GDS-urile rezistă încercărilor de a fi scoase de pe piaţă

GDS-urile (Global Distribution Systems) au fost create în anii 80 de companiile aeriene ca CRS (Computer Reservation Systems). Un sistem de rezervări prin intermediul agenţiilor, cu toate companiile aeriene pe un ecran, creat pentru cel mai corporate dintre sectoare, cel al transportului aerian, care a ştiut întotdeauna să pună deasupra intereselor individuale, cele generale, în convingerea că în cele din urmă ele vor reveni fiecărei companii.

Dar mişcările între marile grupuri de transport aerian, şi schimbările în distributie cu Internet, au schimbat panorama, ajungându-se la o confruntare între companiile aeriene şi GDS-uri, o dată rupte legăturile de sânge.

 

IATA, Google, Lufthansa …

În acest nou scenariu sunt frecvente tensiunile între furnizor (GDS) şi clienţi (companiile aeriene), aşa cum este cazul companiilor Lufthansa şi Amadeus. Compania, în încercarea de a reduce costurile de distribuţie a avut o confruntare cu GDS-ul, impunând o taxă de 16 euro pentru rezervarea în aceste sisteme, şi oferind alternativa de vânzare directă pe site-ul său. O opţiune foarte criticată de agenţiile de turism, care se consideră ostaticii acestui conflict, şi care le complică munca prin faptul că nu au centralizată toată oferta pe un singur ecran.

Pe de altă parte, IATA a lansat NDC (New Distribution Capability), care a stârnit îngrijorarea agenţiilor şi GDS-urilor, deşi asociatia de transport s-a grăbit să spună că NDC-ul nu este un sistem de distribuţie nici o platformă, ci un limbaj, un standard de comunicare. În timp ce Amadeus avertizează că agenţiile care doresc NDC-ul IATA vor trebui să investească în tehnologie. Şi un alt element care se adaugă la focul încrucişat este Google Flights, care a provocat denunţul coordinat al OTA şi GDS-urilor.

Dar, în ciuda acestor noi jucători în lumea distribuţiei, adevărul este că puterea modelului GDS-urilor poate rezista. Şi realizează acest lucru, pe de o parte, menţinând rolul său ca şi canal prioritar al companiilor aeriene pentru a ajunge la agenţiile de turism şi, pe de altă parte, oferind clienţilor produse tehnologice alternative şi complementare, asumând un rol cheie de furnizor tehnologic. Desi, mai are de lucrat la rezervările de hotel si de rent a car, segmente în care doreşte de mulţi ani să intre fără prea mult succes. Prin contrast, GDS-urile au văzut cum s-au apropiat companiile aeriene low cost, după ce au înţeles că agenţiile de turism nu sunt inamicul.

De când au luat naştere GDS-urile Amadeus domină piaţa europeană. În acest an au existat încercări din partea altor GDS-uri de a reduce cota de piaţă a Amadeus. Primul Galileo (Travelport), lider în Marea Britanie. Şi, recent, Sabre din SUA vea să crească în Europa.

 

 

Sursă: hosteltur.com

Leave a Reply