Croaziere: date care reflectă progresele sectorului în materie de sustenabilitate

Industria croazierelor investește masiv pentru a obține zero emisii nete până în 2050 și face progrese semnificative în atingerea acestui obiectiv, potrivit raportului „2023 Global Cruise Industry Environmental Technologies and Practices Report” al Cruise Line Association International (CLIA). Studiul detaliază că sunt planificate să fie construite 44 de nave în următorii cinci. Dintre aceste nave, 25 vor fi alimentate cu gaz natural lichefiat (GNL), iar șapte vor folosi sau ar putea folosi metanol. 

Unele dintre noile nave includ proiecte pilot și teste cu combustibil noi care sunt în desfășurare. Studiul notează că un număr tot mai mare de nave aflate deja în funcțiune sau care urmează să debuteze în următorii cinci ani vor utiliza combustibili alternativi cu emisii zero de dioxid de carbon, pe măsură ce aceștia devin disponibili.

Raportul evidențiază, de asemenea, angajamentul companiilor de transport maritim de a se conecta la rețeaua electrică din porturi, ceea ce facilitează oprirea motoarelor atunci când navele sunt ancorate, reducând semnificativ emisiile.

Navele viitorului se construiesc astăzi; acestea vor folosi tehnologii noi și mai durabile”, spune președintele și directorul al CLIA, Kelly Craighead.

Studiul asociatiei include câteva date care reflectă progresul acestei industrii în ceea ce privește sustenabilitatea.

Conectarea la rețeaua electrică

  • 120 de nave din flota CLIA (46% din total) sunt echipate cu sisteme de alimentate la țărm. Acestora li se vor alătura 86% dintre navele care își vor face debutul în următorii cinci ani.
  • În prezent, 32 de porturi (față de 29 în 2022) au chei electrificate, ceea ce reprezintă mai puțin de 2% din porturile din întreaga lume.
  • Până în 2028, se așteaptă ca peste 210 de nave (72% din flotă) să fie conectate la rețea.

Sisteme avansate de tratare a apelor uzate

  • 77% din flota CLIA (202 nave) este echipată cu sisteme de tratare a apelor uzate.
  • 100% din navele nou construite vor fi echipate cu aceste sisteme, ceea ce înseamnă că 242 de nave vor fi echipate cu această tehnologie (80% din flota)
  • Din 2019, numărul navelor echipate cu sisteme de tratare a apelor uzate care respectă standardele (mai stricte) ale zonei speciale baltice a crescut cu 167%. În prezent, aproximativ o treime din flota CLIA are această capacitate.
Procent de nave cu gaz natural lichefiat (GNL). Sursă: CLIA.

Combustibili regenerabili și surse alternative de energie 

  • În cadrul flotei CLIA, patru nave utilizează deja biocumbustibili ca sursă de energie și alte patru vor fi echipate pentru a utiliza combustibili.
  • Sunt în curs de desfășurare teste cu combustibil pe 24 de nave și cu combustibil sintetici pe două nave.
  • Se preconizează că șapte nave aflate în construcție să utilizeze combustibili fără emisii de dioxid carbon: cinci dintre ele vor folosi metanol ecologic și alte două vor folosi hidrogen ecologic.
  • 15% din noile nave care vor intra în serviciu în următorii cinci ani vor utiliza baterii și/sau pile de combustie pentru a permite sisteme hibride.

Gazul natural lichefiat (GNL) 

  • 48% din navele noi vor fi construite cu motoare pe bază de GNL. Acestea fac parte dintr-o nouă generație de nave care vor putea utiliza combustibili marini sustenabili, odată ce furnizorii îi vor face dipsonibili la scară largă.
  • GNL este în prezent cel mai performant combustibil fosil disponibil la scară largă în ceea ce privește reducerea emisiilor atmosferice, conform unei realizate de SeaLNG și alții.

Studiul „2023 Global Cruise Industry Environmental Technologies and Practices Report” arată că, pentru a avea mai multă flexibilitate în ceea ce privește combustibilii, companiile de croazieră investesc în sistema de propulsie care pot fi compatibile cu diferite soluții. În acest sens, sunt în curs de implementare 32 de proiecte de colaborare cu companiile producătoare de combustibili și cu producătorii de motoare.

Dar este necesar, de asemenea, că „guvernele să sprijine cercetarea în acest domeniu și să stabilească un cadru de reglementare clar și stabil, astfel încât furnizorii de combustibili și alți actori să poată face dezvoltările necesare”, spune președintele CLIA, Pierfrancesco Vago.

60% din flota CLIA (171 de nave) este echipată cu sisteme care permit monitorizarea eficienței energetice.

În ceea ce privește conectarea la rețeaua electrică de la țărm, CLIA reamintește că, în 2022, s-a angajat că, până în 2035, navele care acostează în porturile în care această rețea este disponibilă să utilizeze aceleasi tehnologii cu emisii reduse de dioxid de carbon sau tehnologii alternative (în funcție de disponibilitate) pentru a reduce emisiile în port.

Ca parte a planului Uniunii Europene pentru tranzacția ecologică, marile porturi europene vor fi obligate să ofere conexiuni electrice la țărm până în 2030, ceea ce va accelera și mai mult investițiile în infrastructura portuară din regiune.

Mai multe date în

Este posibilă o croazieră cu emisii net zero chiar acum?

Croaziere sustenabile? Flota viitorului va fi decarbonizată

Cum o pandemie a ajutat industria de croazieră să fie mai sustenabilă

Croazierele cer investiții mai mari în porturi

 

Sursă: hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Exit mobile version