Cele mai conectate aeroporturi din lume

Topul 50 al Megahub-urilor este compus de acele aeroporturi cu cel mai mare procent de posibile conexiuni programate în funcţie de numărul de destinaţii pe care le deservesc. America de Nord concentrează aproape jumătate din cele mai mari aeroporturi din lume. Londra Heathrow rămâne primul hub din Europa, dar iasă din Topul 10 mondial. Aeroportul El Prat din Barcelona este cel mai mare megahub low cost de pe continent.

Puterea reţelelor companiilor aeriene se află în conexiunile pe care pasagerii le pot realiza. Indexul de Megahub-uri al OAG din 2015 clasifică principalele aeroporturi din lume în termeni de conectivitate.

 

Analizatorul de conexiuni

Topul 50 al megahub-urilor a fost realizat ca un instrument dezvoltat de firma de consultanţă mondială în informaţii din sectorul aerian OAG, Connections Analyser.

Acest analizator de conexiuni poate construi în mod dinamic toate conexiunile aeriene globale posibile pentru toate companiile aeriene sau o selecţie a acestora, pe măsură ce au loc în timp real, şi a le pune pe o hartă pentru a evidenţia traseele şi hub-urile cheie.

 Aeroportul Atlanta are cel mai mare trafic din lume: într-o singura zi au existat peste 570.000 de conexiuni posibile între zborurile care soseau şi zborurile care plecau într-un interval de opt ore.

Aeroportul Atlanta are cel mai mare trafic din lume: într-o singura zi au existat peste 570.000 de conexiuni posibile între zborurile care soseau şi zborurile care plecau într-un interval de opt ore.

OAG a calculat numărul total al tuturor conexiunilor posibile între zborurile de sosire şi de plecare în cadrul unui interval de opt ore în cele mai mari aeroporturi, în funcţie de scuanele programate în 2014. Din cauza magnitudinii datelor, calculul a fost făcut pentru o singură zi. A fost aleasă ziua cu cea mai mare activitate pentru aviaţia mondială în 2015, precum şi ziua cu cea mai mare activitate din 2010 ca date comparative.

Indexul de Megahub-uri al OAG prezintă date de conectivitate bazate pe locaţie regională şi tipul de avion. Sunt utilizate, de asemenea, alte criterii, cum ar fi timpul minim de conexiune (MCT), care variază în funcţie de fiecare aeroport.

Cu toate acestea, este responsabilitatea companiilor aeriene implicate să se asigure că timpul de conectare este în continuare realist pentru pasagerii care au conexiuni.

În plus, acesta a inclus ambele tipuri de conexiuni, atât zborurile aceleaşi companii aeriene cât si cele inter-line, între două companii aeriene, în care operează prima secţiune şi cealalta, cu un singur bilet; precum şi toate tipurile de companii aeriane regulate, adică tradiţionale şi companiile aeriene low cost.

 

Cote pe regiuni

Aşa cum se arată în grafic, regiunea America de Nord, concentrează aproximativ jumătate din cele mai mari hub-uri din lume, urmată de Asia Pacific, în care influenţează dimensiunea semnificativă a pieţelor lor interne.

Aeroportul Internaţional al Atlanta Hartsfied-Jackson este cel mai mare megahub din lume. Într-o singură zi, în luna august au fost mai mult de 570.000 de conexiuni posibile între zborurile care ajung la Atlanta şi zborurile cu plecare într-un interval de opt ore.

 

Cel mai mare din lume

Aeroporturile din Statele Unite conduc în continuare lumea atunci când este vine vorba de a opera aeroporturi mari precum megahub-urile, în parte din cauza dimensiunilor pieţei lor interne.

De fapt, opt dintre cele mai bune 10 megahub-uri şi 22 din cele mai bune megahub-uri se află în Statele Unite.

Megahub-urile din Statele Unite sunt dominate în mod normal de un singur operator:

– Aeroportul Internaţional Atlanta, de către Delta Airlines care operează aproximativ 80% din toate zborurile de aeroport.

– Aeroportul Internaţional Dallas/Fort Worth, de American Airlines care operează 81% din zboruri.

– Aeroportul Internaţional Charlotte Douglas, de US Airways care operează 88% din zboruri.

– Aeroportul Internaţional Houston George Bush, de United care opereaza 76% din zboruri.

 

Dimensiunea nu înseamnă conectivitate

Megahub-ul principal din afara Statelor Unite este Aeroportul Congonhas din Sao Paolo, Brazilia. Deşi companiile aeriene de linie operează în luna august doar 25 de destinaţii de pe acest aeroport, Indexul de conectivitate îl plasează pe locul al şaptelea.

