Oferta de transport aerian în Europa creşte mult pentru vară

Oferta de locuri pe rutele intercontinentale cu Europa pentru această vara 2016 a crescut cu 8%, fiind cea mai mare rată de creştere înregistrată într-un sezon estival în ultimii şase ani. Pe pieţele din America de Nord, America Latină şi Orientul Mijlociu creşte cu două cifre. Iar pe rutele din interiorul Europei a crescut datorită companiilor low cost

 

Aceasta este o accelerare a ritmului de creştere comparativ cu cea de 6% din vara trecută şi media anuală de 4% în sezonul de vară din ultimul deceniu, 2006-2016; aşa cum arată studiul realizat de CAPA Centrul de Aviaţie cu datele înregistrate de firma de consultanţă OAG la data de 07 martie 2016.

 

Pe regiuni

Analizând numărul de locuri oferite din Europa spre fiecare regiune din lume pentru această vara, cea mai mare creştere este înregistrată de piaţa Europa-Orientul Mijlociu (+15%), urmată de pieţele Europa-America de Nord (12%) şi Europa-America Latină (+11%)

Oferta de transport aerian în Europa creşte mult pentru vară

 

Creşterea în Orientul Mijlociu a fost mai mare decât în altă regiune în şapte din ultimii 10 ani şi este un semn de extindere a celor trei super-companii aeriene din Golf. Cea mai mare capacitate oferită pe rutele din America de Nord reflectă competiţia tot mai mare din partea noilor operatori şi o relocare de capacitate pe piaţa de distanţă lungă din alte regiuni. Creşterea puternică înregistrată de oferta de locuri în zborurile Europa-America Latină, se datorează unei renaşteri a rutelor de agrement din rutele de leisure şi de vacanţă operate de companiile aeriene europene

 

Piaţa intra-europeană, cea mai mare piaţă de pe continent, va vedea de asemenea o creştere de 8%, la fel şi oferta generală a tuturor regiunilor. Numărul de scuane oferite pe rutele pe distanţe scurte şi medii în Europa a crescut constant începând cu 2013, în prinicipal ca urmare a expansiunii atât a companiilor aeriene low cost, atât cele independente cât şi cele create de marile grupuri de transport aerian internaţionale. În fiecare şi regiunile menţionate, creşterea ofertei va fi mai mare decât în sezonul trecut. 

 

Impactul geopolitic

În schimb, piaţa Europa-Asia Pacific a înregistrat o încetinire şi va creste cu 2% comparativ cu 4%. Această încetinire a fost în principal rezultatul temerilor legate de excesul de capacitate în regiune; în timp ce capacitatea oferită pe rutele din Africa va fi redusă cu 6%, comparativ cu o creştere de 3% in vara anului 2015. 

Tabla 1. Topul celor 20 de grupuri de transport aeriana si companii aeriene în funcţie de capacitatea oferită în zboruri cu şi în interiorul Europei vara aceasta.

 

Evoluţia pieţei Europa-Africa a cunoscut cea mai mare variaţie a ratelor din ultimii zece ani, prezentând un randament mai scăzut decăt în pietele cu alte regiuni din 2014. Reducerea pentru acest an reflectă evenimentele politice, în special, consecinţele atacului terorist împotriva avionului companiei aeriene ruse Metrojet, în interiorul căruia a fost plasată o bombă inainte de decolarea de pe Aeroportul Sharm El Sheikh, la sfârşitul lunii octombrie 2015. 

 

Rate de două cifre

Tabelul 1 prezintă Topul 20 a grupurilor de transport aerian şi a companiilor aeriene pentru cota lor din capacitatea oferită între Europa şi toate regiunile lumii şi pe piaţa intra-europeană vara aceasta, care a început la 31 martie, şi creşterea sa comparativ cu sezonul trecut. Aceste 20 de grupuri operează 78% din toate scaunele disponibile; în timp ce cele 20 de grupuri în funcţie de numărul de scaune oferite în Europa controlează 84% din capacitatea oferită în această vară

 

Nu este surprinzător ca cele cinci grupuri de companii aeriene în funcţie de numărul de locuri oferite vara aceasta sunt “cele cinci mari” din Europa, grupul format din cele trei mari grupuri de companii aeriene tradiţionale şi cele două companii aeriene tradiţionale şi cele două companii aeriene principale: Grupul Lufthansa, Ryanair, IAG, Air France KLM şi easyJet, urmate îndeaproape de cea de-a şasea clasată Turkish Airlines mult deasupra celorlalte. 

Tabla 2: Topul celor 20 de grupuri de transport aerian în funcţie de capacitatea oferită de zboruri Europa-America Latină.

 

Pe de altă parte, opt din cele 20 din top înregistrează cea mai mare creştere a capacităţii de scaune la un ritm de două cifre în vara anului 2016: Wizz Air (cu o creştere de 21%), Flybe (+20%), Turkish Airlines (+15%), Ryanair (+13%), Aegean Airlines Group (+12%), Pegasus Airlines (+11%) şi easyJet (+10%)

 

Dominaţia europeană

Pe rutele din Europa spre America Latină, cele 20 de grupuri aeriene principale controlează 99% din oferta de scaune. Acest lucru reflectă un nivel mai mare de concentrare decât oricare altă piaţă regională din Europa, deşi este de asemenea cea mai mică piaţă în funcţie de numărul de locuri, doar puţin peste 1% din totalul scaunelor din Europa

 

După cum arată tabelul 2, grupurile europene domină această piaţă, condusă de Air France-KLM, IAG, TUI Group şi Group Lufthansa. Şi TAP Portugal şi Air Europa la egalitate cu primul grup din America Latină, LATAM. Cu Thomas Cook, există doar două grupuri din segmentul vacaţional european printre primele 10. Şi 13 din cele 20 de companii de pe această piaţă cresc numărul de scaune la rate de două cifre vara aceasta. 

 

 Sursă: hosteltur.com

Leave a Reply