Noi tendinţe în turism: poshtels, MAMIL, braggies…

Poshotels, MAMIL’s, “braggies”, staycations, urberification, wearables… Târgul World Travel Market, care a avut loc la Londra în noiembrie anul trecut a făcut cunoscute unele tendinţe tehnologice şi de consum care vor câştiga greutate în industria turismului anul acesta.

1. – Poshtels: hosteluri elegante

Fuziunea cuvintelor engleze “posh” (elegant, de lux, şic) şi “hostels” (adăposturi) ia naştere conceputul “Poshotels”. Adică, o unitate de cazare ieftină, dar cu elemente de design contemporan, dotată cu înaltă tehnologie sau chiar camere pentru două persoane în loc de dormitoare comune pentru şase, opt sau mai multe persoane.

Potrivit raportului de tendinţe al Euromonitor a prezentat la WTM, “modelele de consum s-au schimbat după criză, ceea ce a dus la o creştere de unităţi de cazare low cost, neconvenţionale şi de înaltă valoare”.

Potrivit Euromonitor, “poshotels” este un concept care atrage mai ales tinerii, dar şi familiile, călătorii individuali – şi cei care se deplasează pentru muncă – şi chiar turiştii de peste 60 de ani, un grup demografic care creşte rapid în Europa. Dar, în orice caz, ei “apreciază aspectul social de a se caza în hostels la preţuri de la 15 euro”.

“Termenul de ‘poshotel’ identifică hostels din segmentul lifestyle care au apărut în ultimii ani, în contrast cu adăposturile cele mai de bază. Ele reflectă dorinţa de a avea o ofertă mai diferenţiată. Nu mai este vorba de a fi cel mai ieftin”, explică Carl Michel, preşedintele executiv al lanţului Generator Hostels.

Raportul întocmit de Euromonitor detaliază că segmentul de pensiuni din Marea Britanie va înregistra o rată de creştere anuală medie de 3% până în 2018, an în care sectorul, cu peste 650 de unităţi de cazare, va factura 272 de milioane de euro.

2. – “Braggies”, slefie-urile noi

Potrivit unui sondaj realizat de eMarketer, numărul de utilizatori ai reţelelor sociale a crescut cu 18% în întreaga lume în 2013, prin urmare s-au depăşit deja 1.700 de milioane de persoane. Facebook a dezvăluit că în fiecare zi sunt urcate 350 de milioane de fotografii în această reţea, comparativ cu cele 58 de milioane de pe Instagram. Dar WhatsApp câtigă bătălia: 400 de milioane de imagini pe zi.

Şi, după cum indică raportul tendinţe al WTM, s-a detectat un nou comportament în rândul utilizatorilor de reţele sociale: fotografia “braggie” (de la verbul “to brag”, care înseamnă a se lăuda, a se da mare cu ceva). Adică: acea fotografie care şi-o face o persoană (un selfie) şi care este partajată în maxim 10 minute de când ajunge la hotel pentru prima dată. Un sondaj realizat de Hotels.com arată că cele mai încărcate imagine de către clienţii hotelului sunt: o vedere de la fereastra hotelului, patul camerei şi peisajul înconjurător.

În orice caz, întrebarea este cum pot hotelurile profită de această tendinţă. Lanţul Kimpton Hotels, de exemplu, oferă WiFi gratuit şi vouchere pentru serviciile de spa pentru clienţii care îşi partajează fotografiile pe reţelele sociale. La rândul său, Marriott permite clienţilor să acumuleze puncte dacă partajează imagini cu hotelul.

În orice caz, avertizează Euromonitor, “tendinţa ‘braggie’ crează o nouă provocare pentru operatorii turistici: fotografiile care sunt încărcate în mod spontan pe reţelele sociale înseamnă că serviciile prestate trebuie să fie perfecte dacă se doreşte menţinerea unei bune reputaţii pe Internet”.

3. – Turismul P2P câştigă teren 

Turismul Peer to Peer (P2P) va continua să câştige teren în industria turismului în 2015, susţine raportul  “World Travel Market Industry Report”, care a fost prezentat la târgul de turism de la Londra. Acest raport s-a bazat pe interviurile făcute cu o mie de turişti din Marea Britanie -persoane care au făcut vacanţe de cel puţin şapte zile în străinătate în ultimul an- precum şi cu 1.229 de expozanţi şi cumpărători la WTM.

