Industria europeană a transportului aerian, din nou în alertă?

Industria europeană a transportului aerian are în continuare marje scăzute, depăşind doar Africa, mai ales ţinând cont că este vorba de o regiune a cărei ţări au un PIB mare pe cap de locuitor, şi penetrarea transportului aerian măsurată în locuri pe cap de locuitor este mare, precum şi factorii  săi de încărcare (pasageri şi mărfuri). Pentru analişti nu există nici o îndoială că există ceva care ţine Europa înapoi.

Cele mai recente previziuni financiare pentru industria transportului aerian făcute de Asociaţia Internaţională de Transport Aerian (IATA) arată evoluţia diferită a regiunilor lumii.

Companiile aeriene din America de Nord sunt cele mai rentabile, atât pentru marja lor netă de profit cât şi pentru veniturile sale; urmate de companiile aeriene din America Latină, cele din Orientul Mijlociu şi companiile aeriene asiatice. Companiile aeriene europene au a doua cea mai mică marjă, fiind doar înaintea companiilor aeriene africane, cele mai puţin profitabile.

Performanţa slabă a companiilor aeriene europene în ceea ce priveşte marja de profit se consolidează, în ciuda bogăţiei regiunii, propensiunea înaltă a transportului aerian şi factorii de încărcare (pasageri şi mărfuri) ridicaţi.

 

Consolidarea în SUA

Pentru IATA, este evident faptul că îmbunătăţirea companiilor aeriene din America de Nord, aflate majoritatea nu de mult sub protecţia anti-faliment, a fost determinată de consolidarea industriei prin fuziunile marilor sale companii, care au fost benefice pentru gradul de ocupare sau factorul de încărcare (pasageri+ mărfuri) împreună cu dezvoltarea veniturilor auxiliare care au compensat tarifele slabe.

Problemele din Europa sunt atribuite randamentelor scăzute, ca urmare a unei pieţe aeriene liberalizate foarte competitivă, împreună cu ceea ce IATA numeşte “costuri ridicate de implementare” (taxe şi impozite pentru pasagerii aerieni) . La acestea trebuie adăugate capacitatea în exces şi conflictele de muncă cu care se confruntă companiile aeriene europene, în contextul proceselor de restructurare în care acestea se află.

 

Consolidare în Europa?

Potrivit experţilor de la Centrul pentru Aviaţie (CAPA), analiza relaţiei dintre marja profitului net şi diferiţi factori care pot influenţa, pare să confirme că concentrarea pieţei este esenţială în Europa. Cu toate acestea, pentru moment rămâne puţin probabil să se ajungă la un acord european care să transforme cu adevărat structura industriei.

Industria europeană a transportului aerian, din nou în alertă? (Imagine Shutterstock).

Industria europeană a transportului aerian, din nou în alertă?

CAPA scoate în evidenţă că marjele de profit net pot fi rezultatul a mai multor variabile, cum ar fi penetrarea transportului aerian măsurată prin disponibilitatea scaunelor pe cap de locuitor; bogăţia ţării sau a regiunii, exprimată în PIB pe cap de locuitor şi factorii de încărcare (gradul de ocupare a avioanelor în termeni de pasageri şi mărfuri).

Cu toate acestea, Europa se remarcă ca având o marjă de profit mult mai mică decât ar trebui să fie, având în vedere nivelul său de PIB pe cap de locuitor, numărul locurilor pe cap de locuitor şi factorii săi de încărcare ridicaţi; deci aceştia nu par a fi factorii care influenţează profitabilitatea scăzută a companiilor sale aeriene.

Pentru analişti nu există nicio îndoială că există altceva care ţine înapoi Europa. “Marjele companiilor aeriene au fost sub cele ale altor regiuni timp de ani de zile, iar analiza sugerează că lipsa relativă de consolidare a industriei europene a transportului aerian ar putea fi factorul cheie, deoarece, chiar şi după unele mişcări corporative de o anumită importantă în ultimul deceniu, nu s-a produs aceeaşi concentrare ca în America de Nord.

 

Concentrarea este factorul cheie

Întrebarea este dacă există posibilitatea de noi fuziuni în industria europeană şi dacă aceste integrări potenţiale ar putea genera o transformare în industrie.

Europa are o listă lungă de transportatori mici, a cărui uniune este puţin probabil să aibă un impact semnificativ. În Statele Unite s-au înregistrat fuziuni între marile companii aeriene care au dus la crearea a celor mai mari noi operatori la nivel mondial.

Industria europeană a transportului aerian, din nou în alertă?

În plus, există obstacole în calea acestui tip de mişcări a celor trei mari grupuri cu propiile obiective şi procese de restructurare în curs de desfăşurare şi incompatobilitatea între ele şi principalele companii low cost de pe continent.

Dincolo de principalele grupuri în funcţie de numărul locurilor (Lufthansa, Air France-KLM, Ryanair, easyJet şi IAG)următoarele cinci în clasament în ceea ce priveşte capacitatea disponibilă sunt Turkish Airlines, companiile Etihad Equity Alliance (tratându-le ca un singur grup pe cele la care compania din Emiratele Arate Unite deţine acţiuni, cu excepţia Aer Lingus, în care compania are doar o participaţie de 3%), SASAeroflot Group şi Norwegian Shuttle.

De unde poate veni fuziunea/achiziţia care să transforme şi să consolideze industria europeană? În timp ce azhiziţia US Airways de către AMR Group a crescut cota de capacitate în America de Nord de la aproximativ 14% la pentru 20% pentru noul American Airlines Group, nu există o tranzacţie într-un sens similar posibilă în Europa.

În afara primelor cinci din Europa, dintre care două companii aeriene sunt low cost (Ryanair şi easyJet), este puţin probabil să apară achiziţii mari.

Cele trei mari grupuri tradiţionale, Luftansa, IAG şi Air France-KLM, încă se integrează şi trec printr-o restructurare a modelelor lor de afaceri. Pe de altă parte, chiar dacă unul din cele trei mari grupuri ar vrea să facă o achiziţie în Europa, majoritatea grupurilor din clasament începând cu locul al şaselea se află în afara spaţiului aerian european comun, ceea ce înseamnă o barieră din cauza limitelor asupra propietăţii străine şi controlul în ţările în care grupurile liniilor aeriene îşi au sediul.

De asemenea, cotele lor de capacitate în ceea ce priveşte locurile sunt reduse astfel încât nu ar putea duce la o concentrare semnificativă. Un scenariu administrat de CAPA este posbilitatea ca cele trei mari grupuri tradiţionale să devină două, sau ca grupul companiilor non-europene în parteneriat cu unul dintre ele să devină principala forţă pentru consolidare. Cu toate acestea, cei trei mari operatori de pe piaţa europeană au încă alte priorităţi şi s-ar confrunta fără îndoială cu obstacole politice, de muncă şi legate de concurenţă.

Analiştii spun, însă, ca o astfel de tranzacţie pare a fi necesară la un moment dat dacă industria transportului aerian din Europa doreşte să crească mai rapid marjele de profit din consolidare şi nu din procesul lent de a obţine cota de piaţă. Între timp, este posibil ca Etihad şi alte companii aeriene non-europene să devină motorul de consolidare a industriei europene chiar dacă, de moment, nu au acces la o achiziţie completă.

 

Sursă: hosteltur.com

 

Leave a Reply