OTA cresc cota lor din plăcintă şi dominanţă copleşitoare

Marile agenţii online Expedia şi Priceline, acaparează 95% din piaţa OTA în Statele Unite, în timp ce în Europa ajung la 90%, adăugând doar participarea grupului german HRS. Această concentraţie tinde să se răspândească în alte pieţe majore bazate pe achiziţii.

Deşi Expedia a menţinut o politică puternică de achiziţii de ani de zile, în 2015 această strategie s-a accelerat, cumpărând mai întăi agenţia online Travelocity, de la Sabre Holdings si Orbitz, care a aparţinut lui Travelport.

Toate acestea pentru a face faţă marelui său rival, grupul Priceline, care a atins un volum de afaceri de 6.722 milioane de euro în primele nouă luni ale anului 2015, comparativ cu 4.520 de milioane obţinute de Expedia. Cu toate acestea, în cazul său a reprezentat o creştere de 13%, atribuind achiziţiilor recente o creştere de 6%.

Grupul Priceline are o influenţă mai mare în arena internaţională, care este atribuită mai ales puterii pe care o are Booking, care deţine 60% din afacerea OTA în Europa, ajungănd la 90% împreună cu portalurile Expedia şi cel al grupului german HRS, potrivit datelor publicate de PhoCusWright. Rezervările prin intermediul agenţiilor online reprezintă 21% pe continent.

În Europa, Booking deţine 60% din afacere. Detalii într-un infographic elaborate de eRevMax.

În Europa, Booking deţine 60% din afacere. Detalii într-un infographic elaborate de eRevMax.

Spre hiper-intermediere

Potrivit directorului programului de studii universitare în turism al Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Spania, Joan Miquel Gomis, departe de a fi confirmate prevestirile cum că apariţia internetului ar iniţia o tendinţă de neoprit spre dezintermediere în turism, realitatea actuală arată exact opusul. “Ne aflăm într-un scenariu în care procesele de intermediere, de hiper-intermediere am putea spune, se intensifică şi devin mai complexe.

În ultimii ani, s-au consolidat două mari grupuri mondiale apărute din agenţiile virtuale pionere născute la mijlocul anilor nouăzeci, Expedia şi Priceline, care după multe suişuri şi coborâşuri, acestea au integrat organizaţii afine, cum ar fi metasearch-ul Trivago şi portalul Booking.com, respectiv, până au obţinut o poziţie dominantă în rezervările turistice. Această piaţă suculentă, în special cea hotelieră şi a transportului aerian, a fost identificată rapid de către noi actori, chiar şi mai mari, cum ar fi Google şi Amazon. Deşi Amazon a suferit unele regrese în strategia sa de expansiune în rezervările de cazare, Google continuă angajamentul său lent dar constant pentru această piaţă pe care o consideră strategică. Şi cum se întâmplă şi cu TripAdvisor, Google progresează încet dar sigur, încercând să nu apară cu noile sale produse, ca şi concurentul care este în realitate pentru doi dintre principalii săi clienţi de publicitate: Expedia şi Priceline”, explică el.

Din punctul de vedere al hotelierului, acest scenariu este din ce în ce mai complex. Definirea strategiilor sale de distribuţie “trece în mod necesar prin mai multe canale sau prin omni-canalul spre care ne conduce tehnologia, care ar trebui să includă analiza tuturor opţiunilor pentru a comercializa produsele şi serviciile sale”. Procesul de deconcentrare majoră la nivel mondial a principalelor OTA “este maniferstarea bătăliei pentru obţinerea unei poziţii care să ofere puterea maximă de negociere între furnizori. De aici că mişcările sunt îndrăzneţe şi identifică alianţe strategice care accentuează intermedierea”.

 

Abuz de poziţie dominantă

La rândul său, secretarul general al Confederaţiei Spaniole de Hoteluri, Ramon Estalella, semnalează că “am observat că această produce un oligopol”, şi “ceea ce ne îngrijorează întotdeauna pe piaţă, atunci când se produce această concentrare, este că aceasta să se creeze în cele din urmă un abuz de poziţie dominantă, acelaşi lucru ce s-a întâmplat cândva cu operatorii de turism tradiţionali”, care în anii 80 erau mulţi în fiecare ţară şi, treptat, s-au concentrat în doar doi care domină Europa.

La un moment dat, atunci când se produce multă concentrare, “ceea ce se poate întâmpla este să aibă loc o deviaţie care să determine oamenii să nu mai cumpere pin OTA. Atunci când acestea sunt multe, concurează între ele cu comisioanele pentru ca furnizorii de servicii să le dea produsul lor. Când sunt două sau trei, ele iţi spun, dacă vrei să fii cu mine acestea sunt condiţiile şi îţi pun în faţă un contract de 50 de pagini pe care trebuie să îl semnezi şi gata. Cu care se crează un fel de abuz care este periculos. Concentraţia într-o piaţă, fie în cazul celor care furnizează serviciul, fie în cazul celor care îl distribuie, este întotdeauna dăunătoare”.

El asigură că “acest abuz se reflectă în comisioane” şi, deşi afectează toate hotelurile, cele independente vor fi cele mai afectate, “deoarece le lipseşte bugetul pentru o politică comercială propie şi vânzare directă, într-o piaţă în care marile OTA cheltuiesc miliarde de dolari”. Un independent “dacă nu este diferit şi specializat, apare pe pagina 40 a lui Google”, şi aşa a vinde direct e aproape imposibil.

 

 

Sursă: hosteltur.com

Leave a Reply