În acest sens, 14% din turiştii din SUA au rezervat deja vacanţe prin intermediul de platforme bazate pe modelul P2P – de exemplu, Airbnb, Uber, Homeaway, etc.- în timp ce acest raport în Marea Britanie ajunge deja la 10%.

Şi ce este mai important, aproape nouă din zece britanici  care şi-au rezervat deja vacanţă prin intermediul platformelor P2P spun că o vor face din nou. În ce măsură P2P afectează deja companiile de turism tradiţionale? 51% din companiile intervievate spune că nu le-a afectat; 19% spune că da; în timp ce 30% nu ştie.

4. – Impozite pe transportul aerian mai puţin dăunătoarea

Guvernul din Marea Britanie intenţionează să pună în aplicare în 2015 o scădere a celor mai mari niveluri ale impozitului Air Passenger Duty (APD), care se aplică tuturor călătorilor care zboară în străinătate. Aceste reduceri ar favoriza călătoriile spre destinaţiile din distanţa lungă. Această scădere ar favoriza călătoriile spre destinaţii de distanţa lungă, deoarece APD penalizează mai mult cu cât este mai mare distanţă parcursă.

Australia, Noua Zeelandă, Canada, Japonia, Vietnam sau China sunt unele din ţările care trezesc un interes mai mare pe piaţa britanică şi care ar putea beneficia cel mai mult de această scădere.

5. – Staycations se consolidează

Vacanţele de vară făcute în propia ţară (staycations) au apărut ca o tendinţă din 2008, la începutul crizei economice, ca alternativă ieftină la călătoriile în străinătate, mai scumpe. Dar tot mai mulţi britanici îşi doresc să descopere propia ţara şi anul viitor mai mult de o treime din turiştii intervievaţi de WTM spune că va face staycations.

91% dintre turiştii care fac staycations recunosc că preţul este factorul cheie care îi încurajează să-şi petreacă vara în propia ţară. Dar un alt factor care a apărut în forţă este vremea bună din Marea Britanie din ultimul an. Astfel, faptul că temperaturile nu mai sunt atât de reci ca acum câţiva ani este pentru britanici un motiv “foarte important” sau “destul de important” pentru a practica staycations. O altă consecinţă a schimbărilor climatice?

6. – Sosesc turiştii MAMIL

Aceştia sunt bărbaţi americani şi europeni de vârstă mijlocie, într-o situaţie economică prosperă, dar mosul său de a se bucura de timpul şi aerul liber este destul de diferit de cel al părinţilor lor. Ei preferă să meargă în colanţi şi urcaţi pe o bicicletă. Aceştia sunt MAMIL (middle aged man in Lycra) şi noile lor modele de petrecere a timpului liber sunt o provocare pentru turismul de golf. Creşterea “bărbaţii de vârsta medii în colanţi” a fost descris de Caroline Bremner, responsabilul departamentului de turism al firmei de consultanţă Euromonitor, care a prezentat la Londra raportul “World Travel Market Global Trends Report 2014”.

“Ciclismul a devenit un sport foarte competitiv pentru acest segment de consumatori. De fapt, golful a suferit mai mult de pe urma efectelor recesiunii globale, în timp ce practicarea ciclismului a continuat să crească în aceşti ani”, a explicat Bremner. Iar pentru acest grup de consumatori, “ciclismul prezintă mai puţine bariere de intrare, nu este nevoie de un teren de golf pentru a practica hobby-ul tău preferat … În timp ce golful are încă o imagine de exclusivitate”.

Numai în Statele Unite se estimează că există 22 de milioane de persoane care practică regulat ciclismul. “Acest sport trăieşte un boom, în care se observă o activitate incluzivă, mai pentru femei, chiar mai multietnică”. Potrivit Carolinne Bremner, industria de golf (hoteluri, câmpuri, turoperatori specializaţi, etc.) a început deja să-şi dea seama că MAMIL’s sunt un segment de consumatori care le scapă.

Şi până în prezent, turismul de golf a încercat să răspundă la această nouă competiţie prin oferirea de pachete noi pentru grupuri formate din mai multe generaţii şi servicii suplimentare, adresându-se segmentului de congrese şi convenţii… Dar, aşa cum indică Bremner, sunt răspunsuri improvizate ale industriei de golf şi nu se observă nici o direcţie clară cu privire la modul de a reacţiona la această tendinţă, care atrage multe milioane de consumatori care nu mai merg la terenurile de golf.

Noile tendinţe de consum şi de tehnologie vor afecta industria turismului în următorii ani. #shu#

Noile tendinţe de consum şi de tehnologie vor afecta industria turismului în următorii ani. Imagine Shutterstock.

