zazat

Metasearch-urile de pe piaţa din România: un interviu cu unul dintre creatorii zazat

Odată cu creşterea ofertei de turism pe Internet, utilizatorul a început să fie nevoit să viziteze din ce în ce mai multe site-uri pentru a găsi oferta ideală. Astfel ca rezervarea online începuse să piardă avantajul pe care îl avea în comparaţie cu agentiile tradiţionale, acela de a economisi timp în rezervarea de călătorii. Asa că au apărut metasearch-urile specializate în turism, care încearcă să faciliteze căutarea pe Internet de oferte de călătorie. Metasearch-urile sunt instrumente de căutare car utilizează informaţia de pe alte motoare de căutare pentru a produce propriile rezultate.

Aşa cum evisionturism informa în articolul Metasearch-urile, adeversari puternici ai agenţiilor de turism, metasearch-urile au început să elimine marja pe care o aveau agenţiile online de a atrage utilizatori pe propiul site. Metasearch-urile au devenit astfel noi intermediari în turism şi o necesitate pentru agenţiile online de a fi prezente în aceste motoare de căutare, la fel şi pentru alţi furnizori, cum ar fi hotelurilecompaniile aeriene şi companiile de închirieri de maşini. Există mai multe metasearch-uri poziţionate puternic la nivel mondial aparţinand unor grupuri mari de turism, cum ar fi Instant Booking al TripAdvisorKayak deţinut de PricelineTrivago deţinut de Expedia şi Google Hotel Finder şi Google Flights Search, aparţinând desigur de Google.

Există câteva metasearch-uri care au intrat şi pe piaţa din Romania cum ar fi Trivago şi hotelscan, pentru hoteluri; momondo şi liligo pentru zboruri, hoteluri si masini.

De câteva luni a fost lansat pe piaţă zazat.net, un metasearch dezvoltat de nişte români. Acesta este un metasearch care faciliteză căutarea de zboruri şi hoteluri. Am probat site-ul şi cum aveam mai multe întrebări i-am contactat şi am discutat cu unul dintre dezvoltatori, Gabriel Dobrescu. Una dintre îndoielile mele era de ce metasearch-ul este doar în engleză. Dar iată care au fost toate întrebările şi răspunsurile:

zazat-1

Zazat.net are ca planuri de viitor să implementeze un motor de căutare pentru rent a car, asigurari, hosteluri şi case de vacanţă.

  1. Cum a luat naştere ideea de a crea zazat.net?

Totul a pornit de la o pasiune comună a mea şi a soţiei mele (ea chiar lucrează în turism ca şi agent de ticketing la o agenţie foarte mare din România). Ne-am interesat chiar de paşii care ar fi necesari deschiderii unei agenţii de turism online, dar ne-am lovit de partea materială. Eu eram la curent cu toate modelele de business legate de turism şi online. Studiind această tema timp de aproape 1 an, am ajuns la concluzia că singura soluţie de a fi deschide ceva in domeniul turismului şi online cu investiţie minimă ar fi acest gen de website prin afiliere la una dintre cele mai mari companii care oferă această posibilitate. Astfel cu ajutorul şi implicarea mea şi a celui mai bun prieten al meu am ajuns la dezvoltarea website-ului www.zazat.net. Bineînteles că am avut planuri măreţe când am pornit la drum dar pe parcurs am întâmpinat şi unele probleme. Deci am făcut unele compromisuri şi a ieşit ceea ce este astăzi Zazat. Bineînteles că şi denumirea are o altă poveste, poate vă întrebaţi de ce Zazat sau ce înseamnă Zazat? Ei bine nici noi nu ştim exact, cert este că atunci când am căutat să cumpărăm domeniul, majoritatea denumirilor uzuale legate de acest domeniu erau cumpărate. Nouă ne place cum sună şi credem că este şi destul de uşor de reţinut.

  1. Cărui public îi se adresează acest metasearch? De ce în engleză?

Publicul nostru ţintă este format din cei care caută şi se informează pe internet înaintea unei vacanţe sau călătorii. Noi nu vindem bilete de avion sau cazări, noi doar informăm publicul asupra preţurilor de la peste 1000 de alte website-uri şi agentii online. În ziua de azi oricine vrea să plece în vacanţă, intră mai întâi pe internet să îşi facă o idee asupra preţurilor practicate în destinaţia dorită. Astfel noi ajutăm doar la formarea unei opinii asupra preţurilor in funcţie de niste filtre foarte bine structurate. Bineînţeles persoana respectivă  are două variante: ori cumpără de la partenerul nostru căruia i-am afişat preţul, fie vede preţul şi merge într-o agenţie fizică şi cere varianta văzută la noi pe site.  Deci publicul nostru ţintă este format din procentul covârşitor (circa 80 % conform anumitor studii) al celor care se informează pe internet asupra preţurilor practicate de cei care vând direct aceste servicii.

Am ales limba engleză deoarece în ziua de astăzi această limbă este cea mai des folosită oriunde ne-am afla. În plus limba se poate schimba după ce treceţi de pagina de start, acolo având disponibile cele mai des folosite limbi de pe Terra.  Oricum pentru publicul nostru ţintă limba engleză nu cred că mai este demult o limbă străină.

  1. Ce oferă zazat.net în plus faţă de concurenţii săi?

Zazat oferă în plus faţă de concurenţi un site mult mai “curat” din punct de vedere al reclamelor. Acesta a fost unul dintre obiectivele noastre principale, acela de a avea un site foarte simplu şi fără să stresăm prea mult publicul cu reclame. Concurenţii noştri au investit milioane de euro pentru a ajunge unde sunt ei acum. Noi am pornit cu investiţii minime şi vrem să ajutăm publicul nostru ţintă strict cu ceea ce este interesat adică preţurile biletelor de avion şi al cazărilor. În general, în acest domeniu al metasearch-urilor cam toţi concurenţii fac acelaşi lucru, afişând nişte rezultate în ordinea dorită de vizitatorul site-ului. Bineînţeles că sunt unii care au investit într-un design mai profesionist sau în filtre mult mai personalizate dar de obicei rezultatele sunt cam aceleaşi.  Un alt punct forte ar fi acela că suntem singurul Travel Metasearch 100 % românesc din ce ştim noi.

  1. Care sunt planurile voastre de viitor?

Planurile noastre de viitor ar fi acelea de a implementa şi câte un motor de căutare pentru ret a car, pentru asigurări, pentru hosteluri, pentru case de vacanţă, bineînteles tot în regim de afiliere, în afara celor existente acum. Suntem în discutii avansate cu potenţiali parteneri pentru aceste planuri. Vrem să oferim toate variantele necesare unei călătorii, să fim cât mai compleţi. Vizitatorul să nu plece de la noi de pe site până nu s-a informat foarte bine în privinţa viitoarei lui călătorii, şi chiar să cumpere de la partenerii noşti. Pentru că online-ul este viitorul cred că acest gen de site ajută foarte mult atât publicul “însetat” de călătorii cât şi pe partenerii noştri. La planuri de viitor putem trece şi o viitoare colaborare cu un prieten din Coreea de Sud – Seul, care ne va ajuta să ne facem cunoscuţi şi acolo. Bineînteles că luăm în calcul şi angajarea unui coleg care să se ocupe de marketingul online, care contează enorm în zilele noastre, ţinând cont că noi avem şi nişte job-uri full time, pe lângă Zazat.

Nu putem decât să le urăm succes celor de la zazat.net, deşi nu le va fi uşor să concureze cu concurenţii menţionati mai sus.

Leave a Reply