Un raport al Comisiei Europene denunţă precaritatea condiţiilor de muncă pentru noii piloţi

Studiul “Anomaliile în muncă din domeniul aviaţiei“, realizat de Universitatea din Gent cu finanţarea Comisiei Europene, denunţă “precaritatea” noilor piloţi şi consecinţele sale pentru securitatea aviaţiei. “Un număr alarmant de piloţi lucrează fără relaţie directă cu care compania aeriană pentru care pilotează, în special în sectorul low cost”, semnalează acesta. Şi avertizează că această situaţie reprezintă un risc pentru siguranţa aeriană.

Studiul a fost prezentat în luna februarie şi a fost dezbătut joi în Comisia de Transport a Parlamentului European, la două zile după ce un avion al Germanwings s-a prăbuşit în Alpi, scoate în evidenţă “creşterea dramatică” a liber profesioniştilor şi a “falşilor liber profesionişti”.

Dar cei din a adoua categorie sunt într-o situaţie mai rea, pentru că sunt de obicei angajaţi prin intermediari pentru că compania mamă să echiveze într-un fel plata impozitelor şi a contribuţiilor la asigurările sociale: “Şapte din zece piloţi angajaţi ca liber profesionişti lucrează pentru o companie low cost“.

Documentul arată că se recurge “la condiţia de liber profesionist pentru a ascunde ceea ce este un loc de muncă stabil, care ar trebui să aibă condiţia de salariat”. Astfel, se “oferă un avantaj competitiv nedrept pentru acele companii aeriene care folosesc aceste contracte şi distorsionează piaţa aviaţiei“.

20% din piloţii din Europa sunt deja autonomi. #shu#

20% din piloţii din Europa sunt deja autonomi. Imagine Shutterstock.

 

Printre concluziile sale, Universitatea din Gent, care a intervievat mai mult de 6.000 de persoane, subliniază că 20% din piloţi din Europa sunt deja liber-profesionişti. Mulţi lucrează pentru o agenţie de muncă temporară, ca muncitori pe cont propiu sau cu contracte care nu cer nici o remunerare şi le permit companiilor să aibă un pilot lucrând gratis, mai ales dacă este lipsit de experienţă.

 

Efecte asupra siguranţei

“Precaritatea creşte riscul de insecuritatea în această industrie”, avertizează raportul. “Mai mult de jumătate dintre piloţii liber profesionişti intervievaţi încearcă să-şi îmbunătăţească condiţiile”, adaugă el.

“Până la 40% din pilotii de între 20 şi 30 de ani zboară fără a fi angajaţi direct de către compania aeriană”, potrivit documentului. Chiar “există cazuri în care pilotul, pentru a putea reuşi să zboare, ştie că trebuie să câştige experienţa şi atunci plăteşte propia companie aeriană, producându-se o adevărată subvenţie“.

“Aceasta este o exploatare financiară directă“, conchide raportul. “Tinerii piloţi suferă o presiune disproporţională“, afirmă în raport Emmanuel Jahan, preşedintele European Sectorial Dialogue for Civil Aviation, un fel de consiliul social la nivel european care încearcă să apropie partenerii sociali în acest sector.

 

Sursă: hosteltur.com

 

 

 

Leave a Reply