 

7. – Personalizarea serviciilor

Pe de altă parte, şi aşa cum au subliniat liderii industriei în timpul unei dezbateri organizată de World Travel Market, personalizarea este tendinţa proeminentă care va marca agenda industriei turismului în următorii ani. În practică, personalizarea va duce la furnizarea de servicii turistice pentru a se potrivi ca o mănuşă în modelele de consum şi nevoi ale fiecărui client.

Şi acest lucru va fi posibil datorită noilor tehnologii şi în special Big Data sau administrarea masivă de date, aşa cum au adăugat managerii care au participat la reuniune. “Avem o o agendă ambiţioasă pentru a digitiliza toată afacerea noastră cu o atenţie deosebită acordată smartphone-urilor, care sunt ca o telecomandă care mişcă lumea în jurul tău”, a explicat Geraldine Calpin, vicepreşedintele şi şeful departamentului digital al grupului hotelier Hilton Worldwide. De fapt, a adăugat managerul grupului Hilton, “clienţii aşteapta tehnologia ca şi oxigenul”.

În orice caz, a subliniat Geraldine Calvin, cheia va fi oferirea unei tehnologii mai eficientă, mai ieftină şi mai rapidă, astfel încât “fiecare persoană va putea avea o experienţă diferită atunci când ajunge la aeroport, la hotel… Ca totul să funcţioneze în jurul său ca şi cum ar fi magie”.

Şi, asa cum au indicat participanţii la această dezbatere la WTM, în trecut personalizarea de servicii a fost limitată la serviciile de lux. Totuşi, noile tehnologii vor face posibil acest concept să se extindă în mod masiv pe piaţa turistică.

“Dacă reuşim să creăm o experienţă cât mai felxibilă posibil, vom putea creşte mult satisfacţia pasagerului”, a indicat Drew Crawley, directorul comercial al British Airways.

De fapt, şi aşa cum au indicat sondajele realizate de această companie aeriană, nivelurile de satisfacţie ale pasagerilor atunci când li s-a oferit servicii personalizate au depăşit chiar şi punctajul obţinut după reînnoirea fizică a cabinei unui avion.

8. – Informaţii în timp real

O zonă de afaceri unde personalizarea avansează extrem de rapid corespunde segmentului MICE & Business Travel, a declarat Gerladine Valentin, directorul de soluţii al agenţiei Carlson Wagonlit Travel pentru Europa, Orientul Mijlociu şi Africa. “Chiar acum se întâmpla ceva interesant şi putem să ne concentrăm mai mult pe turiştii de business, prin intermediul de aplicaţii şi procese digitalizate, pentru a avea toate informaţiile n timp real în funcţie de cum se deplasează şi pentru a satisface nevoile lor.

Şi oricum, a adăugat managerul CWT, pe măsură ce companiile de turism au mai multe informaţii despre client mulţumită Big Data, “nu numai că vom putea să personalizăm mai mult experienţa de călătorie, ci de a ajuta la reducerea chletuielilor de călătorie”.

9. – Pachete turistice mai flexibile

Personalizarea este, de asemenea, o tendinţă care intră în forţă pe piaţa de vacanţă, aşa cum a afirmat Johan Lundgren, directorul executiv adjunct al turoperatorului TUI Travel. “Pachetele turistice de acum cinci ani seamănă din ce în ce mai puţin cu modul în care rezervăm în ziua de azi prin intermediul unui turoperator”, a spus acest manager.

Clienţii au mai multe opţiuni pentru a decide prin ce canale finalizează rezervarea, modul în care zboară, ce excursii achiziţionează, ce cameră de hotel doresc…” Flexibilitatea din ce în ce mai mare”, a afirmat responsabilul TUI Travel. De fapt, a adăugat el, “tehnologia care va face posibilă această personalizare la cerere era deja aici” şi a citat chip-urile de identificare prin frecvenţe radio, smartphone-uri din ce în ce mai performante, Big Data…

10. – “Uberificarea” serviciilor

Un alt manager al industriei turismului, care a participat la WTM, a făcut, de asemenea, referire la personalizarea serviciilor ca o tendinţă de neoprit a fost Lee McCabe, şeful global al strategiei de turism la Facebook. Şi aceasta se datorează este faptului că tehnologia mobilă inundă tot şi înfluenţează comportamentul utilizatorilor decisiv.

