele de avion, sugerând că rezervările de ultim moment vor fi esențiale din cauza atât a incertitudinii economice cât și geopolitice.
Conexiuni cu Japonia
În ceea ce privește turistul japonez, sentimentul despre o vizită în Europa se ridică la 93 de puncte, dar doar 14% dintre cei chestionați plănuiesc o excursie pe continent, iar 41% citează ca principal motiv pentru a călători conexiunile de călătorie slabe între Europa și Japonia.
În schimb, călătorii brazilieni au cea mai optimistă atitudine față de călătoriile pe distanțe lungi în Europa (101 puncte) și 45% și-au rezervat deja biletele de avion, lunile iulie și august fiind cele mai populare luni de vacanță.
Barometrul Comisiei Europene și al Eurail BV examinează intențiile de călătorie pe șase piețe externe: Brazilia, Canada, China, Japonia, Rusia și Statele Unite la fiecare patru luni.
Sursă: hosteltur.com