Shadow

Europa, o piață a aviației în două viteze

Cele mai recente date publicate de Consiliul Internațional al Aeroporturilor din Europa (ACI Europe) arată o criză din ce în ce mai mare în industria transportului aerian a regiunii, care conduce traficul de pasageri într-o spirală continuă descedentă. În primul trimestru,  traficul de pasageri a scăzut cu -81,7% în rețeaua aeroporturilor europene, cu 395,5 de milioane de pasageri mai puțini, comparativ cu aceeași perioadă înainte de pandemie, primul trimestru al anului 2019, și în același timp a marcat o nouă scădere în comparație cu trimestrul anterior, al patrulea din 2020, cu o scădere de -79,2%. O privire mai atentă asupra datelor arată că Europa a devenit o piață a aviației cu două trepte: în timp ce aeroporturile UE/SEE/Elveția se sufundă încă în criza cauzată de pandemia de COVID-19, țărilor din estul continentului, conduse de Rusia și Turcia se descurcă mult mai bine. Iar Europa continuă să piardă conectivitate aeriană. 

 

Aeroporturile din UE/SEE/Elveția și Regatul Unit au înregistrat o scădere a traficului de pasageri de la -85% în ianuarie, la -89% în martie, cu o performanță medie în primul trimestru de -88%. Aceste cifre arătau că țările se pregătesc pentru un al treilea val de infecții cu Covid-19, cu restricții și interdicții severe de călătorie, precum blocaje pe scară largă pe plan intern. 

 

Aeroporturile din Regatul Unit au fost afectate în mod deosebit, împreună cu cele din țările care depind exclusiv de traficul internațional. Multe dintre ele au rămas cu mai puțin de 5% din traficul pre-pandemic de pasageri. 

În schimb, traficul de pasageri pe aeroporturile din Turcia, Rusia și alte piețe precum Ucraina a evaluat semnificativ de la -59% în ianuarie la -49% în martie, iar primul trimestru s-a încheiat cu -54,8%, în care factori mai favorabili, cum ai fi piețe interne mai mari și mai puternice și deschideri mai mari și restricții mai puțin severe. 

 

Schimbări în clasament

Circumstanțele actuale au provocat o schimbare a clasificării tradiționale a aeroporturilor europene, subliniind schimbarea dinamicii externe. 

În consecință, cele cinci aeroporturi principale de pe continent în primul trimestru corespund Rusiei și Turciei, aeroportul din Istanbul (-64%) fiind cel mai aglomerat din Europa în această perioadă, urmat de Moscova-Domodedovo (-18%), Moscova Sheremetyevo (-60%), Istanbul – Sabiha Gocken (-48%) și Moscova-Vnukovo (-26%). În timp ce Paris – Charles de Gaulle (-82%), Madrid-Barajas (-81%), Frankfurt (-83%) si Amsterdam Schiphol (-87%) sunt încă în topul 10 în Europa, deși cu date mai slabe, rămâne în afară Londra-Heathrow (-91%), cel mai aglomerat din Europa în perioada de pre-pandemie. 

În mod surprinzător, Aeroportul din Sochi (+47%), care deservește orașul cu același nume, a gestionat mai mulți pasageri decât Londra-Heathrow, deoarece rușii s-au deplasat în masă în acest oraș turistic de la Marea Neagră, devenind astfel singurul aeroport din Europa care a înregistrat o creștere a traficului de pasageri în primul trimestru al celui de-al doilea an de pandemie

 

Primele date din aprilie

Datele preliminare din luna aprilie nu arată o îmbunătățire semnificativă, în ciuda programului de sărbători de Paște la începutul lunii. În primele 10 zile ale lunii aprilie, traficul de pasageri pe aeroporturile europene a scăzut cu -80%, aeroporturile UE/SEE/Elveția și Regatul Unit cu -87%, iar altele cu -48,7%. 

 

Pierderea conectivității

Starea traficului de pasageri pe aeroporturi reflectă, de asemenea, prăbușirea continuă a conectivității aeriene, cu aproape 2.000 de rute de transport aerian suplimentare pierdute până acum în acest an, de la 6.663 în ianuarie la 8.539 în aprilie. 

După prezentarea raportului, Olivier Jankovec, directorul general al ACI Europe, a afirmat că „în orice caz, aceste numere arată nu numai că criza nu a retrocedat, dar că lucrurile s-au înrăutățit pentru aeroporturi de la începutul anului, în special pentru cele din UE/SEE/Elveția și Regatul Unit„, adăugând că, dincolo de traficul minim de pasageri și conectivitatea aeriană prăbușită, nu se poate scăpa de faptul că, capacitatea financiară a aeroporturilor europeană devine zi de zi tot mai slabă.

„Avem nevoie cu disperare să începem recuperarea în timpul verii și abia așteptăm ca lansarea vaccinării să îmbunătățească în cele din urmă situația epidemiologică”. 

 

Sursă: hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.