Telefonul mobil, susţine McCabe, provoacă o adevărată revoluţie în domeniul serviciiilor printr-un proces pe care chiar el îl numeşte “Uberificare”, referindu-se la site-ul Uber de închiriere de maşini cu şofer. Adică: orice serviciu, fie închirieri de bicilete, de bărci sau avioane cu reacţie private, poate să se ofere închirieri prin smartphone-uri. De fapt, a ajuns să afirme că “în viitor oamenii care vor cumpăra vor fi cei care nu isi vor putea permite să închirieze”.

Şi pentru furnizori, asigură managerul Facebook, “nu a fost cel mai bun moment de oportunităţi pentru a putea accesa direct al clientului”. Nu este surprinzător că, 79% din utilizatori folosesc smartphone-ul la cel puţin două ore pe zi, şi 86% utilizeaza aplicaţii, conform datelor furnizate de McCabe. Datorită lor, conform cuvintelor sale, “în ziua de azi toată lumea poate fi agent de turism şi critic de călătorii”. Şi, în plus, 25% din timpul pe care utilizatorii îl petrec pe profilurile de pe reţelele sociale se înregistrează atunci când sunt conectate prin intermediul dispozitivelor mobile. De fapt, Facebook înregistrează 703 de milioane de utilizatori zilnici care se conectează la reţea de pe telefonul mobil.

11. – Cunoaşterea prin Big Data

Dar cheia constă în conectarea ofertei şi cererea pe mai multe dispozitive pe care le foloseşte utilizatorul, la care este imposibil să continue cu cookies în procesul de cumpărare atunci când trece de la un dispozitiv la altul. Pentru a înţelege consumatorul Big Data este esenţial cu scopul de a i se adresa într-un mod mai precis ca oricând.

“Cu cât mai repede te duceai într-un oraş nou te simţeai ca un străin, dar acum datorită mobilului pot să o exploreze ca un local; să cunoşti mai bine împrejurimile, dar mediul te poate cunoaşte mai bine datorită Big Data”, explică Lee McCabe.

Dar aşa cum avertizează şeful global de strategiei de turism al Facebook, personalizarea călătoriilor ar trebuie să fie, de asemenea, adresată simplificării întregului proces de cumpărare, dar nu trebuie lungit cerând mai multe date deja cunoscute de aplicaţie, oferind astfel o experienţă mai bună de cumpărare în doar două sau trei clicuri, aşa cum fac, în opinia sa, aplicaţiile Uber şi Hotel Tonight. Viitorul călătoriilor, prin urmare, “se va afla în personalizarea fiecărui pas al procesului pe care îl experimentează clientul. Viitorul, astfel, va semăna mult cu trecutul”.

12. – Dispozitive “wearable”

Şi continuând cu tehnologia, raportul WTM prevede că începând din 2015 şi mai ales în 2016 va avea loc decolarea defintivă ale dispozitivelor electronice “wearable” sau pe care utilizatorul le poartă: ceasuri, ochelari, brăţari, piese de îmbrăcăminte… Toate ele conectate fără fir la smartphone-ul său.

Astfel, nouă milioane de dispozitive “wearable” vândute în 2013 este de aşteptat să treacă de la un volum de 180 de milioane de aparate în 2016. Sony şi Samsung au lansat deja ceasuri din această categorie, în timp ce Google a dezvoltat Google Glass şi un software specific pentru acest tip de dispozitive: Android Wear. În plus, Apple intenţionează să pună în vânzare propiul ceas în 2015.

La rândul sau, industria turismului a început să ia în considerare această tendinţă. De exemplu, agenţia de turism online Expedia a creat o aplicaţie pentru smartwatch-ul Galaxy şi pregăteşte o altă aplicaţie pentru Google Glass. Ambele vor pune accentul pe notificările pentru călător. La rândul său, lanţul hotelier Starwood a dezvoltat, de asemenea, o aplicaţie pentru Google Glass şi se aşteaptă ca Apple Watch să poată fi utilizat ca şi cheie pentru cameră în hotelurile sale. În plus, IberiaVueling şi Air Berlin au anunţat că pasagerii lor vor putea descărca cardurile de îmbarcare pe dispozitivele “wearable”.

În orice caz, avertizează firma de consultanţă Euromonitor, provocarea pentru companiile de turism şi destinaţii va fi ca această tehnologie să fie accesată cu usurinţă de către consumatori pe tot parcursul procesului de călătorie, astfel încât să poată primi avize, asistenţă, servicii sau să facă rezervări suplimentare în orice moment.

 

 

Sursă: hosteltur.com

Leave a Reply