Companiile aeriene trebuie să despăgubească pasagerii chiar şi în cazul defecţiunilor tehnice

Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a decis joi că defecţiunile tehnice nu scutesc companiile aeriene de despăgubirea pasagerilor în caz de întârzieri sau anulări ale zborurilor, având în vedere că acestea nu pot fi considerate “circumstanţe extraordinare”, cu excepţia cazului în care aceste probleme pot fi considerate acte de sabotaj sau terorism sau “defecte ascunse de fabricaţie”.

Sentinţa răspunde unei consultări prelimare a Curţii din Amsterdam pentru cazul unei pasageri ai companii aeriene KLM, care a suferit o întarziere de 29 de ore într-un zbor între oraşul olandez şi Quito. Compania a argumentat circumstanţe excepţionale pentru conjuncţia a două defecţiuni tehnice şi întârzieri în primirea pieselor pentru întarziere pentru a refuza despăgubirea reclamantului.

În sentinţa sa, Curtea Europeană avertizează că pot fi considerate “extraordinare” doar circumstanţe ale problemei atunci când “acestea au legătura cu evenimentul care nu este inerent exercitării normale a activităţii companiei de transport aerian” şi “scapă de sub controlul efectiv”, din cauza naturii sau originii sale, de exemplu, în cazul în care este detectat un “defect ascuns de fabricaţie” care pun în pericol siguranţa zborului sau dacă are loc un sabotaj sau un act de terorism.

Companiile aeriene trebuie să despăgubească pasagerii chiar şi în cazul defecţiunilor tehnice

Companiile aeriene trebuie să despăgubească pasagerii chiar şi în cazul defecţiunilor tehnice

Prin urmare, problemele tehnice consecinţă inevitabilă a funcţionării aeronavelor, detectate în timpul întreţinerii dispozitivului sau produse de lipsa de întreţinere, “nu pot constitui circumstanţe extraordinare”.

În plus, deşi o avarie cauzată de defectarea prematură a piesei este un neprevăzut, curtea afirmă că aceasta “rămâne intrinsec legată de complexul sistem de funcţionare a aparatului”, unde “nicio piesă este nealterabilă”.

Prevenirea acestui tip de avarie sau repararea necesară, inclusiv situaţia unei piese care se defectează prematur, nu scapă de sub controlul efectiv al transportului aerian interesată deaorece aceasta corespunde întreţinerii pe care o asigură compania şi buna funcţionare a aeronavelor pe care le operează pentru activităţile sale economice, adaugă sentinţa.

Astel, curtea a ajuns la concluzia că problema tehnică, ca cea expusă în acest caz nu este o circumstanţă extraordinară şi aminteşte că compania aeriană poate cere o despăgubire responsabililor pentru întârziere, cum ar fi fabricantul unor piese defecte.

 

Leave a Reply