Sao Paulo Congonhas poate fi mai mic în ceea ce priveşte funcţionarea sa ca aeroport, dar frecvenţa ridicată a operaţiunilor sale înseamnă o conectivitatea foarte mare.

Topul celor 10 Megahub-uri din Europa

Topul celor 10 Megahub-uri din Europa

Un alt aeroport din Brazilia, Aeroportul Internaţional Guarulhos din Sao Paulo se află, de asemenea, în Topul 50 al Megahub-urilor.

 

Megahub-urile europene

Aeroportul din Londra Heathrow ocupă prima poziţie în clasamentul european şi locul 13 în topul general, cu mult înaintea Aeroportului din Frankfurt, clasificat pe locul 35, sau Paris-Charles de Gaulle, clasificat pe locul 43. Cu toate acestea, principalul aeroport din Londra nu a intrat în Top 10.

Yakarta Soekamo este cel mai mare megahub din Asia, clasificat pe locul 17, chiar înainte de Aeroportul International Haneda, din Tokyo; Aeroportul din Sydney şi Aeroportul Internaţional din Mumbai Chhatrapati Shivaji.

 

Conexiuni low cost

În timp ce conexiunile erau făcute în mod tradiţional între companiile aeriene membre ale IATA, creşte numărul pasagerilor care îşi crează propiile conexiuni utilizând companiile aeriene low cost. Aeroporturile şi companiile încep ele însele să faciliteze conexiunile între zborurile low cost.

În acest sens, OAG a inclus în Indexul de Megahub-uri cele mai bune 25 de aeroporturi pentru conexiuni între aceeaşi companie, care sunt tipice în segmentul low cost.

Aeroportul Chicago Midway este cel mai eficient hub low cost din lume, înaintea Aeroportului Internaţional Baltimore din Washington şi Aeroportului Las Vegas McCarran.

Şase dintre cele mai bune 10 megahub-uri low cost se află în SUA, şi în toate operează Southwest Airlines, pionerul companiilor aeriene low cost.

 

Aeroporturile din afara Statelor Unite care ies în evidenţă

În afara Statelor Unite, GOL a creat cel mai bun megahub low cost în Aeroportul Congonhas.

În Indonezia, Lion Air este cea mai mare companie aeriană low cost de pe Aeroportul din Jakarta Soekarno-Hatta şi contribuie  ca aeroportul să se poziţioneze al şaselea în clasamentul low cost.

Thai AirAsia şi Nok Air, cele mai mari companii aeriene low cost de pe Aeroportul International Don Mueang din Bangkok, au creat un hub eficient de operaţii regionale de înaltă frecvenţă.

Aeroportul El-Prat din Barcelona este cel mai mare megahub low cost din Europa, cu companiile active Vueling, Ryanair şi easyJet.

 

Aeroporturile cu cea mai rapidă creştere

Cele mai eficiente hub-uri beneficiază de o combinaţie a unui număr mare de zboruri de plecare şi sosire şi de programe ale companiilor aeriene bine sincronizate.

Deşi multe megahub-uri se afla în Statele Unite, exista o serie de aeroporturi cresc rapid în întreaga lume, în special în ceea ce priveşte numărul de zboruri care pleacă şi sosesc de pe pistele lor. Acest lucru poate fi un indiciu a cum vor fi megahub-urile viitorului.

Aeroportul Ataturk din Istanbul iasă în evidenţă ca aeroportul care a crescut cel mai rapid în Indexul Megahub. Clasificat în prezent pe locul al 29, numărul de conexiuni posibile în ziua cu cea mai mare activitate din 2015 este de patru ori mai mare, cu peste 100.000 comparativ cu cinci ani în urmă.

Substanţial mai mic decât Istanbul Ataturk, următorul aeroport ca mărime din oraşul turc, Istanbul Sabiha Gökçen a înregistrat o creştere semnificativă a conectivităţii, cu 25.000 mai multe în 2015 faţă de 2010.

Cu al treilea aeroport aflat în construcţie în Istanbul, proiectat pentru a fi cel mai mare din lume şi, în cele din urmă, să înlocuiască aeroportul Istanbul Ataturk, nu par foarte îndepărtate perspectivele ca Istanbul va intra în Topul 10 al Indexului de Megahub-uri.

 

Sursă: hosteltur.com

 

Leave a Reply